پنجشنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین - سید ابوالحسن مختاباد: چهره های شاخص موسیقی سنتی و پاپ و کلاسیک غربی در سال 90 به روی صحنه رفتند و کنسرت دادند.

در بخش نخست این گزارش به آلبوم‌های منتشرشده در سال 90 پرداختیم.

more

 موسیقی ایران در سال  90 - بخش نخست؛نگاهی به محصولات (آلبوم‌های) موسیقی

در بخش دوم این گزارش مروری داریم بر مهمترین کنسرت‌های سال گذشته.

آغاز کنسرت های سال 90 با حسین علیزاده

در چند سال گذشته این محمدرضا لطفی بود که نخستین کنسرت موسیقی سنتی را در سال به صحنه می برد،اما این بار حسین علیزاده با اجرای کنسرت در فروردین ماه در تالار وحدت و سپس تکرار آن در چند شهر ایران نخستین موزیسن شاخصی شد در سال 90 به روی صحنه رفت. این کنسرت البته با دیگر کنسرت های علیزاده تفاوت های اساسی داشت،چرا که او به یاد مادر و پدرش که در فاصله 15 روز از دنیا رفتند به روی صحنه رفت و نواخت.

more کنسرت چهار روزه علیزاده خلج در تالار وحدت

more

 گفت وگوی همشهری آنلاین با علیزاده درباره دوران کودکی و خاطراتش از پدر و مادر

more نگاهی به شب نخست بداهه نوازی علیزاده خلج-تالار وحدت

این تنها کنسرت حسین علیزاده نبود،او چندی بعد به همراه شهرام ناظری و اردشیر کامکار ،سعید فرجپوری ، پژمان حدادی،محمد فیروزی،سیامک جهانگیری،روزبه رحیمی و بهنام سامانی و تحت عنوان گروهی تازه به نام گروه دوستی کنسرتی را در تالار میلاد نمایشگاه بین المللی به صحنه بردند. کنسرتی که ناظری آواز خوانی با شعر نو را برای نخستین بار در معرض قضاوت عموم قرار داد و البته این کنسرت واکنش های مختلف اهالی موسیقی را به دنبال داشت.  

more

 ارزیابی مثبت مختاباد از کنسرت گروه دوستی

more

 نگاه متفاوت چاووشی به کنسرت گروه دوستی

کنسرت گروه دوستی به دلیل اقبال تماشاگران به آن به فاصله چند ماه بعد و در میانه های آبان ماه  تکرار شد ، اما این بار بدون حضور سعید فرجپوری و البته درباره این عدم حضور و جایگزینی  سینا جهان آبادی هیچ توضیحی از سوی دست اندرکاران کنسرت داده نشد.محمدرضا شفیعی کدکنی،شاعر نامدار معاصر هم از جمله بینندگان این کنسرت بود. 

more

حضور استاد شفیعی کدکنی در کنسرت گروه دوستی

حضور بعدی علیزاده اجرای آثاری از او با عنوان دلشدگان با آواز محمد معتمدی در ارکستر ملی بود. اجرایی که به دلیل همزمانی آن با اجرای ارکستری با همین سازبندی به رهبری فرهاد فخرالدینی فضایی خبری و رقابتی را بین این دو اجرا به وجود آورد،اما درایت و تیزهوشی علیزاده این تهدید را به فرصتی برای او و ارکستر ملی تبدیل کرد. او با دعوت از فرهاد فخرالدینی به آخرین شب اجرای ارکستر ملی به رهبری بردیا کیارس و کشاندش به روی صحنه و تمجید از تلاشهای فخرالدینی نشان داد که هنرمندی است که برای وصل کردن آمده است. آواز و اجرای محمد معتمدی با ارکستر ملی هم شسته رفته و حرفه ای بود و نشان داد که ارکستر ملی در غیاب خوانندگان کلاسیکی چون سالار عقیلی و علیرضا قربانی ،می تواند به معتمدی به عنوان آوازخوانی قابل اعتماد تکیه کند.

more

معتمدی خواننده ای مطمئن برای ارکستر ملی یاغریقی دیگر

more

  یادداشت علیزاده برای ارکستر ملی و فخرالدینی

ارکستر ملی در بهمن ماه سال 90 هم کنسرتی با آواز سید عبدالحسین مختاباد برگزار کرد. کنسرتی که برخی از رپرتوارهای خاطره انگیز مختاباد با تنظیم بهزاد عبدی و سامان احتشامی به رهبری بردیا کیارس اجرا شد. این کنسرت اگرچه با اقبال علاقه مندان روبرو شد اما انتظار این بود که برخی از کارهای تازه مختاباد هم در کنار آثار گذشته اش اجرا شود. اگرچه  مختاباد یکی از دلایل عدم اجرای آثار تازه را به کمی وقت و بیماری نا بهنگام رهبر ارکستر نسبت داد.

more

گزارش همشهری آنلاین از شب دوم اجرای ارکستر ملی

از سوی دیگر باید تلاش های فرهاد فخرالدینی را برای شکل دهی ارکستری تازه ارج نهاد. این تلاش زمانی صورت گرفت که شکل دهی و اداره یک ارکستر در چنین سطح و با این همه نوازنده و اداره آن با چنین اوضاع اقتصادی و با هزینه های اجاره و برگزاری سالن در ایران کمر شکن است، و تقریبا کمتر کسی پای در چنین وادی هایی می گذارد. فخرالدینی اما این خطرپذیری را صورت داد و با ارکستری تازه نفس ضمن ایجاد فضای رقابتی تازه در موسیقی ارکسترال ایرانی، کنسرتی موفق و پراقبال را به خوانندگی سالار عقیلی در برج میلاد به صحنه برد.

more

 فخرالدینی با ارکستری تازه نفس به صحنه می آید

حال باید منتظر ماند و دید که آیا این ارکستر در سال 91 هم همانند سال گذشته اجراهای خود را به صحنه می برد یا نه؟

هر چقدر ارکستر ملی که مدیریت اجرایی آن را هم چهره‌ای با تجربه و آشنا به نام محسن رجب‌پور بر عهده داشت، روزهای خوب و به یاد‌ماندنی و بی‌اختلاف و روبه رشدی را پشت سر گذاشت، در مقابل ارکستر سمفونیک تهران با مشکلات و چالش‌های بسیاری روبرو شد. مشکلاتی که به کنار گذاشته شدن منوچهر صهبایی از رهبری این ارکستر و جایگزینی نادر مرتضی‌پور انجامید و البته تعطیلی و توقف‌های تقریبا شگفت ‌انگیزی هم در سال جاری گریبان این ارکستر و اعضای ان را  گرفت و حتی کار تا جایی پیش رفت که بحث گزینش دوباره ارسلان کامکار هم بر سر زبان‌ها افتاد که اعتراض برخی رسانة‌ها را هم به دنبال داشت.

more

 نگرانی از خاموشی ارکستر سمفونیک تهران

نکته جالب توجه اجرای تصنیف خوشه‌چین از این ارکستر در ایام جشنواره موسیقی فجر بود، تصنیفی که فضا و تنظیم آن ، با موسیقی گل‌ها و ارکستر ملی همخوانی دارد،‌مشخص نبود که چرا در رپرتوارهای ارکستر سمفونیک تهران جای گرفت.

گروه دستان در تالار وحدت

  گروه دستان که در چند سال گذشته چندین کنسرت در تهران برگزار کرده بود،بعد از نزدیک به دو دهه از برگزاری کنسرت خاطره انگیزش با زنده یاد ایرج بسطامی در تالار وحدت  این بار کنسرت به نام گل سرخ را با آواز سالار عقیلی  در این مکان به صحنه برد.

more

نگاهی به اجرای کنسرت به نام گل سرخ

more

کنسرت به نام گل سرخ از منظری دیگر

 کنسرتی که آلبوم آن ،دو سال قبل به آهنگسازی  حمید متبسم و روی شعر معروف محمدرضا شفیعی کدکنی عرضه عمومی شده بود. این بار اما گروه دستان با بهره گیری از برخی نوازندگان غیر ثابت گروهش را پر و پیمان تر کرد،اگر چه نبود حسین بهروزی نیا که از جمله اعضای ثابت و اولیه این گروه به شمار می رفت ،حرف و حدیث ها و حاشیه های چندی را به دنبال داشت.

more

 غیبت بهروزی نیا در کنسرت گروه دستان

پورناظری ها و دشواری های برگزاری کنسرت در ایران

 گروه شمس به سرپرستی پورناظری ها و آواز علیرضا قربانی از دیگر گروه های نسبتا مطرح موسیقی بودند که برای چند شب پیاپی در تالار وحدت کنسرت برگزار کردند.

more

 نگاهی به کنسرت گروه شمس با آواز قربانی

پورناظری ها، به خصوص تهمورث پورناظری از جمله هنرمندان موسیقی است که همه گاه از دشواری برگزاری کنسرت های موسیقی در ایران گله مند بوده است. دشواری هایی که برخی از آنها هزینه بالای اجاره سالن کنسرت است.

more

 پورناظری ها از دشواری های اجرای کنسرت در ایران می گویند

پری ملکی که از جمله بانوان فعال در عرصه موسیقی است نیز پیش از اجرای کنسرتش از برخی مشکلات و مصائب برگزاری کنسرت به خصوص برای بانوان در ایران گفت.

more

انتقاد پری ملکی از هزینه های بالای برگزاری کنسرت در ایران

در مقابل این دیدگاه ها سید محمد موسوی در یادداشتی نگاهی متفاوت به برگزاری کنسرت ها داشت. نگاهی که به جای حواشی و هزینه های برگزاری کنسرت به نظرگاه چهره های برجسته موسیقی در کنسرت های بخش موسیقی سنتی نظر داشت.

more

نگاه متفاوت به کنسرت های موسیقی

لطفی و کنسرتی بعد از 500 روز دوری از صحنه

محمدرضا لطفی که با گروه های سه گانه اش کنسرت های هر ساله موسیقی را در همان نخستین روزهای سال فتح باب می کرد این بار بعد از نزدیک به 500 روز با گروه همنوازان شیدا به صحنه آمد. گروه بانوان شیدا  و گروهی که در دوره های گذشته کنسرت لطفی به اجرا و بازنوازی آثار قدما می پرداختند این بار اجرایی نداشتند و خوانندگان گذشته این کنسرت ها هم در این اجرا حضوری نداشتند. در مقابل لطفی با آوردن خواننده‌ای  به نام علیرضا فریدون ‌پور که صدایی شبیه صدای زنده یاد محمودی خوانساری داشت سعی کرد فضای تازه ای را برای کنسرتش ایجاد کند. کنسرتی که اواخر آبان در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی برگزار و با اقبال فراوان تماشاگران روبرو شد.

این کنسرت البته حاشیه‌مختصری هم داشت و آن ایجاد اشکال در تبلیغات کنسرت بود که به دلیل محاسن بلند آقای لطفی روی پوستر اصلی،  با  ایراداتی از سوی وزارت ارشاد روبرو شد که در نهایت با برخی رایزنی‌ها ماجرا ختم به خیر شد.

دیدگاه اهل موسیقی درباره اجراهای لطفی متفاوت بود. از جمله افرادی که نظرش را درباره این کنسرت بیان کرد و نوشت،ارشد طهماسبی،نوازنده تار و ردیف دان بود که دو شب از سه شب اجرای لطفی را دید و دو نظر متفاوت درباره تکنوازی و بداهه نوازی های لطفی داد. نظر اول درباره شب نخست که منفی بود و نظر دوم درباره شب بعدی که از نظر تهماسبی حیرت انگیز و خیره کننده بود.

more

کنسرت لطفی  و همنوازان شیدا در سالن میلاد

کنسرت گروه کامکارها هم از جمله کنسرت های قابل اعتنا در سال 90 به شمار می آمد. ویژگی کنسرت امسال این گروه با سابقه در این بود که بعد از چند سال بیژن کامکار را به عنوان خواننده در خدمت داشتند.

more

 حضور دوباره بیژن در کنسرت گروه کامکارها در سالن میلاد 

همشهری آنلاین در سالروز تولد بیژن کامکار گفت وگویی مفصل از او را منتشر کرد.

more

 گفت وگوی تفضیلی همشهری آنلاین با بیژن کامکار

کنسرت های خارج از ایران

 در سال 90 برخی از چهره های شناخته شده موسیقی کنسرت هایی را هم در خارج از ایران برگزار کردند. از کنسرت محمدرضا شجریان در اروپا و آمریکا گرفته تا کنسرت شهرام ناظری در قونیه و یا کنسرت گروه دستان در چند کشور اروپایی و نیز کنسرت گروه همنوازان حصار در آمریکا و  کنسرتع مختاباد و گروه نیریز به سرپرستی ملیحه سعیدی و با عود حسین بهروزی نیا  در چند شهر کانادا ، صدیق تعریف  در پاریس ،یا کنسرت سیمرغ در اروپا که با رهبری هومن خلعتبری و آواز همایون شجریان در آن دیار اجرا شد.

more

 کنسرت موفق صدیق تعریف و گروه نوروز در فرانسه

more

 تور کنسرت مختاباد با گروه نیریز در چهار شهر کانادا

 کیهان کلهر که تقریبا وقت عمده اش به برگزاری کنسرت در خارج از ایران می گذرد این بار با حسین علیشاپور برنامه کنسرتی را در آبان ماه اروپا تدارک دید کنسرت های مذکور شامل چهار اجرا در فستیوال جاز لندن ، پاریس ، بوداپست ، و گنت در بلژیک بوده است  که در گفت و گوس علیشاپور با همشهری آنلاین با استقبال بسیار خوب نیز روبه رو شد به گونه ای که بلیط های کنسرت از چند روز قبل به اتمام رسیده بود.  

moreآبان؛کنسرت علیشاپور و کیهان کلهر در چند شهر اروپا

برخی از چهره های نسل تازه موسیقی ایران هم در سال گذشته کنسرت هایی را  تهران و چند شهر ایران برگزار کردند.

more

 تکنوازی سه‌تار بهداد بابایی در اصفهان

more

 کنسرت مسعود شعاری وگروه همساز در نیاوران

more

چهارگان؛کنسرت چهارنوازی سازهای زهی ایران

more

 کنسرت گروه اینک با آواز سینا سرلک

more

کنسرت جلال ذوالفنون در قزوین

در سال 90 البته برخی کنسرت ها هم برگزار نشده لغو شد که پر سر و صداترین آن لغو کنسرت شهرام ناظری در شیراز در همان روزهای نخستین سال بود.

more

 لغو کنسرت شاهنامه خوانی ناظری در شیراز

همچنین از سوی دفتر امور موسیقی اعلام شد که مجوز برگزاری دو نوبته کنسرت‌های گرو‌ه‌های موسیقی پاپ در یک روز صادر نخواهد شد. محمد میرزمانی که سال گذشته به مدیریت دفتر موسیقی ارشاد منصوب شد شرایطی چون «داشتن گروه درجه یک، پرداختن به موسیقی ایرانی و استفاده از اشعار غیرعاشقانه و عرفانی» را در دادن مجوز نوبت دوم اجرا در یک روز تعیین کننده دانست.

این تصمیم در مرحله عمل به دلیل آنکه عملا هزینه برگزاری کنسرت‌های گروه‌های موسیقی پاپ را به شکلی سرسام‌آور بالا می‌برد و در‌آمد آنها را از نصف هم کمتر می‌کرد، تقریبا و به شکلی محترمانه به کناری نهاده شد، اگر چه می‌تواند به عنوان شمشیر داموکلسی بر سر گروه‌های موسیقی پاپی که چندان با دفتر موسیقی  ارشاد میانه خوبی ندارند، در زمان لازم به کار‌آید.

در سال گذشته گروه‌های موسیقی پاپ و هنرمندان نامی و تازه‌ شهرت یافته این گونه موسیقایی هم در سالن‌های مختلف کنسرت برگزار کردند. از محمد اصفهانی تا احسان خواجه‌امیری،بنیامین،گروه آریان،فواد حجازی و ... کنسرت‌هایی را در برج میلاد و سالن  میلاد و برخی تالارهای مختلف برگزار کردند.

کد خبر 164178
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز