شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۰ - ۱۹:۴۵
۰ نفر

گزارش چهارشنبه گذشته یوکیا آمانو، مدیرکل سازمان بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران به واسطه همه جریان‌سازی‌‌های سیاسی که قبل و پس از انتشار آن توسط کشورهای غربی صورت گرفت ارزش به‌مراتب پایین تری نسبت به گزارش‌های پیشین پیدا کرده و واکنش مسئولین کشورمان را برانگیخته است.

 مهدی سنایی،

در این ارتباط با مهدی سنایی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت‌وگو کردیم.

  • انتشار گزارش آمانو در مورد پرونده هسته‌ای ایران چه واقعیت‌هایی را از پشت صحنه آن آشکار کرده است؟

آنچه طی هفته‌های اخیر شاهد آن بودیم بخشی از سناریویی است که علیه ایران طراحی شده و بخش اول این سناریو گزارش احمد شهید گزارشگر ویژه حقوق بشر بود که به شورای امنیت ارسال شد. بخش دوم این سناریو، اتهام طراحی ترور سفیر عربستان در واشنگتن بود که با گذشت حدود یک‌ماه از آن تاکنون مدرک مستدلی برای اثبات ادعای خود ارائه نکرده‌اند. بخش سوم سناریوی غرب، انتشار گزارش آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره پرونده هسته‌ای ایران است که با رویکردی سیاسی تنظیم شده و به‌صورت آشکار دخالت آمریکا در آن مشخص است.

  • آیا گزارش آمانو مستنداتی دارد؟

گزارش آژانس دارای اطلاعات کهنه و مربوط به چندین سال پیش است و در واقع این گزارش به رغم اینکه باید رویکرد فنی و تخصصی داشته باشد با رویکردی سیاسی تنظیم شده و هیچ مدرک مستندی مبنی بر اینکه فعالیت‌های ایران رویکرد نظامی داشته باشد ارائه نشده است. به همین دلیل روسیه و چین به‌صورت علنی اعلام کردند که گزارش آمانو دارای رویکرد سیاسی است و نسبت به آن عکس‌العمل منفی نشان داده و خواستار رسیدگی به پرونده ایران از طریق مذاکره شدند.

  • وزیر خارجه آمریکا پس از انتشار گزارش آژانس، خواستار پاسخگویی ایران شده است؛ فکر می‌کنید اهداف آنها چیست؟

ایران بر سر دفاع از حقوق اصلی خود ایستاده و از سوی دیگر درها را برای گفت‌وگو بازگذاشته است با این تبصره که ملت ایران در برابر تهدیدات خارجی ایستادگی می‌کند و نظام ایران حامل ایدئولوژی و پیامی است که طرفداران فراوانی در سطح جهان دارد . از طرف دیگر ابزارهای قدرت ایران واقعیتی است که نشان از توان پاسخگویی به هرگونه تهدیدی دارد. این گزارش چون با نظر آمریکا تهیه شده آنها تلاش دارند بحث را زنده نگه‌دارند و در واقع آمریکا تلاش دارد اجماع بین‌المللی علیه ایران ایجاد کند.

کد خبر 151004
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز