همشهری آنلاین: همزمان با تلاش غربی‌ها برای اعمال فشار بیشتر علیه جمهوری اسلامی ایران امروز جمعه در نشست شورای حکام در وین درباره صدور قطعنامه ضدایرانی رای‌گیری می‌شود.

آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای

به گزارش مهر به نقل از شبکه خبری "بی بی سی"، وال‌استریت ژورنال و شینهوا، نشست دو روزه شورای حکام درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران روز گذشته در وین پایتخت اتریش آغاز شد و دیپلمات‌های غربی ساعت‌ها درباره محتوای قطعنامه ضدایرانی گفتگو کرده و ایران را به خاطر آنچه که عدم شفافیت برنامه اتمی و ادامه غنی‌سازی اورانیوم خواندند، مورد انتقاد قرار دادند.

گفته می‌شود رای‌گیری درباره این قطعنامه امروز جمعه برگزار می‌شود و در پی رایزنی‌های مستمر "باراک اوباما" رئیس جمهوری آمریکا با روسای جمهوری چین و روسیه در حاشیه نشست همکاری‌های اقتصادی آسیا- اقیانوسیه (اپک) انتظار می‌رود که قطعنامه‌های آژانس با اکثریت آرا به تصویب برسد.

در همین حال نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به نگرانی غربی‌ها درباره موضوع هسته‌ای ایران گفت: روسیه پیش نویس قطعنامه جدید آژانس را به صورت مشترک نوشته است. 

"یوکیا آمانو" مدیرکل آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی نیز پنجشنبه با بی‌اعتنایی به تاکید بازرسان پیشین این نهاد بین‌المللی درباره همکاری شفاف جمهوری اسلامی ایران در اظهاراتی که متاثر از فشارهای بسیار شدید مقامات آمریکا است، خواستار همکاری شفاف ایران در مورد برنامه هسته‌ای خود شد.

 آمانو با بی‌توجهی به صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران گفت: از ایران می‌خواهم تا به طور مستمر و بدون تاخیر با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کرده و درباره بعد نظامی برنامه هسته‌ای خود اطلاعات بیشتری را دراختیار ما قرار دهد.

وی در ادامه از پیشنهاد اعزام هیئتی بلندپایه به ایران به منظور رسیدگی به ادعای واهی غربی‌ها مبنی بر احتمال ساخت بمب اتمی از سوی جمهوری اسلامی ایران در نامه‌ای خطاب به "فریدون عباسی دوانی" رئیس سازمان انرژی اتمی ایران خبر داد.

آمانو در گفتگو با خبرنگاران گفت : "هرمان ناکارتس" معاون مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در امور پادمان‌ها ریاست این هئیت اعزامی به ایران را برعهده دارد.

آمانو بار دیگر با مطرح کردن ادعای فعالیت‌های مشکوک ایران با هدف تولید سلاح هسته‌ای گفت: آژانس در سه سال اخیر اطلاعات بیشتری را درباره برنامه هسته‌ای ایران به دست آورده است که تصویر کاملی را از این برنامه ارائه می‌کند و نگرانی‌ها را درباره بعد نظامی برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران افزایش می‌دهد.

این اظهارات درحالی مطرح می‌شود که ایران بارها بر صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود و همکاری با بازرسان آژانس تاکید کرده، اما این نهاد بین‌المللی مدعی است ایران از سال 2008 تاکنون مانع کار بازرسان روی "مطالعات ادعایی" درباره بمب اتمی شده است.

آمانو هفته پیش گزارشی مغرضانه و یک سویه را درباره فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران منتشر کرد که این گزارش کاملا بر اساس اطلاعات آمریکا و رژیم صهیونیستی و دیگر دشمنان جمهوری اسلامی تهیه شده بود.

آمانو مدعی شده بود ایران روی الگوهای رایانه ای کلاهک هسته‌ای و انفجارهای همزمان مواد منفجره بسیار قوی تحقیق می‌کند اما پس از انتشار این گزارش ناعادلانه افشاگری یک روزنامه نگار آمریکایی درباره واهی بودن اتهامات آژانس علیه ایران سبب شد تا پرسش‌های بسیاری درباره عملکرد این نهاد بین‌المللی مطرح شود.

پایگاه اینترنتی "کانترپانچ" در گزارشی به قلم  "گرث پورتر" روزنامه نگار آمریکایی نوشت : در گزارش اخیر "یوکیا آمانو" مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران آمده است فردی به نام "ویاچسلاو دانیلنکو" دانشمند به اصطلاح اتمی روسیه به دولت ایران برای ساخت سیستم انفجاری که برای ساخت تسلیحات هسته‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد، کمک کرده است.

این پایگاه اینترنتی در ادامه نوشت: اما واقعیت این است که ویاچسلاو دانیلنکو دانمشند اتمی نبوده بلکه یک متخصص ارشد اوکراینی است که فعالیت اصلی وی بر روی پروژه‌هایی برای تولید الماس‌های ریز یا به اصطلاح نانوالماس است. با این افشاگری مشخص شد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و"دیوید آلبرایت" مدیرموسسه بین المللی علوم وامنیت در واشنگتن هرگز صحت ادعاهای ویاچسلاو دانیلنکو را بررسی نکرده‌اند.

کد خبر 151371
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز