همشهری آنلاین: فوزیه کوفی به رقابت‌ ریاست‌جمهوری 2014 چشم دوخته است.

fa-koofi

این خانم 36 ساله اولین فردی است که آمادگی و تمایلش را برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی در افغانستان اعلام کرده‌است.

این آخرین دوره‌ای است که حامد کرزی رئیس‌جمهوری فعلی افغانستان می‌تواند طبق قانون اساسی این کشور در این پست باشد.

کوفی نماینده فعلی پارلمان افغانستان که حتی از بدو تولدش با مشکلات دختر بودن روبه‌رو بوده و می‌خواسته‌اند به خاطر جنسیتش او را بکشند، زنده ماند تا امروز که به‌عنوان مدافع حقوق زنان، نماینده پارلمان و اکنون در رویای ریاست‌جمهوری کشورش، فعالیت می‌کند.

تمایل او به کسب عنوان ریاست‌جمهوری به‌نظر می‌رسد در این کشور به شدت محافظه‌کار درخصوص مسائل زنان، خواسته‌ای دور از دسترس باشد و پذیرش رهبری یک زن برای این جامعه هنوز دشوار باشد.

فوزیه کوفی در گفت‌و‌گو با رویترز گفته است:"ترساندن  زنان در افغانستان کار آسانی است. به آسانی می‌شود به یک زن تهمت زد و به زندگی سیاسی او پایان داد."

او همتایان مردش را پیش از این هم شگفت‌زده کرده است، ابتدا در مقام یک نماینده پارلمان و سپس به‌عنوان اولین زن در پست معاون رئیس‌مجلس ؛ پیروزی‌هایی که برایش حمله‌های خطرناک طالبان را به همراه داشته است.

کوفی یکی از تقریبا 90 زنی بود که در سال 2005 به‌عنوان نماینده در پارلمان 240 نفره افغانستان انتخاب شد و سپس در سال 2010 نیز دوباره انتخاب شد.

او فرزند نوزدهم از پدر چند همسره‌اش در یک خانواده 23 فرزندی است و اولین دختر در خانوده‌اش است که توانست تحصیل کند ، آن هم بعد از این‌که با التماس کردن به برادرانش برای گرفتن اجازه تحصیل، موفق شد آنها را راضی کند.

فوزیه کوفی معتقد است دولت کرزی هم از جمله مخالفان کاندیداتوری او خواهد بود؛ دولتی که کوفی به خاطر مشکلات متعدد از جمله فساد بی‌پایان، خشونت و اجرای ضعیف قانون به آن انتقاد دارد.

کد خبر 166105
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز