همشهری آنلاین: یک مقام شورای عالی صلح افغانستان اعلام کرد: مذاکرات رسمی هیات بلند پایه حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار به منظور گفتگوهای صلح با دولت این کشور از روز شنبه آغاز شد.

حزب اسلامی افغانستان گفت و گو های صلح با دولت کابل را از سرگرفت

به گزارش ایرنا ، محمد اسماعیل قاسمیار در گفت و گو با خبرنگاران افزود: گفت و گوهای مقدماتی انجام شده و مذاکرات این هیات کاملا جنبه رسمی خواهد داشت.

مذاکرات دولت افغانستان و حزب اسلامی دو هفته پیش متوقف شده بود.

وی از هویت اعضای این هیات خودداری کرد و اظهار داشت: شورای عالی صلح که قبلا از حزب اسلامی برای مذاکرات رسمی دعوت کرده بود، تلاش خود را بکار خواهد بست تا مذاکرات با همه طرف های درگیر ادامه یابد و به نتیجه برسد.

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی در 30 سال گذشته ، علیه سردار محمد داوود خان نخستین رییس جمهوری افغانستان، رژیم کمونیستی ،دولت مجاهدین، رژیم طالبان و دولت کنونی به رهبری حامد کرزی جنگیده است.

سابقه گفت و گوهای صلح دولت افغانستان به ریاست برهان الدین ربانی با مخالفان مسلح به دو سال پیش باز می گردد.

برهان الدین ربانی در شهریور ماه سال گذشته در یک حمله انتحاری در منزلش کشته شد و پس از آن ادامه گفت وگوی صلح با محالفان با مشکل مواجه شد.

حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان دو روز پیش به خبرنگاران گفته بود که مقدمات و گفت و گو های لازم برای جانشینی برهان الدین ربانی تکمیل شده و طی هفته جاری رییس شورای عالی صلح اعلام می شود.

صبغت الله مجددی عضو مجلس سنای افغانستان و از چهره های طرفدار حامد کرزی رییس جمهوری دو هفته پیش در اعتراض به اینکه به عنوان رییس این شورا انتحاب نشده است، از سمت های دولتی اش استعفا داد.

کندی روند مذاکرات صلح دولت افغانستان و گروههای مخالف در حالی است که زمان خروج نیروهای خارجی از افغانستان سال 2014 تعیین شده است.

کد خبر 166178
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز