مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: فوزیه کوفی، پرچمدار پیشرو در حمایت از حقوق زنان افغانستان، نویسنده، قانونگذار و کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان داستان خود را به عنوان یک زن در سرزمین مردها بازگو کرده است.

فوزیه کوفی

به گزارش ایسنا، فوزیه کوفی، کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری سال 2014 میلادی افغانستان در مصاحبه‌ با خبرگزاری فرانسه، می‌گوید: "اخیرا از کاخ ریاست جمهوری بیرون می‌آمدم که یکی از همکاران محافظه کارم به من نزدیک شد و گفت "خانم کوفی، اگر واقعا خواهان زندگی در کاخ ریاست جمهوری هستید، چرا با یک رئیس جمهور ازدواج نمی‌کنید؟"، من واقعا از گفته این نماینده مرد پارلمان به دلیل چگونگی نوع نگرش وی عصبانی شدم. اگر زنی تمایل دارد یک رئیس جمهور شود به این دلیل نیست که تمایل دارد در کاخ زندگی کند! این نحوه نگرش واقعا شرم آور است."

 وی می‌گوید در پاسخ گفتم که "احتیاجی ندارم در سایه زندگی در کاخ ریاست جمهوری به امنیت دست یابم".

 کوفی 36 ساله که در هفته‌نامه آمریکایی نیوزویک به عنوان یکی از 150 زن "بی‌باک" سال جاری شناخته شده، بیوه‌ای با دو دختر 12 و 13 ساله است و در خاطرات خود با عنوان "نامه‌‌هایی به دخترانم" آورده است: "من برخی اوقات از اینکه مردان با من مخالف هستند احساس خوشحالی می‌کنم چرا که این بدان معناست که من چیزی برای مقابله با آنها دارم. آنها احساس می‌کنند که من قوی هستم. این داستان زنی است که در کشوری به نام افغانستان به دنیا آمده و رشد کرده که جزو بدترین مناطق برای زندگی یک زن به شمار می‌رود."

 وی در ادامه مصاحبه خود می‌گوید: "این داستان زنی است که بلافاصله پس از تولد، او را زیر آفتاب قرار دادند تا بمیرد، اما مادرش او را نجات داد. هنوز جای آفتاب سوختگی‌ها بر روی بدنم وجود دارد."

 فوزیه کوفی همواره چالشی برای حامد کرازی، رئیس جمهوری افغانستان محسوب شده است. وی، رئیس جمهوری را به مصالحه در مورد حقوق زنان برای دستیابی به موفقیت‌های سیاسی در میان محافظه‌کاران و نیز شبه‌نظامیان طالبان متهم می‌کند.

 طالبانی که در سال 2001 میلادی با حمله نیروهای تحت رهبری ناتو از قدرت سرنگون شد، دختران را از حضور در مدارس و خیابان‌ها منع کرده است. این زن کاندیدای ریاست جمهوری افغانستان بیم آن را دارد که تمامی این دستاوردها طی 10 سال گذشته در افغانستان با سازش دولت کابل با طالبان و خروج نیروهای ناتو در سال 2014 میلادی و تقسیم قدرت از میان برود.

 رقیب آتی حامد کرزای در ادامه می‌گوید: "مصالحه پیشتر صورت گرفته است. 'طالبانی کردن' یک فرآیند است. مردم در چارچوب دولت پیشتر مجبور به پذیرش ایدئولوژی طالبان و تفکرات آنها شده‌اند. هم‌اکنون یک سردرگمی و عدم اطمینان در مورد آینده و به ویژه هراس و نگرانی در میان زنان وجود دارد."

 کوفی در ادامه مصاحبه خود با خبرگزاری فرانسه خاطرنشان کرد: "کرزای در ماه مارس سال جاری حمایت خود را از فرمان لویی جرگه اعلام کرد و گفت که مردان عاملان بنیادین هستند و زنان در درجه دوم اهمیت قرار دارند."

 این فرمان مواردی علیه زنان را شامل می‌شد که از آن میان می‌توان به عدم فعالیت زنان در محلی که مردان هم کار می‌کنند، عدم سفر زنان بدون مردان و در برخی از موارد ضرب و شتم زنان توسط همسرانشان در صورت لزوم اشاره کرد.

 رئیس جمهوری افغانستان علنا از این فرمان حمایت کرد و گفت: این همان چیزی است که مردم افغانستان خواهان آن هستند.

 کوفی که خود رئیس کمیته زنان پارلمان و کمیته حقوق بشر است، افزود: "گمان نمی‌کنم که این خواسته مردم افغانستان باشد. درست است که ما همگی مسلمان هستیم، اما اسلام طالبان از اسلام واقعی متفاوت است. بسیاری از مسایل برای زنان به نحو خوبی تغییر کرده است. بسیاری چیزها برای حضور زنان در صحنه سیاست فراهم شده است. دختران می‌توانند در مدارس حاضر شوند و به مدارج بالای علمی دست یابند و قانون هم از آنها حمایت می‌کند. با این حال افغانستان همچنان بدترین محل برای زندگی زنان است و همچنان زنان بسیاری هستند که از خشونت‌های خانگی و گاه شکنجه‌ آزار می‌بینند."

 این زن در ادامه از دولت‌های غربی خواست تا به حمایت خود از حقوق زنان افغان حتی پس از خروج از این کشور، ادامه دهند و اعلام کرد که خود با تمام توان حتی با توجه به خطراتی که متوجه وی است، به این کار ادامه می‌دهد.

 وی در مصاحبه خود یادآور شد: "حضور یک زن در عرصه سیاست در افغانستان همواره یک خطر بزرگ بوده است. من پیشتر هدف حملات تروریستی و حتی ربوده شدن قرار گرفته‌ام اما گمان می‌کنم که همواره یک نفر باید خطر کند."

 کوفی قصد دارد برای انتخابات 2014 ریاست جمهوری نامزد شود، چرا که دو دوره پنج ساله ریاست جمهوری کرزای به پایان می‌رسد و این شانس وجود دارد که انتخاباتی آزاد و عادلانه برگزار شود.

 وی با رد پیش‌بینی شکست خود در افغانستانی که تحت نفوذ و سیطره مردان است، اعلام کرد که تمایلی شدید در جوانان، زنان و نخبگان تحصیل کرده و حتی روستاییان وجود دارد که باعث می‌شود این پیش‌بینی رد شود.

 کوفی افزود: "من از منطقه دور افتاده و روستایی بدخشان به عنوان عضوی از پارلمان افغانستان انتخاب شدم؛ محلی که به مدت 10 سال مردم آن علیه زنان بودند. بنابراین تغییر امکان پذیر است."

کد خبر 169534
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز