چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۶:۴۹
۰ نفر

گروه ادب و هنر: بازی‌ترین‌ها همیشه از جذابیت برخوردار بوده است. هر سال در چنین مواقعی، رسانه‌ها به پرکارترین هنرمندان حاضر در جشنواره فجر می‌پردازند.

 این اتفاق با همه جذابیت‌های ژورنالیستی که دارد اگر با تحلیل همراه نباشد، چیزی جز یک آمارگیری صرف نیست. آنچه ‌پیش‌رو دارید مروری است بر پرکارترین بازیگران حاضر در جشنواره بیست و پنجم.

مسعود رایگان پرکارترین بازیگر مرد
مسعود رایگان تا چند سال پیش فقط برای علاقه‌مندان تئاتر چهره آشنایی بود. او در دهه 60، در چند نمایش مطرح ایفای نقش کرده و بعد از ایران رفته بود. بازگشت رایگان به ایران با فیلم «خاموشی دریا» وحید موسائیان مصادف شد. اما اتفاق مهم در کارنامه رایگان بازی در فیلم «خیلی دور، خیلی نزدیک» ساخته رضا میرکریمی بود. رایگان با حضور در این فیلم، خود را در قامت بازیگری برجسته نمایاند.

 او برای این فیلم نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد و از جشن خانه سینما جایزه بهترین بازیگر را دریافت کرد. رایگان امسال با 5 فیلم، پرکارترین بازیگر جشنواره بیست و پنجم است. رایگان «دست‌های خالی» (ابوالقاسم طالبی)، «سنتوری» (داریوش مهرجویی)، «گوشواره» (وحید موسائیان)، «مخمصه» (محمدعلی سجادی) را در بخش مسابقه دارد. رایگان همچنین با «پاپیتال» در بخش مسابقه فیلم‌های اول و «خون بازی» در خارج از مسابقه حضور دارد.


این بازیگر در فیلم‌های طالبی، مهرجویی و بنی‌اعتماد نقش‌هایی کوتاه را برعهده دارد. در عوض او در «پاپیتال» که اولین ساخته بلند سینمایی اردشیر شلیله است، نقش محوری را بر عهده دارد و در «گوشواره» هم که دومین همکاری‌اش با وحید موسائیان است، گویا نقشی حساس را ایفا کرده است.


زارعی، نظریه، ضیغمی و شاکردوست پرکارترین بازیگران زن
مریلا زارعی با ایفای نقشی مکمل در «دو زن» تهمینه میلانی، دیده شد؛ نقشی که از جشن خانه سینما جایزه بهترین بازیگر زن مکمل را هم برایش به ارمغان آورد. زارعی بعد از «دو زن» در دو فیلم دیگر میلانی هم ایفای نقش کرد و در «زن زیادی» بازیگر نقش اول فیلم بود. این بازیگر با ایفای نقشی بسیار کوتاه اما تاثیرگذار در «سربازهای جمعه» سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن جشنواره فجر را دریافت کرد. او برای این فیلم همین جایزه را از جشن خانه سینما هم گرفت تا برای کوتاهترین نقش این سال‌هایش، بیشترین میزان توجه و تشویق را تجربه کند.


زارعی امسال با سه فیلم، یکی از پرکارترین بازیگران زن جشنواره است. او در فیلم‌های «اخراجی‌ها» (مسعود ده‌نمکی)، «آفتاب بر همگان یکسان می‌تابد» (عباس رافعی) و «دست‌های خالی» (ابوالقاسم طالبی) ایفای نقش کرده است. جالب این‌که هر سه فیلم در بخش مسابقه سینمای ایران حضور دارد و به لحاظ آماری، این نکته بخت زارعی را برای دریافت مجدد سیمرغ بلورین افزایش می‌دهد.


نیوشا ضیغمی هم امسال سه فیلم در جشنواره دارد. او با فیلم‌های «پارک وی» و «اخراجی‌ها» در بخش مسابقه سینمای ایران و فیلم «گناه اول» (مهرشاد کارخانی) در بخش مسابقه فیلم‌های اول حضور دارد تا با سه فیلم یکی از پرکارترین بازیگران زن جشنواره امسال باشد.


پریوش نظریه هیچ‌گاه بازیگر پرکاری نبوده اما امسال با سه فیلم یکی از بازیگران پرکار جشنواره است. او «تک درخت‌ها» (سعید ابراهیمی‌فر)، «پاداش سکوت» (مازیار میری) و «ساعت 25» را در جشنواره دارد. با این توضیح که «تک درخت‌ها» با شش سال تاخیر به جشنواره می‌آید و نظریه سال 79 در آن بازی کرده است.
«ساعت 25» هم گویا از تله فیلم‌هایی است که در یکی از بخش‌های جنبی جشنواره امسال به نمایش درخواهد آمد.


دیگر بازیگر جوان پرکار جشنواره امسال، الناز شاکردوست است. شاکردوست که دو سال پیش با فیلم «گل یخ» (کیومرث پوراحمد) به سینما آمد در مدتی کوتاه مبدل به یکی از فعال‌ترین بازیگران جوان سینما شد و در پروژه‌های زیادی حضور یافت.


شاکردوست مثل زارعی با سه فیلم در بخش مسابقه سینمای ایران حاضر است. او فیلم‌های «اخراجی‌ها»، «اتوبوس شب» و «قاعده بازی» را در جشنواره امسال دارد که دو فیلم اول آثاری جنگی و سومی هم فیلمی کمدی است.


شکیبایی، عبدی و رجبی بازیگران سه فیلمه
خسرو شکیبایی، اکبر عبدی و مهران رجبی از دیگر بازیگران مرد پر کار جشنواره بیست و پنجم هستند. این بازیگران هر کدام با سه فیلم در جشنواره امسال حضور دارند.


خسرو شکیبایی با فیلم‌های «رئیس» (مسعود کیمیایی)، «شب‌های خالی» و «اتوبوس شب»(کیومرث پوراحمد) در جشنواره حاضر است.در «دست‌های خالی» و «اتوبوس شب» شکیبایی در نقش اصلی حضور یافته است. همکاری با کیمیایی در «رئیس» هم پس از تجربه موفق «حکم»، گویا باز هم مسیری تازه را در کارنامه این بازیگر شاخص رقم خواهد زد.اکبر‌عبدی دیگر بازیگر پرکار جشنواره امسال، چند سالی بود که حضور پررنگی در سینما نداشت. او در یک سال گذشته فیلم‌های زیادی را برای جبران کم‌کاری این سال‌هایش بازی کرد که از میان این فیلم‌ها با «اخراجی‌ها»، «گوشواره» و «قاعده بازی»(احمد رضا معتمدی) به جشنواره می‌آید.


«اخراجی‌ها» اولین تجربه این کمدین با سابقه در سینما فرهنگ به شمار می‌آید. «گوشواره» فیلمی کودکانه است و «قاعده بازی» هم بر اساس شنیده‌ها، یکی از متفاوت‌ترین نقش‌های طنز‌آمیز عبدی از کار درآمده است.


عبدی در جشنواره هشتم فجر برای بازی در فیلم «مادر» ساخته زنده یادعلی حاتمی، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را به خانه برده است.


مهران رجبی دیگر بازیگر پرکار امسال، از آنجا که معمولاً بازیگر نقش‌های کوتاه است؛ معمولاً هر سال جزو بازیگران پرکار جشنواره قرار می‌گیرد. او که با فیلم «کودک و سرباز» اولین ساخته رضا میرکریمی به سینما آمد، خیلی زود توجه فیلمسازان دیگر را به خود جلب کرد و مبدل به یکی از بازیگران پرکار نقش‌های مکمل شد. او امسال فیلم‌های «سینمای شهر خاموش» (امیر شهاب رضویان)، «روز بد می‌آید» (بیژن میرباقری) و «قاعده بازی» را در جشنواره داردکه در این میان «مینای شهر خاموش» دومین همکاری رجبی با رضویان بعد از فیلم «تهران ساعت 7 صبح» محسوب می‌شود.


بازیگران دو فیلمه
تعداد زیادی از بازیگران با دو فیلم در جشنواره امسال حضور دارند. جمشید هاشم‌پور با «سنگ، کاغذ، قیچی» (سعید سهیلی) و «قاعده بازی» درجشنواره حاضر است که در دومی گویا متفاوت‌ترین نقش زندگی‌اش را ایفا کرده است.


امین تارخ هم «رئیس» (مسعود کیمیایی) و «پابرهنه در بهشت» (بهرام توکلی) را دارد. در «رئیس» او نقش یک سرهنگ نیروی انتظامی را بازی می‌کند. این فیلم بعد از «سرب»، دومین تجربه همکاری تارخ با کیمیایی محسوب می‌شود. در مورد تارخ هم گفته می‌شود که نقشش در «پابرهنه‌ در بهشت» کاملاً با پرسونای بازیگری تثبیت شده او تفاوت دارد.
سعید پوررحیمی هم در کنار «قاعده بازی»، «تک درخت‌ها» را هم که سالها پیش در آن بازی کرده، در جشنواره امسال دارد.


محمدرضا شریفی‌نیا با «اخراجی‌ها» و «پارک وی»، داریوش ارجمند با «رئیس» و «قاعده بازی»، بیتا فرهی با «خون بازی» و «پارک وی»، پانته‌آ بهرام با «اقلیما» و «بچه‌های ابدی»، باران کوثری با «خون ‌بازی» و «روز سوم» و شهرام حقیقت‌دوست با «سنگ، کاغذ، قیچی»، «مخمصه» از دیگر بازیگران دو فیلمه جشنواره امسال هستند.


از دیگر بازیگران دو فیلمه امسال می‌توان به مهتاب کرامتی با فیلم‌های «آدم» و «پاداش سکوت»، «لاله اسکندری با فیلم‌های «مخمصه» و «آفتاب بر همه یکسان می‌تابد»، پوریا پورسرخ با «روز سوم» و «مصائب  دوشیزه»، امین حیایی با «اخراجی‌ها» و «سنگ، کاغذ، قیچی»  و مهدی احمدی با فیلم‌های «پارک وی» و «تک‌درخت‌ها» اشاره کرد.


بازیگران شاخص تک فیلمه
در میان بازیگران شاخص جشنواره امسال که فقط با یک فیلم در فجر حاضر شده‌اند می‌توان به عزت‌الله انتظامی (مینای شهر خاموش)  پرویز پرستویی (پاداش سکوت)، محمدرضا فروتن (اتوبوس شب)، بهرام رادان (سنتوری)، رضا کیانیان(پاداش سکوت)، فرامرز قریبیان (رئیس)، آتیلا پسیانی(پاداش سکوت)، گل‌شیفته فراهانی (سنتوری) و مهناز افشار (رئیس) اشاره کرد.


بازیگرانی که گرچه فقط یک فیلم در جشنواره دارند، اما شاید بتوان آنها را صاحب بیشترین بخت برای درخشش در جشنواره دانست.


نامداران غایب
جشنواره امسال در حالی برگزار می‌شود که تعدادی از بازیگران مطرح سینمای ایران در آن حضور ندارند.


هدیه تهرانی، فاطمه معتمدآریا، جمشید مشایخی، محمدرضا گلزار، لادن مستوفی، پژمان بازغی و افسانه بایگان، غایبان نامدار عرصه بازیگری در جشنواره بیست و پنجم هستند.

کد خبر 14186

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز