دوشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۷:۵۰

همشهری‌آنلاین: گروهی از دانشمندان بین المللی در یک تحقیق بی سابقه موفق شدند 5 ژن جدید عامل بیماری تخریب نورونی آلزایمر را کشف کنند.

جمجمه

به گزارش مهر، گروهی متشکل از 170 دانشمند اروپایی و آمریکایی در یک همکاری بین المللی بی سابقه که نتایج یافته‌های آن در تازه ترین شماره مجله نیچر ژنتیک منتشر شده است موفق شدند 5 ژن جدید عامل بیماری آلزایمر را کشف کنند.

این 5 ژن جدید که ABCA7، MS4A6A/MS4A4E، EPHA1، CD33 و CD2AP نام دارند با مطالعه بر روی 60 هزار نفر (20 هزار بیمار و 40 هزار نفر در گروه کنترل) در آمریکا و اروپا شناسایی شدند.

این بررسی‌ها نشان داد تغییراتی که در سطح ژن ABCA7 بر روی کروموزم 19 و MS4A بر روی کروموزم 11 به وجود می آید بیشترین اثر را در بروز آلزایمر دارند.

همچنین نتایج قابل ملاحظه‌ای در مورد نقش ژنهای CD2AP بر روی کروموزم 6، ژن EPHA1 بر روی کروموزم 7 و CD33 بر روی کروموزم 19 به دست آمد.

این محققان در این خصوص اظهار داشتند: "ژنهای ABCA7، CD33 و EPHA1 نقش مهمی در سیستم ایمنی دارند و دو ژن CD33 و CD2AP در فرایندهای سطح غشای سلولی شامل اندوسیتوز و ژن ABCA7 در متابولیسم لیپیدی مشارکت دارد. تمام این فرایندها نقش مهمی در تخریب نورونی ایفا می کنند."

به گفته این محققان، بیماری آلزایمر بیش از اینکه یک بیماری با دلایل محیطی باشد یک بیماری ژنتیکی است.

براساس گزارش لاستمپا، این بیماری یک فرایند تخریب نورونی است که موجب نقصان سراسری عملکردهای حافظه می شود. این بیماری به 5 درصد از افراد بالای 60 سال آسیب می رساند.