همشهری‌آنلاین: گروه شهنازی با حضور بهداد بابایی و سرپرستی داریوش پیرنیاکان با آواز حمیدرضا نوربخش در روزهای 20 تا 23 اردیبهشت در تالار وحدت قطعاتی از ساخته‌های علی‌اکبرخان شهنازی و پیرنیاکان را اجرا می‌کنند

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از مهر در نشستی که صبح روز شنبه،دوم اردیبهشت،در خانه هنرمندان برگزار شد،داریوش پیرنیاکان، نوازنده تار و سه‌تار و سرپرست گروه شهنازی و حمیدرضا نوربخش به عنوان خواننده آواز به طرح دیدگاه‌های خود درباره این کنسرت و تور کنسرت شهنازی در چند شهر ایران پرداختند.

 پیرنیاکان درباره شکل گیری گروه شهناز گفت:این گروه موسیقی به اسم استاد خودم علی اکبرخان شهنازی تشکیل شده است و کنسرت‌هایی در آن زمان اجرا کردیم و آلبومی نیز با عنوان "آسمان" در همان زمان منتشر شد. اعضای این گروه موسیقی در ابتدا 6 نفر بودند و در حال حاضر 12 نفر از بهترین نوازنده های موسیقی ایرانی هستند. بعد از کنسرت در تهران تور این گروه موسیقی در شهرهای تبریز، کرمان، شیراز و اصفهان نیز برگزار می شود.

این نوازنده تار در ادامه صحبت های خود با اشاره به بخش های مختلف این کنسرت گفت : عمده قطعات این کنسرت از ساخته های خود است ، آثاری که در این کنسرت به روی صحنه می رود در دو بخش است در بخش نخست این کنسرت قطعات در آواز اصفهان و بخش دوم در آواز دشتی است و با آواز حمید نوربخش به روی صحنه می رود.

پیرنیاکان در ادامه با اشاره به برخی از مشکلات در برگزاری کنسرت گفت : یکی از عمده ترین مشکلات موجود در برگزاری کنسرت های شهرستان مربوط به کم و کیف اعطای مجوز است . به این معنا که مسئولان صدور مجوز در شهرستان ها خیلی از سیاستگذاری های وزارت ارشاد در تهران تبعیت نمی کند و خود آنها تصمیم می گیرند که به چه کنسرتی مجوز بدهند و به چه اجرایی مجوز اجرا ندهند و همین مسئله باعث شده که دخالت در نحوه مجوز دادن مجموع کارها را عقب بیاندازد.

وی در ادامه صحبت های خود با اشاره به چرایی نام گذاری کنسرت به نام "بازگشت" گفت : از دو وجه به این نام گذاری می توان نگاه کرد یک از جهت محتوای کار، به این معنا که متاسفانه در کنسرت های موسیقی ایرانی به اصالت موسیقی دستگاهی کمتر توجه می شود و بیشتر ظواهر کار برای جذب مخاطب اهمیت داده می شود این درحالی است که خود هنرمند باید به اصالت های هنراش پایبند باشد و اصالت های هنر خود را حفظ کند .البته انجام هنر اصیل به این معنا نیست که ذائقه مخاطب را در نظر نگرفت بلکه بررسی پتانسیل هایی است که در جامعه نهفته است و باید این پتانسیل ها را برای ارتقاء سلیقه مخاطب با ارائه هنر متفاوت و اصیل تقویت کرد. از این جهت این عنوان گذاری به نوعی بازگشت سلیقه مردم به موسیقی اصیل ایرانی است.

سرپرست گروه موسیقی شهنازی در ادامه با اشاره به تغییرات ایجاد شده در اجرای قطعات متعلق به استاد شهنازی گفت : سعی کردیم با نگاه جدیدتری آثار استاد شهنازی را اجرا کنیم از همین رو یکی از تصانیف استاد را عوض کردیم و سعی کردیم که فضای جدید را مطرح کنیم . در قسمت دوم هم 5 قطعه بی کلام و سه قطعه با کلام اجرا خواهیم کرد.

در ادامه این جلسه حمیدرضا نوربخش خواننده این گروه موسیقی با اشاره به همکاری های خود با داریوش پیرنیاکان گفت : از ابتدای تشکیل گروه شهنازی در سال 1380 به عنوان خواننده در خدمت گروه بودم و همچنین همکاری هایی با سرپرست گروه در اجراهای متفاوت و انجام فعالیت های صنفی داشته ایم و خوشحالم که بار دیگر گروه شهنازی روی صحنه می رود.

این خواننده موسیقی اصیل ایرانی در ادامه افزود : در بخش آوازی این کنسرت اشعاری از شعرای قدیم و معاصر اجرا می شود از همین رو اشعاری از شعدی ،حافظ، عطار، عراقی اجرا می شود ، همچنین قطعاتی از سایه و شهریار نیز روی صحنه می رود.

وی در پایان با اشاره به قیمت بلیت این کنسرت افزود : قیمت این کنسرت در چهار شب اجرا در تالار وحدت از 15 تا 40 هزارتومان قیمت گذاری شده است . یکی از دلایل این قیمت گذاری این است که خانه موسیقی به عنوان یک نهاد صنفی همواره منتقد قیمت بالای کنسرت بوده است و این نگرانی با توجه به مشکلاتی اقتصادی موجود دو چندان شده است به همین دلیل قیمت ها را تا اندازه ممکن پایین آوردیم.

گروه شهنازی

بهداد بابایی نوازنده عود و سه تار، سیامک جهانگیری نوازنده نی،روزبه رحیمی نوازنده سنتور، آرش فرهنگ‌فر نوازنده ضرب، آرش کامور و یاسر بیات،نوازندگان کمانچه، حامد جوکار تارباس ، قاسم رحیم زاده و کامیار نعمت‌اللهی تار و زکریا یوسفی نوازنده دف نوازندگان گروه موسیقی شهنازی هستند.

به گزارش همشهری‌آنلاین حضور بهداد بابایی نوازنده چیره دست سه تار  و ردیف‌دان ،که برای نخستین بار عود نوازی گروه را هم عهده‌دار است، از جمله امتیازات گروه شهنازی به شمار می‌رود.بابایی بعد از درگذشت دایی‌اش ، پرویز  مشکاتیان عملا اجرایی  عمومی و رسمی نداشت و عمده وقت و انرژی خود را به مطالعه و تحقیق درباره ردیف‌های مختلف موسیقی از جمله ردیف‌میرزا‌عبدالله،ردیف به روایت علی‌اکبرخان شهنازی،ردیف موسی‌خان معروفی و اخیرا ردیف نوشته‌شده توسط مهدی‌قلی‌خان هدایت  و البته ابداع و ارتقای تکنیک‌های سه‌تار نوازی صرف کرده است و به نوعی می‌توان گفت از معدود ردیف‌دانانی است که به درکی تطبیقی و  مقایسه‌ای و انتقادی از ردیف‌های معتبر موجود موسیقی رسیده است و در صدد است که حاصل سال‌های تاملات خود در این زمینه را در آینده‌ منتشر کند.

more  کنسرت بهداد بابایی در شیراز

more  بابایی: استاد ذوالفنون نخستین کسی بود که کتاب آموزشی خاص سه‌تار نوشت

کد خبر 167235
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز