دوشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۳
۰ نفر

گروه اجتماعی: پس از سال‌ها سند جامع پیشگیری از اعتیاد اردیبهشت ماه امسال به تصویب رسید و به دستگاه‌ها و مسئولان مختلف جهت تنظیم و تدوین نسخه استانی ابلاغ شد.

این سند جامع پس از ابلاغ سیاست‌های کلی نظام در امر مبارزه با مواد‌مخدر و لزوم اقدامات پیشگیرانه در مقابله با تهدیدات و آسیب‌های ناشی از موادمخدر و روانگردان‌ها به مسئولان تدوین شده است. با وجود گذشت چند ماه از ابلاغ این سند هنوز همه استان‌ها برش استانی از سند را ارائه نکرده‌اند. در این باره گفت‌و‌گویی با حمید صرامی مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد‌مخدر داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

  • چند سالی است که موضوع پیشگیری در راس کار‌های ستاد قرار گرفته و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. دلیل تاخیر در تدوین این سند جامع چیست، چه نهاد و دستگاه‌هایی باید چه همکاری‌هایی داشته باشند؟

علاوه بر سیاست‌های کلی نظام در قانون برنامه پنجم توسعه و مفاد سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد، رسالت همه دستگاه‌ها برای اقدامات پیشگیری اولیه از اعتیاد مشخص شده است بنابراین می‌بایست با سرعت و به‌دور از هرگونه تعلل گام‌های اساسی‌تر برداشته شود.

در قانون برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه موضوع پیشگیری مطرح و گنجانده شد اما سطح پوشش برنامه‌ها به‌دلایل گوناگون با محدودیت مواجه است. در سطوح استانی با حمایت بی‌وقفه همه استانداران که همزمان ریاست شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان‌ها را نیز عهده‌دار هستند و با مشارکت و تعامل مناسب دستگاه‌های عضو کمیته فرهنگی و پیشگیری استان‌ها، برش استانی سند جامع در کلیه استان‌ها در حال تدوین بوده به‌گونه‌ای که اهداف کمّی سند در طول برنامه پنجم توسعه به‌منظور اجرا در کانون‌های هدف خانواده، محیط‌های آموزشی شامل مدارس و دانشگاه‌ها، محله و محیط‌های کار در حال پیگیری است.

در سطوح ملی انتظار می‌رود برخی از دستگاه‌ها با جدیت و با تلاش بیشتر نسبت به تحقق برنامه‌های اطلاع‌رسانی و آموزشی اقدام ورزیده و منتظر اعتبارات محدود ستاد نباشند. در این زمینه اعمال نگاه سیستمی، تقویت روحیه مسئول‌سازی همگرایی، انسجام و در اولویت قرار گرفتن رویکرد پیشگیری اولیه از اعتیاد در روند قانونگذاری و برنامه‌ها، ایجاد ساختار در کلیه دستگاه‌ها و تثبیت نیروی انسانی در امر پیشگیری، بهره‌گیری از بودجه‌های ذاتی دستگاه‌ها برای تقویت برنامه‌های پیشگیری، رصد مستمر تغییر الگوی مصرف در کشور، تولید و پخش برنامه‌های مستمر و هدفمند از سوی رسانه‌ها و ایجاد کارزار رسانه‌ای برای آگاهی‌ بخشی به جامعه و... . ضروری است ولی تا دستیابی به این موضوع فاصله داریم.

  • بودجه‌ای که ستاد برای بخش پیشگیری از اعتیاد درنظر گرفته است شامل چه‌مواردی می‌شود؟

دستگاه‌های فرهنگی و پیشگیری عضو ستاد عموماً‌ به‌واسطه مأموریت ذاتی از بودجه‌های لازم در قانون بودجه در عرصه فرهنگی و پیشگیری برخوردار بوده که ستاد مبارزه با موادمخدر از آنها اطلاعی ندارد. بر این اساس دستگاه‌های مزبور مطابق قانون موظفند از محل اعتبارات خود نسبت به تحقق برنامه‌های فرهنگی و پیشگیری اقدام کنند. همچنین به‌منظور محقق شدن مفاد سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد اعتباری معادل 133 میلیارد تومان برای یک سال درنظر گرفته شده است.

همه ساله از ردیف بودجه کمکی ستاد اعتباری به‌منظور عملیاتی شدن طرح‌های ویژه پیشگیری و فرهنگی به دستگاه‌های عضو و مرتبط ستاد واگذار می‌شود. در سال‌جاری نیز اعتبار کمکی جمعاً حدود 10 میلیارد تومان به وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان صدا و سیما، سازمان بهزیستی، سازمان بسیج مستضعفین و طرح‌های ویژه فرهنگی اختصاص خواهد یافت که اعتبارات مزبور با انعقاد تفاهمنامه بین ستاد و دستگاه‌های مزبور در راستای تحقق برنامه‌های مندرج در سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد و با اولویت برخی از استان‌ها با رویکرد تمرکززدایی توزیع خواهد شد.

کد خبر 145459
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز