همشهری آنلاین: رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور با بیان اینکه آمار دقیقی در مورد کودک آزاری وجود ندارد از افزایش خودکشی در کشور خبر داد.

خودکشی

 به گزارش ایسنا، دکتر احمد شجاعی روز دوشنبه با بیان اینکه آمار خودکشی در سه ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 4/9 درصد افزایش داشته است گفت: از سه ماهه نخست سال جاری 952 نفر در کشور خودکشی کرده‌اند که از این میان 274 نفر زن و 678 نفر مرد بوده‌اند.

 وی با بیان اینکه در سه ماهه نخست سال گذشته 870 نفر در کشور خودکشی کرده‌اند گفت: در سه ماهه نخست سالجاری آماری خودکشی 4/9 درصد افزایش داشته است.

 وی افزود: درسال 88 ، 3 هزار و 122 مورد خودکشی و در سال 89، 3 هزار و 649 مورد خودکشی به سازمان پزشکی قانونی گزارش شده است.

 به گفته شجاعی آمارخودکشی 88 نسبت به سال 89 حدود 17 درصد رشد داشته است.

 رئیس سازمان پزشکی قانونی همچنین با بیان اینکه پزشکی قانونی تنها سازمان ارائه دهنده آمار واقعی است در مورد آمارهای ضد و نقیضی که در طول چند ماه اخیر از سوی برخی از سازمانها ارائه می‌شود گفت: براساس این مشکل تنها در هنگام ارائه آمار تصادفات بوده که براساس قانون ایمنی راه پزشکی قانونی تنها ارگان ارائه دهنده آمار متوفیان است.

 وی با بیان اینکه برخی از سازمانها تنها عملکرد خود را پوشش می‌دهند گفت: این سازمان‌ها مطمئنا قصد و قرضی در ارائه آمارها ندارند و تنها آمار عملکرد خود را ارائه می‌دهند.

 وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه از آنجایی که سازمان پزشکی قانونی تنها مرجع ارائه دهنده آمارها است آیا این سازمان قصد ندارد که از سازمانهای متخلف دیگر که نسبت به ارائه آمارهای متفاوت مبادرت می‌کنند شکایتی مطرح کند گفت: تذکراتی به دوستان داده شده است و شاهد آن هستیم که دوستان ما در سازمانهای دیگر این رویه را اصلاح کرده‌اند.

 در سه ماهه نخست سال جاری 947 نفر بر اثر سوء مصرف مواد مخدر جان خود را از دست داده‌اند

 وی ادامه داد: در سال 88 ، سه هزار و 798 نفر بر اثر سوء مصرف مواد مخدر جان خود را از دست داده و این رقم در حالیست که در سال 89 این رقم با کاهش 7/3 درصدی به رقم 3 هزار و 656 نفر رسید.

 وی با بیان اینکه در سه ماهه نخست سالجاری این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل تغییر چندانی نداشته است گفت: در سه ماهه نخست سال گذشته 942 نفر بر اثر سوء مصرف مواد مخدر جان خود را از دست داده و این در حالیست که در سه ماهه نخست سالجاری 947 نفر بر اثر سوءمصرف مواد مخدر جان خود را از دست داده‌اند.

 سازمان پزشکی قانونی در رابطه با حمل جسد وظیفه‌ای ندارد

 رئیس سازمان پزشکی قانونی در ادامه سخنان خود با اشاره به حادثه جاده ماهشهر و وظیفه این سازمان در رابطه با حمل اجساد گفت: وظایف میان سازمانها کاملا تعریف شده و این سازمان در رابطه با حمل اجساد وظیفه‌ای ندارد.

وی با بیان اینکه حمل اجساد در داخل شهرها برعهده شهرداری است گفت: حمل اجساد متوفیان ناشی از حوادث در جاده‌ها جزو وظایف اورژانس است. وی افزود: پزشکی قانونی در شهر تهران اقدام به جابه‌جایی و حمل اجساد متوفیان ناشی از حوادث می‌کند که این رویه درستی نبوده است.

 تعیین آمار دقیق تجاوزات نیاز به پژوهش دارد

 شجاعی در ادامه این نشست در خصوص آمار تجاوزات گفت: از نظر علمی فردی که به زور و بدون رضایت مورد تجاوز جنسی قرار می‌گیرد در دسته تجاوز به عنف قرار می‌گیرد که تعیین دقیق آمار تجاوزات نیاز به بررسی کامل دارد.

 وی با بیان اینکه موارد متعددی برای معاینه به پزشکی قانونی ارجاع داده می‌شود گفت: پزشکی قانونی تنها آمار معاینات انجام شده در این مورد را دارد و علت‌ها در این مورد دسته‌بندی شده نیست و تعیین آمار دقیق تجاوزات نیاز به کار پژوهشی در مورد احصای موارد تجاوز دارد.

 به گفته وی ممکن است فردی به دلیل عدم تمکین مورد آزار همسر قرار گیرد و یا ممکن است فردی مورد تجاوز افراد غیر قرار گیرد که نمی‌توان این دو را در یک دسته قرار داد و باید کار پژوهشی در این مورد صورت گیرد.

 آمار دقیقی در مورد کودک آزاری وجود ندارد

رئیس سازمان پزشکی قانونی با بیان اینکه از نظر علمی کودک آزاری به آزار دیدن کودک به وسیله بستگان و والدین و افرادی که در ارتباط نزدیک با کودک هستند اطلاق می‌شود گفت: برای تعیین آمار دقیق کودک آزاری باید شکایتی نسبت به آزردن این کودک مطرح شود و از آنجایی که کودک پناهی ندارد و نمی‌تواند از والدین خود شکایت کند و خانواده‌ها نیز قطعا از خود شکایت نمی‌کنند این مسائل مطرح نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در صورتی که کودک به دلیل حجم وسیع تنبیهات بدنی به مراکز درمانی منتقل شود مسئولان بیمارستان می‌توانند این مساله را به مقام قضایی و انتظامی منتقل کنند.

 وی با بیان اینکه آمار دقیقی در مورد کودک آزاری نداریم گفت: رقم کودک آزاری آنچنان بزرگ نیست و مواردی که به پزشکی قانونی برای معاینه ارجاع داده شد مواردی است که رسانه‌ای شده است.

 آمار دقیقی از اسیدپاشی هم نداریم

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر ارائه آمار دقیقی در خصوص اسیدپاشی در کشور از سوی سازمان پزشکی قانونی گفت: آمار دقیقی در مورد میزان اسید‌پاشی در کشور نداریم.

 وی همچنین در ادامه با بیان اینکه در سه ماهه نخست سال جاری 232 نفر بر اثر سلاح سرد جان خود را از دست داده‌اند، گفت: در سه ماهه نخست سال گذشته این رقم 284 نفر بوده است که در سال 90 میزان مرگ و میر ناشی از سلاح سرد نسبت به مدت مشابه سال قبل 18 درصد کاهش داشته است.

 وی در ادامه افزود: در سه ماهه نخست سال جاری 552 نفر بر اثر سوختگی جان خود را از دست داده‌اند که این در حالیست که در مدت مشابه سال قبل 575 نفر بر اثر سوختگی جان خود را از دست داده بودند.

کد خبر 143202
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز