سه‌شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۳
۰ نفر

گروه ادب و هنر: بازگوکردن شرایط دشوار برگزاری کنسرت‌های موسیقی یکی از مواردی است که همواره از سوی هنرمندان مطرح می‌شود.

موسیقی

صدور دیرهنگام مجوز، گرانی‌سالن‌ها، کمبود تالار و استاندارد نبودن سالن‌ها مشکلات مشترک بین همه هنرمندان عرصه موسیقی است.گروه شمس چند روز مانده به برگزاری کنسرت با خبرنگاران دیدار کردند و از مشکلات موجود برای برگزاری کنسرت گفتند. کیخسرو، تهمورس و سهراب پورناظری آهنگساز و نوازندگان گروه شمس و علیرضا قربانی خواننده گروه شمس در این نشست با خبرنگاران هم‌کلام شدند.
به‌نظر می‌رسد که استانداردبودن سالن و ارزانی تالار وحدت باعث شده‌است که هنرمندان این روزها به سمت این سالن کوچک تمایل پیدا کنند. گروه شمس که در تاریخ‌های 19، 20، 21 و 23 کنسرت دارد یکی از همین گروه‌هاست. تهمورس پورناظری اعلام کرد که هزینه‌های برگزاری کنسرت چندبرابرشده است و از سوی دیگر سالن‌های استاندارد نیستند و مخاطب در طول اجرا با کار ارتباط برقرار نمی‌کند. او تالار وحدت را یکی از سالن‌های استاندارد خواند.

سهراب پورناظری یکی دیگر از اعضای گروه شمس در این نشست گفت: متأسفانه فضای فعلی به‌گونه‌ای است که برگزاری کنسرت دشوار و سخت شده‌است. گویی فضا به شکلی پیش می‌رود که این اجراها محدود‌تر شود.گروه شمس تنها 6 روز مانده به کنسرت، مجوز اجرای خود را گرفته‌است و این روندی است که برای دیگر گروه‌ها تکرار می‌شود. کنسرت سیمرغ به آهنگسازی حمید متبسم تنها یک روز قبل از شروع کنسرت مجوز خود را از دفتر موسیقی دریافت کرد. این روند تکراری صدور مجوز دیرهنگام را سهراب پورناظری مانعی برای ارتباط با مخاطب دانست و افزود: متأسفانه این سرخوردگی برای ما عادت شده است، درحالی‌که گروه‌های موسیقی بعد از پشت‌سرگذاشتن تمام این موانع با 50درصد از روحیه خود بر صحنه حاضر می‌شوند و مخاطب با چنین اجرایی روبه‌رو می‌گردد.در چنین شرایطی باید گفت که قدر این مردم را باید بدانیم که در این وضعیت به موسیقی توجه کرده و بلیت‌های گران قیمت را خریداری می‌کنند.

تهمورس پورناظری در ادامه سخنان خود به گرانی سالن‌ها اشاره کرد: «زمین چمن سعدآباد را در سال‌های گذشته 3.5 میلیون تومان اجاره می‌کردیم و امسال چندبرابر پیشنهاد می‌دهند، برای هزینه 600هزار تومانی صدابرداری امسال باید 3میلیون تومان پرداخت کنیم. حال فقط در شرایطی که ما بلیت 400هزار تومانی بفروشیم می‌توانیم این هزینه‌ها را جبران کنیم». وی این هزینه‌ها را در مقایسه با دیگر شهرهای دنیا بسیار گران خواند و اعلام کرد که اگر مسئولان، شرایط لازم برای برگزاری کنسرت را مهیا کنند این گروه حاضر است که در فضاهای بازی همچون میدان آزادی‌، میدان تجریش‌، استادیوم آزادی‌، پارک ملت‌ و... اجرای رایگان برای مخاطبان بگذارد. کنسرت «بر سماع تنبور» در 2بخش تنبورنوازی شامل تکنوازی تنبور و همنوازی با سازهای کوبه‌ای و آواز و نیز بخش موسیقی ملی برگزار می‌شود که بخش دوم این اجرا تکرار کنسرت اسفند ماه گروه در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی است.

کد خبر 144930
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز