همشهری‌آنلاین: عماد افروغ در گفتگویی به رد صلاحیت‌های برخی نمایندگان مجلس واکنش نشان داد و در انتقاد از این اقدام گفت: برای اولین بار شاهد یک رفتار صادقانه از سوی دولت هستیم!

عماد افروغ معتقد است که رد صلاحیت گسترده منتقدان دولت توسط کمیته‌های اجرایی وزارت کشور را باید به فال نیک گرفت و عنوان کرد که برای اولین بار شاهد یک رفتار صادقانه از سوی دولت هستیم.

وی گفت: با اقدام اخیر هیئت اجرایی می‌توان گفت، آفتاب آمد دلیل آفتاب؛ به عبارت دیگر بخشی از آنچه ما بنا به مصلحت نگفتیم، امروز رخ عیان کرد و انشاءالله پرده‌های دیگر این سناریو رخ عیان نکند.

مهمترین اظهارات افروغ در جدول زیر آمده است:

1

  • اقدام هیئت اجرایی در مورد رد صلاحیت‌ها مدبرانه و عاقلانه نبوده است اما به نظر من برای اولین بار شاهد یک رفتار صادقانه از سوی دولت هستیم و صداقتشان را مورد ستایش قرار می‌دهیم، اما معتقدیم که این صداقت منطبق با واقعیت و حقیقت نیست.

2

  • شناختی که ما از برخی از این نمایندگانی که رد صلاحیت شده‌اند، داشتیم، این بود که آنها آبروی مجلس هشتم بوده‌اند و به هر حال با آن نگرش انتقادی خودشان سعی می‌کردند که مجلس را از یک دولت‌گرایی پارلمانی خارج کنند و اجازه مانور بیش تر را به وکیل‌الدوله‌ها ندهند ولی ظاهرا این وکیل الدوله ‌ها به لحاظ منشی و رفتاری منحصر به مجلس نبوده‌اند.

3

  • ما توقع نگاه بی‌طرفانه‌ای از هیئت‌های اجرایی داریم و هیئت اجرایی نباید در خدمت دولت که باید در خدمت مصالح ملی و قانون اساسی باشد و به نظرم هیئت نظارت با این کار سلامت و در واقع بی‌طرفی خود را زیر سوال برد و در نظر اهل خبره و فن، این تصمیم بسیار ناشیانه، خام و عجولانه بود.

4

رد صلاحیت نمایندگانی که جایگاه ویژه‌ای در نگاه ملت دارند مثل آقای مطهری، کاتوزیان و دیگرانی که من الان حضور ذهن ندارم و مواضع شجاعانه‌ای که در مجلس داشته‌اند، نشان می دهد که در نیت مرتبطین دولت چه می‌گذرد.

5

  • من این را به فال نیک می‌گیرم که نیت دولت رو آمد و به رفتار تبدیل شد. من امیدوارم که شورای نگهبان به این رد صلاحیت‌ها توجه ویژه‌ای بکند. حال ممکن است که برخی از این افراد اعتراض بکنند و برخی نکنند.

6

  • من الان دقیقا نمی‌دانم، اما ظاهرا قانون می‌گوید تنها رد صلاحیت‌هایی باید مورد تجدید نظر واقع شوند که رد صلاحیت شدگان معترض باشند و اگر آنها اعتراضی نداشته باشند، رسیدگی به این مساله در دستور کار نخواهد بود اما من معتقدم شورای نگهبان حتما باید به این رد صلاحیت‌های معنی دار توجه کند.

7

  • به هر حال این تصمیم حکایت از شکاف بین انتظارات، توقعات و پیش‌بینی‌های مردم با تصمیمات هیئت اجرایی دارد و امیدوارم خود هیئت اجرایی متوجه اشتباه خود بشود و تصمیمات خود را تغییر بدهد.

8

  • در سال‌های گذشته من کمتر می‌دیدم که بین نیت و عمل دولت سازگاری وجود داشته باشد، اما از این جهت یک سازگاری دیده می‌شود و من آن را ما به فال نیک می‌گیرم، هر چند این که این صداقت در جهتی صحیح و مطابق با واقعیت و حقیقت نبود و این، مورد اعتراض ماست.

9

  • ما در گذشته در مورد منش کلی دولت این را معتقد بودیم که دولت بیشتر می‌خواهد از فرصت‌ها استفاده کرده و در برخی اوقات موج سواری نماید، اما در این مورد موج سواری، فرصت طلبی و استفاده ابزاری جایگاهی نداشت و دولت باید تصمیم قاطعی می‌گرفت و شاهد این تصمیم بودیم.

10

  • در گذشته معتقد بودیم که نیت دولت چیز دیگری است اما چیز دیگری را عمل می‌کند و ما نباید فریب ظاهر آنها را بخوریم امروز با این اقدام دولت ثابت شد که این تحلیل درست است و نیت دولت چه می‌باشد. این نشان می‌دهد که حق با کسانی بود که می‌گفتند دولت رفتار ماکیاولیستی و فرصت طلبانه دارد.

11

  • این اقدام ستاد اجرایی انتخابات زمینه‌ساز نامطمئن بودن مردم از برگزاری سالم انتخابات از سوی هیئت‌های اجرایی خواهد بود.

12

  • ما در یکی از گفتگو‌های قبلی خود اشاره به فرایندی کردیم که در دستور کار عده‌ای از صاحبان قدرت است که با اتخاذ آن به گونه‌ای بر حضور حداکثری مردم تاثیر خواهد گذاشت.

13

  • همچنین من پیشتر خاطر نشان کرده بودم که ممکن است در این انتخابات اتفاقات ناگواری نیز رخ دهد که بنا به مصلحت از گفتن آن‌ها خودداری کرده بودم، اما امروز واقعیت‌هایی رخ داده است که دیگر نیاز به پیش‌بینی، پیش‌گویی و خود‌داری از بیان آن‌ها به خاطر مصلحت نیست.

14

  • با اقدام اخیر هیئت اجرایی می‌توان گفت، آفتاب آمد دلیل آفتاب؛ به عبارت دیگر بخشی از آنچه ما بنا به مصلحت نگفتیم، امروز رخ عیان کرد و انشاءالله پرده‌های دیگر این سناریو رخ عیان نکند.

15

  • امیدواریم مسئولین اصلی کشور از جمله شورای نگهبان از این اشاره و اقدام هیئت اجرایی انتخابات تا آخر سناریو را بخوانند و پیش‌گیری‌های لازم را در جهت دخالت‌های بی‌رویه دولت در سلامت انتخابات که به تعبیر مقام معظم رهبری که دارای «اِشکال مضاعف» است، جلوگیری کنند.

 (منبع: فرارو)

کد خبر 156896
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز