همشهری آنلاین: عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تلاش همه‌جانبه امام(ره) در زندگی فردی و اجتماعی برای تحقق ارزش‌های اسلامی گفت: حتی تلاش ایشان برای انقلاب و تشکیل حکومت اسلامی و برقراری جمهوری اسلامی را باید جلوه‌ای از تحقق مدیریت انسان صالح و شایسته و زندگی در پرتو ولایت الهی و تحقق بندگی الهی بدانیم.

دین

آیت‌الله عباس کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) به مناسبت ایام سالگرد ارتحال بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در تبیین ابعاد شخصیتی و فکری حضرت امام خمینی(ره) گفت: نکته اساسی در شخصیت فکری ایشان اسلام‌خواهی و عمل صالح واقعی است. امام خمینی(ره) در طول دوران زندگی چه در هنگام مبارزه و چه پس از پیروزی انقلاب اسلامی همه چیز را برای اسلام می‌خواست.

وی اظهار کرد: در واقع بهترین تعبیر در مورد امام(ره) این است که ایشان خدا را شناخت و حقیقتا موحد بود و توحید ناب و خالص را باید در اندیشه امام(ره) یافت؛ ایشان به معنای حقیقی خداوند تبارک و تعالی را بندگی کرد و بنده حقیقی خدا بود و در مرحله بعد تلاش کرد این بندگی حقیقی را در سطح جامعه گسترش دهد.

آیت‌الله کعبی عنوان کرد: حتی تلاش ایشان برای انقلاب و تشکیل حکومت اسلامی و برقراری جمهوری اسلامی را باید جلوه‌ای از تحقق مدیریت انسان صالح و شایسته و زندگی در پرتو ولایت الهی و تحقق بندگی الهی بدانیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: امروز باید برای نسل جوان اخلاص امام(ره)، تعبد و تشرع امام(ره) و تلاش فراگیر برای تحقق اسلام فراتر از دایره‌های تنگ محلی، بخشی، اقلیمی، منطقه‌ای، زبانی و قومیتی تبیین شود.

وی تصریح کرد: به جد می‌توان گفت حضرت امام(ره) در عصر غیبت آذرخشی از آسمان ولایت و هدیه‌ای الهی بود که توانست الگوی شایسته‌ای برای ولایت الهی در عصر غیبت و تحقق ارزش‌های دینی و اسلامی ارائه دهد.

آیت‌الله کعبی درباره نسبت اندیشه امام خمینی(ره) و نگاه ایشان به آینده جهان اسلام با بیداری اسلامی امروز گفت: پیروزی انقلاب اسلامی در واقع یک گام و یک مرحله از نتیجه‌گیری بیداری اسلامی دو قرن گذشته جهان اسلام است و پس از آن خود انقلاب اسلامی به رهبری امام(ره) بیداری اسلامی ملت‌ها را وارد گام دیگری با عنوان احیاگری کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: امام خمینی(ره) به عنوان یک احیاگر اسلامی از همان آغاز طرح جمهوری اسلامی را بر مبنای وحدت امت اسلامی و اینکه جمهوری اسلامی به الگویی برای ملت‌های منطقه شود طراحی کردند.

وی اظهار کرد: حتی امام(ره) در تدوین قانون اساسی چندین توصیه مهم کردند. اولین توصیه این بود که قانوان اساسی ضد استبداد باشد و بتواند زمینه‌های استبداد را از بین ببرد. توصیه دوم این بود که نقش مردم را در حکومت به شکلی پر رنگ و مؤثر مشخص کند.

آیت‌الله کعبی ادامه داد: سومین توصیه امام(ره) این بود که حقوق ملت و آزادی‌های عمومی در قانون اساسی آورده شود. چهارم اینکه قانون اساسی بر مبنای اسلام ناب محمدی طراحی شود و آخرین توصیه آنکه این قانون اساسی به الگویی برای ملت‌های اسلامی تبدیل شود. امام خمینی(ره) همان موقع می‌فرمودند دیر یا زود ملت‌های منطقه به دنبال الگو خواهند بود و امروز مردمسالاری دینی توانسته الگویی برای ملت‌های منطقه باشد.

آیت‌الله کعبی در پایان گفت: امروز هم عصاره فضایل امام(ره) مانند تدبر، مدیریت، استکبارستیزی و شجاعت را می‌توان در شخصیت و رهبری مقام معظم رهبری یافت و ادامه راه امام(ره) در تبعیت از ایشان و تقویت عنصر ولایت‌پذیری است.

کد خبر 172825
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز