سه‌شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۸:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: تونی نیکلینسون، بازیگر سابق رگبی بریتانیایی که شغلی به عنوان مدیر یک شرکت در دوبی داشت و در اوقات فراغت به پرش با اسکی و پل‌نوردی می‌پرداخت هفت سال پیش دچار سکته مغزی فلج‌کننده شد وامروز تنها می‌تواند سرش را تکان دهد، او نمی‌تواند صحبت کند و نیاز به مراقبت دائم دارد. او می‌خواهد بمیرد.

 Tony Nicklinson

به گزارش آسوشیتدپرس او برای اینکه اطمینان حاصل کند کسی که به او برای پایان دادن به زندگیش کمک می‌کند، زندانی نخواهد شد، از دیوان عالی بریتانیا درخواست کرده است که اعلام کند هر دکتری که با رضایت او با ترزیق کشنده به حیاتش خاتمه دهد، متهم به قتل نخواهد شد. این هفته دادگاه اولین جلسه دادرسی در این باره را برگزار کرد.

وکیل نیکلنسون، سایمو چاهال، در این باره گفت: "اغلب افرادی که می‌خواهند بمیرند و توانایی جسمی برای این کار را دارند، می‌توانند به طور قانونی دست به خودکشی بزنند."

اما در مورد نیکلینسون این قضیه مصداق ندارد، زیرا او دچار "سندروم قفل‌شدگی" (locked-in syndrome) است- عارضه‌ای که در آن بدن شخص فلج می‌شود، اما ذهن او سالم می‌ماند.

بر اساس قوانین بریتانیا هر کسی که به نیکلینسون برای مردن کمک کند، حتی اگر وصیت او در این مورد موجود باشد، به قتل متهم می‌شود. اتهام قتل در صورت اثبات بدون توجه به انگیزه و شرایط حکم حبس ابد را به دنبال خواهد داشت.

اما نیکلینسون نمی‌خواهد تغییری در این قانون ایجاد شود. او در عوض می‌خواهد تعریف قانونی قتل تغییر کند تا اوتانازی یا مرگ ترحم‌آمیز از آن حذف شود.

امیلی جکسون کارشناس حقوق پزشکی در دانشکده اقتصاد لندن می‌گوید پیروزی نیکلینسون در این پرونده محتمل است، زیرا "او استدلال بسیار جالبی را مطرح کرده است."

اوتانازی در هلند قانونی است اما نیاز به رابطه درازمدت میان پزشکان و بیماران دارد و به این ترتیب اغلب خارجیان نمی‌توانند از این امکان در این کشور استفاده کنند. کمک به خودکشی در سوئیس هم قانونی است و شامل خارجیان هم می‌شود، اما نیکلینسون نمی‌خواهد برای مردن به سوئیس برود.

نیکلینسون استدل می‌کند که قانون بریتانیا با حق او برای داشتن "زندگی خصوصی و خانوادگی"- که پیمان‌نامه حقوق بشر اروپا آن را تضمین کرده است- مخالف است چرا که توانایی انتخاب چگونه مردن موضوعی مربوط به خودمختاری شخصی است.

کد خبر 158094

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز