همشهری آنلاین: دکتر حسن بشیر با اشاره به اینکه اولین و دشوارترین گام برای انجام یک تحقیق، یافتن سوالات تحقیق است، به علاقمندی پژوهشگران علوم ارتباطات برای تحقیق در حوزه «سواد رسانه‌ای» اشاره کرده و به طرح سوالاتی درباره این موضوع پرداخته است.

سواد رسانه ای

دكتر حسن بشير دانشيار دانشگاه امام صادق (ع) در ارائه تعريفي از «سواد رسانه‌اي» نوشت: «سواد رسانه‌ای رابطه رسانه و انسان و تجدید نظر در رابطه با رسانه و انسان است، زیرا ارتقا و گسترده شدن رسانه، موجب ایجاد جایگاه ویژه‌ای برای رسانه شده است که باید مورد توجه محققان و انديشمندان قرار گیرد».

وي خاطرنشان كرده است: «با انجام يك تحقيق با محوريت هر كدام از سوالات ارائه شده درباره سواد رسانه‌اي، مي‌توان به استخراج مدل و تحلیل و شناخت درست در اين حوزه دست یافت؛ چه اينكه سوالات مطرح شده درباره سواد رسانه‌اي بتواند استخوان‌بندي يك پايان‌نامه يا رساله دانشگاهي را شكل دهد».

  • تبارشناسی سواد رسانه‌اي

سواد رسانه‌ای یعنی چه، به چه زمانی بر‌می‌گردد و اولین کسی که آن را بیان کرده است کیست؟

انديشمندان كدام كشور براي اولين بار از موضوع سواد رسانه‌ای سخن به میان آورده‌اند؟

چه کسی در ایران برای اولین بار مساله سواد رسانه‌ای را مطرح کرده است؟

در موضوع سواد رسانه‌ای چه كتاب‌ها و مقالاتي توليد شده است؟

  • معناشناسي سواد رسانه‌اي

فهم اوليه از سواد رسانه‌اي ناظر بر كدام مفهوم است؟ «سواد رسانه‌ای در مقابل نقد» يا «سواد رسانه‌اي در مقابل فهم رسانه‌ای»

«سواد رسانه‌اي» متناظر با «media education» است يا «media literacy»؟

توصيف نسبت «سواد رسانه‌‍اي» با «قدرت معنایی رسانه»، «ميزان فهم مردم از قدرت رسانه» و «اثر رسانه»

«سواد رسانه‌اي» ؛ از «سواد تكنيكي» تا «سواد محتوايي»؛ از access تا search و selection

  • ارزيابي سواد رسانه‌اي

تصويرسازي از فرآيند تغيير و شناسايي فهم جديد از سواد رسانه‌اي

تحلیل سواد رسانه‌ای در ایران و استخراج مدل بومي «سواد رسانه‌ای»

کد خبر 304552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =