همشهری آنلاین: نماینده ولی فقیه در سپاه گفت: مواضع سپاه مستقل است و سپاه در خط رهبری با امام حرکت می‌کند و از هیچ حزب، گروه یا شخصی حمایت نمی‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی سعیدی پیش از ظهر امروز در یک نشست خبری اظهار کرد: سقف سپاه بالاتر از این است که از گروه‌ها یا اشخاص حمایت کند یا این‌که پرچمدار فلان حزب، گروه یا فرد شود.

به گزارش ایسنا، وی با تاکید بر این‌که «ما اجازه نخواهیم داد که سپاه پرچمدار احزاب و گروه‌ها شود»‌ افزود: اگر برخی گروه‌ها مواضعی اعلام کردند که با مواضع سپاه انطباق داشت، این مساله اشکالی ندارد چراکه وظیفه سپاه و بسیج این بوده است که مواضع 20 میلیون نفر را با گفتمان امام همراه کند و ما خوشحال می‌شویم که می‌بینیم مواضع گروه‌ها با مواضع ما انطباق دارد.

نماینده ولی فقیه در سپاه با بیان این‌که «سپاه یکی از مهمترین نهادهای انقلابی است و اصول و مبانی ثابتی دارد» گفت: اولین اصل در سپاه، پاسداری از نظام و دومین اصل مهم برای سپاه، حرکت بر محوریت رهبری است. حرف ما این است که مجلس باید مجلسی باشد که بتواند جامعه اسلامی را اداره کند و دولت نیز باید با معیارهای دولت اسلامی باشد. این‌ها شعارها و اصول سپاه است و ما از خدا می‌خواهیم که احزاب و گروه‌ها با مواضع سپاه همراه باشند و این به معنای دخالت گروه‌ها در سپاه یا دخالت سپاه در احزاب و گروه‌ها نیست.

سعیدی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره وجود برخی رقابت‌ها در بین اصولگرایان و احتمال ارائه لیست‌های متفاوت از سوی این طیف سیاسی، اظهار کرد: انتخابات صحنه‌ رقابت‌هاست و جریانات مختلفی در آن ورود پیدا می‌کنند. یکی از جریاناتی که در یک دهه اخیر پا به عرصه گذاشت، جریان اصولگراست و اعتقاد به حاکمیت دینی و شاخص‌های امام، انقلاب و رهبری از شاخص‌های این جریان است و گفتمان آن نیز منطبق بر گفتمان امام و رهبری و در نتیجه گفتمان علوی است. اصولگرایی تنها یک حزب یا گروه سیاسی نیست و البته این طیف در درون خودشان رقابت‌هایی داشته و دارند ولی آنطور که از اظهارات و اخبار مربوط این طیف بر می‌آید، اصولگرایان بنای اختلاف ندارند بلکه بناست در عرصه‌ ارائه لیست، اشتراک داشته باشند و از اختلاف پرهیز کنند.

در ادامه این نشست خبری، یکی از خبرنگاران با طرح این مساله که عده‌ای معتقدند ائتلافی بین جریان انحرافی و جریان فتنه در حال شکل‌گیری است، نظر نماینده ولی فقیه در سپاه را جویا شد که وی پاسخ داد: انتظار ما این است که جریانات وابسته به نظام و انقلاب که سرمایه‌ای کسب کرده‌اند، سرمایه‌های خود را در راستای مصالح نظام هزینه کنند. من نیز چنین تحلیلی را شنیده‌ام، ولی هیچ شاهدی برای آن نیافته‌ام.

سعیدی ادامه داد: البته در برخی حرف‌هایی که مطرح و نوع ادبیاتی که استفاده می‌شود اشتراکاتی را مشاهده می‌کنیم. مثلا ترویج تسامح و تساهل و تکیه بیش از حد بر روی باستان‌گرایی و ایرانیت با تلقی ناسیونالیسم، از جمله نکات مشترک این ادبیات‌هاست، بنابراین بین شعارهای دو طرف اشتراکاتی را می‌بینیم، ولی در مقام عمل باید از هرگونه همکاری پرهیز شود و این می‌تواند شاخصی برای مردم باشد.

نماینده ولی فقیه در سپاه در ادامه با بیان این‌که «استکبار و بخصوص آمریکا و اروپا، براندازی را در چرخه‌ دموکراسی قرار داده‌اند و تمرکز آن‌ها بر روی انتخابات است» تصریح کرد: البته این شیوه آن‌ها در منطقه عملا علیه منافع آن‌ها عمل کرده است، به طوری که در ترکیه، عراق، مصر و تونس چنین وضعی را شاهد هستیم ولی آن‌ها باز هم این تاکتیک را در پیش می‌گیرند و تمرکز دشمن و استکبار این است که از انتخابات ایران حداکثر بهره را ببرند.

سعیدی ادامه داد: یکی از احتمالاتی که وجود دارد، این است که خط و خطوطی از خارج از کشور بدهند یا در داخل کشور افرادی که مطمئنا ردصلاحیت می‌شوند، ثبت‌نام کنند و بعد که صلاحیت آن‌ها رد شد، سر و صدا به راه بیندازند. بر همین اساس است که می‌بینیم مقام معظم رهبری هشدار دادند که ممکن است دشمن همچون سال 88 فضا را ملتهب کند و بدین ترتیب دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی باید برای انتخابات هوشیار باشند.

وی با بیان این‌که «فلسفه انتخابات، دستیابی به انسان‌های باارزش، متدین، خدوم و متخصص است» تاکید کرد: عرصه رقابت‌های انتخاباتی، عرصه قدرت‌طلبی نیست. متاسفانه در برخی مناطق شاهد هستیم که پول و هزینه‌های سرسام‌آور حرف اول را می‌زند که مردم باید به این مساله توجه کنند و به معیارها و شاخص‌ها توجه جدی‌تری داشته باشند. نکته مهم دیگر این است که نامزدهای انتخابات یکدیگر را تخریب نکنند و وعده‌های بیهوده و بی‌اساس که در حیطه‌ اختیارات یا توانایی‌های آن‌ها نیست، به مردم ندهند.

به گزارش ایسنا، نماینده ولی فقیه در سپاه در ادامه نشست خبری خود به راهپیمایی 9 دی 88 اشاره کرد و یادآور شد: انقلاب اسلامی ایران یکی از برجسته‌ترین انقلاب‌های توحیدی است که در طول بیش از 32 سال با چالش‌های فراوانی روبرو بوده، ولی از همه گردنه‌ها به سلامت عبور کرده است. یکی از این گردنه‌های سخت، فتنه 88 بود که طی آن یک نقطه تلاقی بین جریانات قدرت‌طلب و جریان‌های برانداز خارجی را شاهد بودیم و می‌رفت که انقلاب را با چالش‌های بزرگی مواجه سازد، ولی درک و بصیرت ملت ما قابل مقایسه با امت‌های پیشین نیست.

سعیدی با بیان این‌که «از نظر آموزه‌های دینی، نقش مردم، تولید قدرت برای حاکمیت است» اضافه کرد:‌ در حماسه 9 دی 88 ویژگی‌هایی را شاهد بودیم که مختص به این امت است و خودجوش بودن، یکی از شاخصه‌های این حرکت محسوب می‌شود. یکی از آثار و برکات 9 دی، نمایان شدن قدرت مردم بود. مرزبندی بین خواص، شکست توطئه دشمن در انقلاب مخملی، تقویت اتحاد و انسجام ملی، تقویت پیوند مردم با ارزش‌های دینی، تقویت پیوند مردم با رهبری و افزایش اقتدار نظام از دیگر برکات 9 دی بود. بر اثر فتنه، میزان مانور انقلاب و نظام در منطقه کاهش پیدا کرده بود، ولی راهپیمایی 9 دی اقتدار نظام را افزایش داد.

وی با بیان این‌که «یکی از درس‌های 9 دی، توجه مردم به ترفندهای دشمن بود» اظهار کرد: ضرورت اتکا به رهبری به عنوان محوریت اصلی نظام از جمله درس‌های 9 دی محسوب می‌شود. مردم باید بدانند که برای حفظ این نظام و انقلاب باید در هر مرحله‌ای به رهبری تکیه کنند چراکه حضور و دفاع مردم از کیان انقلاب اسلامی یک تکلیف الهی است.

نماینده ولی فقیه در سپاه به برخی مشکلات پیش آمده در مصر پس از سرنگونی حسنی مبارک اشاره کرد و گفت: اگر مردم مصر در همان مرحله اول با جدیت می‌ایستادند، خسارت‌های آن‌ها بسیار کمتر از امروز می‌شد. انقلاب چند مرحله دارد و در مصر هنوز اصل انقلاب شکل نگرفته، بلکه فقط حسنی مبارک رفته است و هنوز اداره امور کشور به دست اطرافیان حسنی مبارک انجام می‌شود. مردم ایران این حساسیت را درک کرده‌اند و به همین دلیل در صحنه‌های مختلف در دوران پس از انقلاب حضور داشته‌اند چراکه باید توجه کنیم که رهبری به تنهایی نمی‌تواند کاری انجام دهد، بلکه رهبری باید به اضافه‌ مردم باشد، همچنان که پیامبر زمانی که از پشتیبانی مردم برخوردار شدند توانستند حکومت وقت عربستان را ساقط کنند.

سعیدی حساسیت مردم نسبت به مواضع و عملکرد خواص و نیز توجه به تاثیر متقابل بین شخصیت‌ها و آقازاده‌ها را از دیگر درس‌های 9 دی برشمرد و گفت: چرا آقازاده‌ای باید بتواند حریمی را برای شخصیتی ایجاد کند که دسترسی به آن شخص سخت شود، یا چرا شخصیتی باید چنین حریمی را برای آقازاده خود ایجاد یا به هر نحوی از او حمایت کند؟ مردم باید بین آقازاده‌ای که همراه نظام است و آقازاده‌ای که از راه درست خارج شده و در مسیر فتنه حرکت می‌کند، تفاوت قائل شوند.

به گزارش ایسنا، وی در ادامه این نشست خبری در برابر پرسش یکی از خبرنگاران درباره اظهارات اخیر سردار جعفری فرمانده کل سپاه مبنی بر نامطلوب بودن وضع سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تهران پاسخ داد: تلقی و ارزیابی سردار جعفری از اینجا ناشی می‌شود که تهران ام‌القرای جهان اسلام و قلب تپنده و کانون بیداری اسلامی است.

نماینده ولی فقیه در سپاه افزود: یکی از ابعاد انقلاب، شکل‌گیری جامعه اسلامی است و یکی از شاخصه‌های جامعه اسلامی این است که مردم امانت‌دار باشند و به قانون و حقوق شهروندی احترام بگذارند، وجدان داشته باشند و موازین شرعی را رعایت کنند. متوسط رعایت این ارزش‌ها باید بیش از 60 درصد باشد، ولی متاسفانه اینطور نیست و وضع ظاهری، لباس و برخی رفتارها نشان می‌دهد که جامعه ما باید بیشتر به آموزه‌های دینی توجه کند. نگاه سردار جعفری در این رابطه نیز به این معنا بوده است که باید تلاش کنیم تا سطح متوسط رعایت ارزش‌های دینی در جامعه را بالا ببریم.

سعیدی در پایان، انتشار برخی اظهارنظرها از سوی برخی شخصیت‌ها و فرماندهان سپاه را به معنی مواضع رسمی سپاه ندانست و تاکید کرد: مواضع سپاه به طور رسمی و در مقاطع مختلف توسط روابط عمومی سپاه، فرمانده کل سپاه و نماینده ولی فقیه در این نهاد اعلام می‌شود و هیچ مرجع دیگری نباید از موضع سپاه سخن بگوید. ممکن است فرد یا فرماندهی نظر شخصی خود را درباره موضوعی بیان کند، ولی این اظهارنظرها، نظر رسمی سپاه نیست.

 

کد خبر 155030
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز