دوشنبه ۲ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۳
۰ نفر

گروه حوادث: هکر جوان که با به دست آوردن مشخصات و رمز عبور مدیرعامل یک شرکت دست به سرقت اینترنتی از حساب او زده بود، دستگیر شد.

hacker

 بهمن‌ماه گذشته، مدیرعامل یک شرکت خصوصی در قشم، هنگامی که برای چک‌کردن حسابش به یکی از بانک‌های جزیره رفت، متوجه دستبرد میلیونی به حسابش شد. او متوجه شد که سارقان از طریق اینترنت، حسابش را خالی کرده و چند میلیون تومان از آن برداشت کرده‌اند. با شکایت این مرد، تحقیقات پلیسی برای یافتن ردی از دزد اینترنتی شروع شد. بررسی‌های اولیه حاکی از آن بود که مبلغ برداشت شده از حساب شاکی به حساب یک صرافی اینترنتی در اراک واریز شده و به این ترتیب پرونده با صدور نیابت قضایی، در اختیار کارآگاهان اداره مبارزه با جرایم اینترنتی پلیس آگاهی استان مرکزی قرار گرفت.

خرید دلار

ماموران با شناسایی صرافی اینترنتی، راهی آنجا شدند و به تحقیق از صاحب آن پرداختند. این مرد که ادعا می‌کرد از ماجرای دستبرد اینترنتی خبر ندارد، به ماموران گفت: چند روز قبل، مرد جوانی به نام سیاوش با من تماس گرفت و درخواست دلار کرد. بعد از اینکه وی از طریق اینترنت چند میلیون تومان به حسابم واریز کرد، من هم اعتبار درخواستی‌اش را که 1800 دلار بود، فراهم کردم اما خبر نداشتم که پولی که او به حسابم واریز کرده، سرقتی است.

دانشجوی خلافکار

بعد از اظهارات مرد جوان، تحقیقات برای ردگیری سیاوش شروع شد. از آنجا که وی از طریق اینترنت اقدام به خرید دلار کرده بود، ماموران با بررسی سرنخ‌های به جا مانده از او، متوجه شدند که در تهران زندگی می‌کند. جست‌وجو برای دستگیری سارق اینترنتی به پایتخت کشیده شد و ماموران با شناسایی محل زندگی وی در تهران، متوجه شدند که او در دانشگاهی در یکی از شهرهای اطراف تهران تحصیل می‌کند. با صدور دستور بازداشت متهم، ماموران، راهی دانشگاه مورد نظر شدند و در یک عملیات ضربتی، سیاوش را دستگیر کردند.

هکر حرفه‌ای

مرد جوان به اداره آگاهی منتقل شد و با اعتراف به سرقت اینترنتی، گفت: شاکی را از مدت‌ها قبل می‌شناختم و می‌دانستم که وی مدیرعامل یک شرکت خصوصی در قشم است. با توجه به شناختی که از او داشتم، مطمئن بودم که وی از اعداد خاصی مثل تاریخ تولد و شماره تلفن برای رمز حساب اینترنتی‌اش استفاده می‌کند. برای همین بعد از به دست آوردن مشخصات حساب او، تلاش برای پیداکردن رمزش را آغاز کردم و بعد از چند ساعت، توانستم این رمز را به دست بیاورم.

متهم ادامه داد: بعد از ورود به حساب شاکی، متوجه شدم که وی مبلغ قابل توجهی پس‌انداز کرده و برای اینکه شناسایی نشوم، تصمیم گرفتم از این مبلغ برای خرید اینترنتی استفاده کنم. این بود که اقدام به خرید دلار کردم تا با آن بتوانم از سایت‌های خارجی، نرم‌افزارها و چیزهای مورد نیازم را خرید کنم تا اینکه دستگیر شدم.

سرهنگ احمدی، رئیس پلیس آگاهی استان مرکزی، با بیان این خبر گفت: با کشف تجهیزاتی که در محل زندگی متهم بود، معلوم شد که وی علاوه بر دستبرد اینترنتی به حساب شاکی، اقدام به هک‌کردن شبکه‌های 2شرکت برای سوءاستفاده‌های شخصی نیز کرده است.

وی ادامه داد: متهم با قرار قانونی در اختیار مرجع قضایی قرار گرفته و رسیدگی به پرونده او ادامه دارد. سرهنگ احمدی تصریح کرد: به شهروندان توصیه می‌شود برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی، از انتخاب رمزهایی مثل شماره تلفن یا تاریخ تولد برای حساب‌های عابر بانک و اینترنتی خودداری کنند و هرچندماه یک بار رمز خود را تغییر دهند.

کد خبر 128834

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز