سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۴:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: کتاب «مبانی سواد رسانه‌ای» منتشر شد.

مبانی سواد رسانه‌ای

این کتاب  تلاشی است برای معرفی مبانی و مفاهیم نظری و عملیاتی "سواد رسانه‌ای".

"lمبانی سواد رسانه‌ای "را دکتر صدیقه ببران، افسون حضرتی و مهران بهروزفغانی ترجمه کرده‌اند.

مخاطب در این مجموعه با چشم‌اندازی وسیع و روشن، برای تشخیص «دنیای واقعی» از «دنیای رسانه‌ای» راهنمایی می‌شود.

باتوجه به ضرورت تبیین مبانی نظری نوین حوزه علوم ارتباطات و رسانه، کتاب « مبانی سواد رسانه­‌ای» ترجمه­‌ای است از فصل ‌های برگزیده کتاب ارزشمند «سواد رسانه­‌ای» نوشته دکتر جیمز پاتر که ویرایش پنجم آن را انتشارات سیج در سال 2010 میلادی چاپ کرده‌است. این کتاب در 6 فصل، مبانی اساسی سواد رسانه­ ای را مورد بررسی قرار می‌دهد.

در فصل اول، ضرورت و علت‌های نیاز سواد رسانه­ای و ضرورت افزایش آن شرح‌داده شده است. فصل دوم با بیان تفاوت­های اساسی در مفاهیم حوزه رسانه، به تعریف سواد رسانه­‌ای، اهداف، ویژگی­‌ها و ابعاد آن می‌پردازد. در فصل سوم، مدل سواد رسانه‌­ای به همراه اجزاء و عناصر آن مورد تجزیه و تحلیل قرار می­گیرد. فصل چهارم به تشریح چگونگی دست‌یافتن به توسعه و رشد سواد رسانه­‌ای پرداخته و توسعه مهارت‌های سواد رسانه‌ای را همگام با مراحل و ابعاد رشد و توانایی­‌های طبیعی افراد از کودکی تا بزرگسالی توضیح می‌دهد. در فصل پنجم با هدف مشخص کردن تفاوت‌های دنیای واقعی از دنیای رسانه­ ای، واقعیت و ابعاد آن و ویژگی‌های دنیای رسانه­‌ای از دیدگاه مخاطبان و برنامه­‌سازان مطرح شده است.

 با توجه به این‌که کتاب موردنظر قرار است به عنوان یک مرجع در اختیار دانش‌پژوهان حوزه رسانه قرار گیرد، فصل ششم با رویکرد به کارگیری مؤثر مهارت­‌های سواد رسانه­‌ای در حوزه خبر، تدوین شده است.

کتاب «مبانی سواد رسانه‌ای» را می توانید از مؤسسه ندای فرهنگ مشرق زمین تهیه کنید.

 

کد خبر 170484
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز