چهارشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۰ - ۱۷:۵۳
۰ نفر

کیکاووس زیاری: فیلم«روزهای زندگی»، ساختۀ جدید پرویز شیخ‌طادی تماشاگران خود را به روزهای جنگ تحمیلی برمی‌گرداند.

«روزهای زندگی» که صحنه‌های مربوط به جنگ آن در شهرک سینمایی دفاع مقدس فیلم‌برداری شده، این‌روزها در مراحل پس از فیلم‌برداری قرار دارد. این فیلم براساس فیلم‌نامه‌ای از خود کارگردان ساخته شده و قصۀ یک زوج پزشک را تعریف می‌کند که در پناهگاهی زیر زمینی در دوران جنگ، همراه گروهی از مجروحان، گرفتار حملۀ عراقی‌ها می‌شوند.

حمید فرخ نژاد و هنگامه قاضیانی نقش زوج پزشک را بازی کرده‌اند و بقیه بازیگران آدینه سوکیاسیان، کریم اکبری مبارکه، کورش سلیمانی، حسن سالار،‌حسین مهری و الهام نورانی هستند. تدوین هم بر عهدۀخود شیخ‌طادی بوده است.

فیلم‌برداری «روزهای زندگی» از 5 بهمن سال گذشته شروع و پس از 56 جلسه فیلم‌برداری در 21 فروردین امسال تمام شد. شیخ‌طادی درباره مضمون این فیلم و کار در ژانر (نوع) سینمای جنگ به دوچرخه می‌گوید: «همان طور که از نام فیلم هم می‌توان فهمید، قصه درباره زندگی و سختی‌های آن است که این‌بار در یک موقعیت بسیار سخت یعنی جنگ خودش را نشان می‌دهد. در دوران جنگ پزشکان زیادی در جبهه‌ها حضور یافتند و یک وظیفۀ چندگانه را به عهده گرفتند. آنها هم در جبهه‌ها زندگی کردند، هم به مداوای بیماران پرداختند و جان زخمی‌ها را نجات دادند و در کنار همۀ اینها، گاهی تفنگ در دست گرفتند و از میهن خود دفاع کردند.

انجام همۀ این کارها در کنار هم برایم جذابیت خاصی داشت و می‌خواستم ترکیب آنها را به نمایش بگذارم. تصور کنید که یک پزشک -که با دارو و چاقو و وسایل پزشکی سروکار دارد- تفنگ در دست بگیرد و از جان همنوعان و وطنش دفاع کند.»

شیخ طادی با اشاره به داستان فیلم و جذابیت‌های آن می‌گوید: «با آن که این زوج جوان در حال دفاع هستند، زندگی شیرینی دارند و درعین نبود امکانات شهری و رفاهی، از زندگی در کنار هم لذت می‌برند. فیلم توضیح می‌دهدکه چرا آنها حاضر می‌شوند راهی جبهه شوند و زندگی شیرین خود را در آن‌جا ادامه دهند. برایم جالب بود که عشق می‌تواند دشواری‌ها را آسان کند و انگیزه‌ای برای حل مشکلات بشود.»

پرویز شیخ‌طادی با اشاره به این‌که در بیشتر فیلم‌های جنگی، رزمندگان با لباس‌های خاکی و رزمی دیده می‌شوند، می‌گوید: «در این جا هم بحث دفاع مطرح است، ولی آدم‌ها لباس سفید پزشکی به‌تن دارند و وظیفه‌ای فراتر از وظایف معمولشان انجام می‌دهند. برایم زندگی‌ این آدم‌ها در این شرایط خاص خیلی مهم بود. به نظر من نیازی نیست در افسانه‌های قدیمی به دنبال چنین آدم‌هایی بگردیم. آنها در زمان حال هم وجود دارند.»

به گفتۀ شیخ طادی، قصۀ فیلم سه مقطع دارد که شامل بیمارستان (شرایط آرام و دور از سختی‌های جنگ)، جنگ(نبرد بسیار سخت در محوطۀ بیمارستان) و محاصرۀ بیمارستان (و دفاع افراد حاضر در آن از این محل) می‌شود. لوکیشن‌های فیلم هم شامل دو دکور متفاوت برای بیمارستان و پناهگاه زیرزمینی در حومه تهران ‌می‌شود.

کد خبر 140845
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز