یکشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۰ - ۰۱:۵۹
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: کنسرت روزهای 14 تا 16 مهرماه گروه کامکارها در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی با تکنوازی سنتور اردوان،اجرای قطعه زمانه به یاد مادر کامکارها و حضور بیژن کامکار بعد از غیبتی چند ساله همراه خواهد بود.

کنسرت کامکارها،مهر 90

به گزارش همشهری‌آنلاین هوشنگ کامکار  که به تازگی آلبوم«پوئم سمفونی خرمشهر و حلبچه» را  با برگزاری جلسه رونمایی با حضور حسین علیزاده در خانه هنرمندان به بازار موسیقی عرضه کرده است،‌در نشست صبح شنبه،9 مهرماه،در محل خانه موسیقی ضمن اعلام این خبر گفت: کنسرت خانواده کامکارها مثل همیشه در دو بخش فارسی و کردی برگزار خواهد شد به گونه‌ای که در بخش فارسی شاهد اجرای یک اورتور به نام مادر از ساخته‌های ارسلان، تصنیف زمانه از پشنگ، گنبد مینا از ارسلان با شعری از حافظ، تک‌نوازی پشنگ، قطعه ضربی طرب از ساخته‌های پشنگ، لاله‌زار عمر از ارسلان، تصنیف شوریدگان از اردشیر بر روی شعر مولانا و تکنوازی کمانچهاردشیرخواهیم بود.

کامکار که درباره آلبوم اخیرش یادداشتی برای همشهری‌آنلاین  نگاشته است درباره تکنوازی  اردوان کامکار،آهنگساز فیلم سنتوری با صدای محسن چاووشی گفت: اردوان بعد از سال‌ها به مدت 15 الی 20 دقیقه به تکنوازی خواهد پرداخت که این بخش به درخواست مردم به کنسرت اضافه شده است. در بخش کردی نیز قطعات جدید و قدیمی گروه را خواهیم نواخت.

حضور بیژن کامکار که به دلیل بیماری، مدتی از همراهی با گروه محروم بود،فضایی را فراهم کرد تا هوشنگ کامکار که در چند سال اخیر پرهیزی جدی در استفاده از خواننده نامی در گروه دارد در این زمینه بگوید:در گروه کامکارها همیشه هم‌خوانی حاکم بوده و در برخی بخش‌ها ، بیژن که به عقیده من یکی از بهترین خواننده‌های کرد است، خوانندگی کرده است البته از سویی دیگر تنظیم کارهای ما به گونه‌ای نیست که هر خواننده‌ای که ردیف موسیقی را می‌داند، بتواند این قطعات را بخواند. به عقیده من ما اگر بهترین خواننده ایران را نیز با گروهمان همراه کنیم بازدهی خوبی نخواهیم داشت.

در ادامه این نشست بیژن کامکار خواننده گروه کامکارها نیز با انتقاد از نبود سالن‌های مناسب برای برگزاری کنسرت در ایران گفت: من یکی از طرفداران ورزش خصوصا فوتبال هستم اما همیشه این انتقاد را دارم که چرا در شهری مثل تهران این همه فضاهای ورزشی ساخته می شود اما یک سالن مخصوص موسیقی احداث نمی‌شود.

وی با بیان این که کنسرت ملاقات هنرمندان با دوستان است، اظهار داشت: نباید در اجرای صحنه‌ای انتظاری را که از موسیقی‌ای که در استودیو ساخته می‌شود، داشته باشیم.

بیژن کامکار که قطعات ماندگاری چون کجایید ای شهیدان خدایی را در کارنامه کاری خود دارد با بیان این که دوران طلایی سال‌های گذشته را ما ساخته‌ایم ، اظهار داشت: ما در سال‌های سال همیشه همراه مردم بودیم و هر اتفاقی که در مملکتمان رخ داده را با موسیقی‌مان بیان کردیم به گونه‌ای که زمانی که میدان ژاله به خون کشیده شد، زمانی که سفارت آمریکا تسخیر شد و زمانی که جنگ شروع شد ما قطعات ماندگاری را ساخته‌ایم. در واقع می‌توان گفت اولین موسیقی جنگ را شخص من خوانده‌ام.

خواننده و نوازنده دف و رباب گروه کامکار در خصوص نوآوری در موسیقی ایرانی گفت: ما گروهی هستیم که با حفظ سنت‌ها و موسیقی خودمان کار می‌کنیم و مسلما حفظ آن سنت همیشه سر لوحه‌کارمان خواهد بود.

هوشنگ کامکار نیز در این باره گفت: به نظر من ملودی جدید ساختن نوآوری نیست اگر کسی بخواهد در موسیقی ایران تحول ایجاد کند باید تمام پایه‌های موسیقی سنتی را به هم بریزد. ما می‌توانیم از هر تکنیکی در موسیقی‌مان استفاده کنیم اما در وهله آخر باید جذاب بودن آن اثر را برای مخاطب در نظر بگیریم.

این آهنگساز در پاسخ به سوالی مبنی بر عدم جایگاه تکنوازی دربین مخاطبان امروزی و نیز اجرای تکنوازی اردوان کامکار در این کنسرت گفت: همه چیز بستگی به شیوه ارائه دارد چرا که ممکن است یک گروه‌نوازی نیز مخاطب را از اجرا خسته کند که امیدوارم تک‌نوازی اردوان مخاطبان را خسته نکند.

بیژن کامکار نیز در این باره گفت: به عقیده من ما باید در موسیقی گوش کردن نیز تنوع ایجاد کنیم و انتظاری که را از اجرای ارکستر سمفونیک داریم، از موسیقی سنتی نداشته باشیم.

در پایان این نشست، ارسلان کامکار که در غیبت بیژن تا حدودی جز تکخوان را بر عهده داشت در خصوص آهنگسازی‌های این اجرا گفت: «گنبد مینا» قطعه تازه‌ای است که در این کنسرت اجرا می‌شود در مقدمه تصنیف زمانه نیز من از تم موسیقی فیلم «مادر» که در دستگاه بیات ترک است، استفاده کردم و با گسترش دادن آن، اورتوری قبل از تصنیف ساختم و از آنجا که تصنیف زمانه براساس شعر رودکی بود، من هم سه بیت از شعر رودکی را برای آن در نظر گرفتم.

در ادامه این نشست هوشنگ کامکار از انتشار آلبوم خاتون در سلیمانیه عراق و اجرای آتی در شهر‌ آلمان سخن گفت و علیرضا توتونچیان،مدیر موسسه ققنوس و مدیر اجرایی این کنسرت با اشاره به لغو کنسرت گروه کامکارها در شهر آمل به انتقاد از لغو کنسرت‌ها پرداخت و گفت:برگزاری کنسرت‌های فاخر و سنتی نیازمند کسب تکلیف و مجوز از مراکز گوناگون است و عموما دیده می‌شود که اداره ارشاد استان‌ها با چنین کنسرت‌های فاخری مخالفت می‌کند به‌گونه‌ای که هفته گذشته علیرغم در دست داشتن مجوز اجرا در آمل کنسرت گروه به خاطر حضور بانوان لغو شد.

توتونچیان در خصوص برگزاری کنسرت در نمایشگاه میلاد اظهار داشت: متاسفانه ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که به وفور شاهد فقر فضاهای فرهنگی هستیم. ما هم‌اکنون سالنی با ظرفیت بالا که جوابگوی مخاطبان باشد، نداریم و تنها گزینه ما برج میلاد و نمایشگاه بین‌المللی است که متأسفانه برج میلاد به جهت گرانی اجاره بها مکان مناسبی برای کنسرت نخواهد بود چرا که برگزارکننده مجبور خواهد بود بلیت‌های گرانی را در اختیار مخاطبان قرار دهد بر این اساس ما نمایشگاه میلاد را برای این کنسرت انتخاب کردیم.

وی ادامه داد: نمایشگاه میلاد در زمان ساخته شدنش، یک سالن استاندارد بود که شاید نسبت به سالن‌های دیگر تعداد محدودی صندلی غیر قابل استفاده داشته باشد.

کنسرت گروه‌ کامکارها 14 تا 16 مهرماه ساعت 21 در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

بلیت‌های این کنسرت از هم‌اکنون به قیمت 25 تا 60 هزار تومان به فروش می‌رسد و بنا به گفته مدیر اجرایی کنسرت ، بلیت دو روز اول به فروش رفته و روز سوم درحال فروش است.

 

کد خبر 147229
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز