همشهری آنلاین: فرمانده آمریکایی نیروهای ناتو در افغانستان روز دوشنبه مسئولیت‌های عملیات نظامی ناتو در این کشور را به ژنرال جان آلن تحویل داد.

به گزارش ایسنا، ژنرال دیوید پترائوس که مدت ماموریت او به عنوان فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان به پایان رسیده، قرار است به آمریکا بازگشته و از سپتامبر آینده ریاست سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) را برعهده بگیرد.

به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه بی.بی.سی، ژنرال پترائوس سال گذشته فرماندهی ناتو را در افغانستان برعهده گرفت.

افزایش سربازان آمریکایی در افغانستان که از سوی باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا اعلام شده بود، در زمان فرماندهی ژنرال پترائوس در افغانستان اجرا شد وباید گفت پترائوس در یکی از حساس ترین مراحل ماموریت نظامی آمریکا در افغانستان، فرمانده کل ناتو در این کشور بود.

وی در مراسم رسمی پایان ماموریت خود در افغانستان، از نیروهای ناتو و مردم افغانستان تقدیر کرد.

پترائوس خطاب به مردم افغانستان گفت: شما به دشمنان افغانستان ثابت کرده‌اید که توانایی مقاومت در برابر موجی از خشونت‌ها و تهدیدها را دارید.

ژنرال جان آلن، فرمانده آمریکایی که به جای ژنرال پترائوس تعیین شد، در این مراسم گفت: از تلاش‌ها برای انتقال مسئولیت‌های امنیتی به نیروهای افغانستان حمایت خواهم کرد.

این ژنرال چهار ستاره آمریکایی گفت: روزهای دشواری در انتظار ما است و هیچ تردیدی ندارم که همه ای ما با هم، با چالشهای زیادی روبرو هستیم.

همزمان با این مراسم، ناتو خبر داده است که سه سرباز مربوط به آنها در شرق افغانستان در اثر انفجار یک بمب کشته شده‌اند. محل دقیق این حادثه و هویت قربانیان آن منتشر نشده است.

از ژنرال دیوید پترائوس، که سابقه حدود سی و هفت سال همکاری با ارتش آمریکا دارد، به عنوان یکی از کارکشته ترین ژنرال های آمریکایی یاد می شود.

پترائوس بدنبال پایان ماموریت خود در عراق به عنوان فرمانده نظامی، که به نظر بسیاری‌ها، با موفقیت‌هایی همراه بود، برای بهبود اوضاع امنیتی در افغانستان به این کشور فرستاده شد.

تحلیلگران معتقدند که حملات ناتو به پایگاه‌های طالبان در جنوب افغانستان در یک سال اخیر که ماموریت ناتو از سوی ژنرال پترائویس رهبری می شد، تشدید شد، اما با این حال، فعالیت طالبان و افراد مربوط به القاعده در شرق افغانستان هنوز نگرانی‌هایی را ایجاد می‌کند.

علاوه بر این، در زمان ماموریت وی در افغانستان، افزایش تلفات غیرنظامیان در عملیات هوایی نیروهای ناتو یکی از موارد جنجالی بود که بارها خشم حامد کرزای، رئیس جمهوری افغانستان را برانگیخت.

تغییر فرمانده ناتو در افغانستان، همزمان با آغاز نخستین مرحله از انتقال مسئولیت‌های امنیتی از ناتو به نیروهای افغان صورت گرفت.

روز یکشنبه مسئولیت‌های امنیتی استان بامیان، در مناطق مرکزی افغانستان به نیروهای افغان سپرده شد و قرار است مسئولیت‌های شش منطقه دیگر، از جمله لشکرگاه، مرکز استان هلمند نیز ظرف روزهای آینده به این نیروها واگذار شود.

آمریکا در نظر دارد بخشی از سربازان خود را تا پایان سال 2012 از افغانستان بیرون ببرد و انتظار می رود ماموریت نظامی ناتو در این کشور تا سال 2014 به پایان برسد.

قرار است کارل ایکنبری، سفیر آمریکا در افغانستان نیز بزودی این کشور را در پایان ماموریت خود ترک کند.

کد خبر 140628
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز