همشهری آنلاین: اجلاس استانبول موفقیت آمیز بود ، برخلاف تحلیل هایی که برخی ها داشتند وشاید خیلی ها هم علاقه مند بودند که این اجلاس با بن بست روبرو بشود اما این چنین نشد.

وزیر امورخارجه با اشاره به اینکه غربی ها به این واقعیت رسیده اند که ایران تحت هر فشاری هم که قرار بگیرد، کار خودش را انجام خواهد داد، گفت: ما با گروه 1+5 به یک نقطه مشترک رسیده ایم.

به گزارش ایلنا، علی اکبر صالحی یکشنبه شب در گفت و گو با شبکه 'بین المللی جام جم 1' افزود: ما به دنبال این هستیم که این پرونده ساختگی که برای جمهوری اسلامی درست شده است روزی جمع بشود، و این هم به نفع ما و هم به نفع آنها (غربی ها) خواهد بود.

وی افزود: ما بشدت مخالف گسترش سلاح های هسته ای در دنیا هستیم.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه ما با آمریکا گفت و گوی سیاسی نداریم،اظهار داشت: هرگونه تصمیم گیری در این زمینه در حیطه اختیارات مقام معظم رهبری است، ایشان هستند که تعیین کننده این امر هستند.

وی در پاسخ به اینکه اگر شرایط آماده بشود ایران امادگی گفت وگو با آمریکا را دارد؟ اظهار داشت: گفت وگوی سیاسی با آمریکا یک بحث جداگانه است ، گفت وگو با 5+1 یک موضوع دیگر است.

وی ادامه داد: ما با آمریکا در بحث افغانستان در شهر بن آلمان و همچنین در بغداد چندسال پیش گفت وگو کردیم .

وزیر امورخارجه با تشریج نتایج و دستاوردهای اجلاس استانبول گفت: اجلاس استانبول موفقیت آمیز بود ، برخلاف تحلیل هایی که برخی ها داشتند وشاید خیلی ها هم علاقه مند بودند که این اجلاس با بن بست روبرو بشود اما این چنین نشد.

علی اکبر صالحی اظهار داشت: البته ما قبلا هم بارها در مصاحبه ها اعلام کرده بودیم که در این اجلاس به یقین یک قدم به جلو برخواهیم داشت و نخواهیم گذاشت که موضوع با بن بست روبرو بشود.

وی افزود: به هر حال تمهیدات لازم اندیشیده شده بود، حضور در یک چنین نشست هایی مستلزم هماهنگی های فراوانی در داخل کشور است و این گونه نیست که ما لحظه ای تصمیم بگیریم در یک نشست شرکت بکنیم و مثلا فی البداهه بخواهیم در آنجا اظهار نظر بکنیم ، از قبل طراحی شده و در باره شیوه کار و مسایل قابل طرح بحث شده است.

' از طرفی این را می توان گفت که در عرصه بین المللی مسایل به گونه ای تحول یافته که شرایط برای یک نشست موفق مهیا شده بود و من فکر می کنم نشست استانبول را می شود گفت یک نشست موفقی بود که ادامه آن یقینا می رود که از پرونده ساختگی ایران جدا بشویم و به نحوی حل بشود که برای طرفین 'برد برد' باشد. 'این طور نباشد که یک طرف بازنده و یک طرف برنده باشد، ما با این ادبیات صحبت نمی کنیم ، ما با ادبیاتی صحبت می کنیم که در فهم عامه مردم یک ادبیات مقبول باشد.'

وی اضافه کرد: همان طور که ما دنبال حق و حقوق خود هستیم آن ها هم به درستی یا به غلط اظهار می کنند که نگرانی هایی دارند، به هر حال شیوه ای و مکانیزمی دارد پیدا می شود که هم نگرانی های آن ها برطرف بشود و هم این که ما به حقوق خودمان برسیم.

وزیر امورخارجه ایران گفت: ما در بحث فناوری هسته ای روز به روز مقتدرتر شدیم ، وقتی که ما تقاضای تامین سوخت رآکتور تهران را از آژانس بین المللی انرژی اتمی کردیم ،به وین و به منزل آقای البرادعی رفتم و موضوع را مطرح کردم.

علی اکبر صالحی اظهار داشت: البرادعی در آن مقطع به او گفته است که با کشورهایی که قابلیت تامین سوخت را دارند، صحبت کرده است ، اما شرط و شروطی دارند.

وی افزود: این نخستین باری بود که ما می خواستیم یک چیز را با شرط و شروط تهیه کنیم ، بیست و چندسال پیش آرژانتین این سوخت را برای ما تامین کرد ، ما پول دادیم و سوخت را گرفتیم.

مقام ارشد وزارت خارجه کشورمان با اشاره به بحث تبادل سوخت گفت: اوایل ما متوجه شدیم که واقعا غرب فکر می کند که ما در یک موضع ضعیف هستیم و این که رآکتور تهران به زودی بازخواهد ایستاد و ما برای تامین رادیو داروها برای مردم مان با مشکل روبرور خواهیم شد وتحت فشار خواهیم بود و بالاخره تن به خواسته آن ها خواهیم داد.

وی افزود: در همان جا اعلام کردیم که اگر به شرط و شروط به همین منوال ادامه بدهید ما به سمت غنی سازی 20 درصد و صفحه سوخت خواهیم رفت.

صالحی گفت: آن ها فکر می کردند ما توانایی تولید سوخت 20 درصد را نداریم که ما گفتیم این کار راانجام می دهیم و صفحه سوخت را هم می سازیم در صورتی که در آن زمان در بحث صفحه سوخت در تاریکی مطلق قرار داشتیم.

وزیر امورخارجه گفت: الان ما صفحه سوخت راساخته ایم ، مجتمع سوخت را هم ساخته ایم و اکنون رآکتور تهران با مجتمع سوخت ساخت ایران دارد کار می کند و 20 درصد را هم تولید کردیم.

صالحی ادامه داد: پس روز به روز بر توانایی مان در عرصه فناوری افزوده شد و آن ها هم در شرایط ضعیف تری قرار گرفتند.

صالحی درباره درخواست هیات آمریکایی برای گفت و گو با هیات ایرانی در اجلاس استانبول و این که چرا این اتفاق نیفتاد، گفت: این نشست 1+5 با ایران بود و نشست های دوجانبه نبود. این ها مباحث حاشیه ای است و مباحثی نیست که ما خیلی بخواهیم روی آن ها مانور بدهیم ، به هر حال در نشست 1+ 5 آمریکا نیز هست.

وی افزود: به نظر من خیلی جالب نیست که بخواهیم به مسایل حاشیه ای بپردازیم ،

ما نمی خواهیم به گونه ای عمل کنیم و یا اظهار نظر بکنیم که کسی را کوچک و یا بزرگ بکنیم.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به این که آیا اردوغان نخست وزیر ترکیه حامل نامه از سوی اوباما برای رهبر معظم انقلاب بوده است ، گفت: تا جایی که بنده اطلاع دارم آقای اردوغان نامه ای به همراه نداشنتد.

صالحی افزود: آقای اردوغان از کره جنوبی آمده بود ، در کره جنوبی نشست سران کشورها در بحث ایمنی و امنیت هسته ای برگزار شد، از برخی کشورها در سطح سران برای این نشست دعوت شده بود.

وی گفت: آقای اردوغان در صحبت هایی که داشتند، گفتند که با اوباما در خصوص موضوع هسته ای ایران صحبت هایی داشتنه اند و گفتند که رییس جمهوری آمریکا به دنبال این است که بالاخره راه حلی برای برون رفت از موضوع هسته ای ایران پیدا بشود ، ولی این که حامل نامه ای باشند خیر.

وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد : ما باید از فشارهایی که غرب بر کشورمان وارد می آورد و تبلیغاتی که علیه ما کردند تشکر کنیم. زیرا وقتی که آن ها در باره موضوع هسته ای این همه داد و فریاد کردند اعتبار ما در دنیا بیشتر شد.

وی افزود: اکنون خودشان متوجه شده اند که اعتبار ما در اذهان عمومی مردم جهان بسیار بالا رفته و چه بخواهند و چه نخواهند به عنوان یک کشور قدرتمند هسته ای ظاهر شده ایم.

صالحی اضافه کرد : درست است که این فشارهایی که می آورند ممکن است حرکت های ایذایی باشد و آزاری برساند ، اما نمی تواند یک مملکت بزرگ مانند ایران را از دنبال کردن اهداف و مقاصدش باز دارد ، بنابر این به این نتیجه رسیدند که بهتر است با ایران کنار بیایند.

صالحی درباره افغانستان و هزینه های آمریکا در این کشور گفت : کاخ سفید میلیاردها دلار در افغانستان هزینه کرده است و دولتمردان این کشور اگر 40 درصد هزینه ها در افغانستان را به خود ملت افغانستان اختصاص می دادند، خیلی برای ملت افغان بهتر بود.

وی افزود: مردم همیشه از نظر معیشتی در تنگنا قرار می گیرند و این خود مشکلاتی را ایجاد می کند.

کد خبر 166511
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز