همشهری آنلاین: پری ملکی سرپرست گروه خنیا از اجرای روزهای 2 و 3 تیر این گروه در تالار وحدت خبر داد وگفت هزینه‌های اجرای کنسرت کمر گروه را شکسته است.

گروه خنیا و پری ملکی

 به گزارش همشهری آنلاین ملکی در نشست خبری خود با خبرنگاران که صبح شنبه،28 خرداد در تالار وحدت برگزار شد ضمن اعلام این خبر گفت: این کنسرت در روز دوم و سوم تیرماه به نام «در گذر عمر» اجرا می‌شود و شامل دو بخش است، بخش اول در دستگاه «ماهور» و در بخش دوم دستگاه «نوا» اجرا خواهد شد.

او با بیان اینکه در این کنسرت 10 قطعه را اجرا می‌کنیم،ادامه داد: تمام این قطعات جدید هستند، چرا که معتقدم در هر کنسرت باید حرفی جدید برای گفتن داشت یکی از قطعه‌ها ساخت خودم و سایر قطعات ساخته‌ی جلال امیر پورسعید است.

ملکی با بیان اینکه گروه «خنیا‌ها» تنها گروهی است که در طی سالهای پی در پی همچنان پابرجاست، گفت: چند سالی است با آقای پورسعید همکاری می‌کنیم که حضورشان بسیار برای ما با ارزش است و این بار هم مثل همیشه قطعات تازه‌ای برای ما دارند. این بار دو نوازنده‌ی مهمان داریم. حسین قاسم زاده ـ نوازنده‌ی نی ـ و محمد عشقی ـ نوازنده‌ی سنتور ـ گروه را می‌نوازد.

سپس جلال امیر پورسعید ـ نوازنده‌ی تار ـ درباره‌ی روند اجرا در این دو شب توضیح داد: دلیل اینکه این کنسرت را «در گذر عمر» نام نهادیم این است که خواستیم از المان‌هایی استفاده کنیم که در زندگی مخاطب جریان داشته باشد و جذابیت کار بیشتر شود.

او ادامه داد: قسمت اول در دستگاه ماهور اجرا می‌شود که ابعاد جسمی و دنیوی آدم‌ها را بهتر نشان می‌دهد و ریتم قطعات به گونه‌ای انتخاب شده که فصلی از زندگی انسان را منتقل کند. قطعه‌ی اول هم با شعری از حافظ اجرا می‌شود.

پورسعید از «رقصان» برای بیان دوران کودکی، «نیش و نوش» در وصف دوران جوانی همراه با تضاد در ملودی و ریتم، «غریبانه» برای دوران میانسالی و قطعه‌ای در وصف حال کهنسالی را به عنوان قطعاتی نام برد که در بخش اول اجرا می‌شوند.

این نوازنده تار درباره‌ی قسمت دوم کنسرت توضیح داد: سعی می‌کنیم در این بخش به بعد معنوی زندگی انسان بپردازیم و این بعد را در دستگاه نوا آشکار کنیم، چرا که «نوا» نوعی پند و اندرز را تداعی می‌کند. در این بخش از اساتید موسیقی یاد می‌کنیم و دوره‌های موسیقی را به ترتیب می‌گنجانیم و از استاد ظریف هم المان‌های گرفتیم.

پورسعید با اشاره به اینکه سعی کردیم مخاطب عام در این کنسرت حس آشنایی داشته باشد، از تصنیف «میان تاریکی» (ساخته‌ی پری ملکی)، «ضربی بر عرش»، «پروانه»، چهار مضراب «خاطره» و «نغمه» به عنوان قطعات بخش دوم یاد کرد.

 ملکی در ادامه‌ی این نشست درباره‌ی شرایط داخلی تالار وحدت و شرایط تمرین گروه در سخنانی مطرح کرد: خوشبختانه تمرینات گروه من همیشه یا در منزل و یا در دفتر کارم بوده است و هیچ وقت نیازی نبوده از تالار برای تمرین استفاده کنم. اما فکر می‌کنم سیستم تالار وحدت از جمله سیستم صوتی، نور و سایر عوامل برای اجرای ما مناسب هستند. فکر می‌کنم تالار وحدت یکی از سالن‌های استاندارد است و برای اجرا دچار مشکل نمی‌شویم.

سرپرست گروه «خنیا» معتقد است: عملکرد تالار وحدت در گذشته بهتر بود، از جمله تکثیر بروشور و نصب پوستر که امروز خبری از آن‌ها نیست، تا یکی دو سال پیش در بین دو سانس پذیرایی هم می‌شد که آن هم از برنامه‌ها حذف شد.

وی افزود: اما در سال جاری اتفاقی افتاده که از همه بدتر است. آن هم اجاره‌ی سالن به صورت درصدی است. گروه باید 5 میلیون هزینه برای هر شب اجرا، 4 درصد ارزش افزوده و 5 درصد مالیات بپردازد. در حالی که گروه نمی‌تواند از پس این هزینه‌ها بر بیاید، ولی متاسفانه در عمل انجام شده قرار گرفتم پس از سه ماه تمرین قراردادی جلوی من گذاشتند که مجبور شدم آن را امضا کنم. اگر این کار را نمی‌کردم بی حرمتی به اعضای گروهم بود.

ملکی خاطرنشان کرد: این نهایت بی مهری به هنرمندان است. اگر می‌دانستم داستان از این قرار است اجرا نمی‌کردیم ولی ما وقت و انرژی صرف کرده بودیم.

او پیش‌بینی کرد:اگر همین طور پیش برویم قیمت بلیت‌ها افزایش پیدا می‌کند و این یک توهین به شنونده است. فکر می‌کنم این بزرگترین چالش موسیقی ماست.

سرپرست گروه «خنیا» با تاکید بر اینکه می‌خواهم شنونده‌ی واقعی به اجرایم بیاید، نه شنونده‌ی پولدار،اذعان داشت: من هیچ گاه مایوس نمی‌شوم اگر نتوانم سالن اجاره کنم در یک زیر زمین هم کنسرت می‌دهم.

‌هیچ گروهی نمی‌تواند از پس هزینه‌های اجرا بر بیاید و بیشتر چک‌ها تسویه نمی‌شوند، تکلیف اعضای گروه‌ها چیست؟! نمی‌دانم چگونه از خجالت اعضای گروهم دربیایم.

علیرضا وکیلی منش نیز که به عنوان خواننده، گروه را همراهی می‌کند، گفت: 2 سال است در خدمت خانواده خنیا هستم که مادرش پری ملکی است و باید بگویم این کنسرت همخوانی واقعا مشکل است، چرا که ریتم و حس و حال خواننده‌ها باید یکسان باشد.

 جلال امیرپورسعید (تار)، آوا ایوبی (تارباس و عود)، هومان رومی (کمانچه)، محمدرضا سالی (دف و کوزه)، بامداد ملکی (تنبک و دوایر کوکی)،‌محمد عشقی (سنتور) و حسین قاسم خوانی (نی) همنوازان گروه خنیا را در این دو شب تشکیل می‌دهند.

پری ملکی،‌ علیرضا وکیلی منش، حمیرا مظاهر و آوا ایوبی نیز همخوان گروه هستند.

کد خبر 137945
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز