همشهری آنلاین: انقلاب هایی که در منطقه رخ داده است با فرهنگ جهادی و در پی احیاء هویت اسلامی بوقوع پیوسته است و مقابله نظامی و وحشیانه با چنین مردمی آنگونه که در چند روز اخیر در برخی کشورهای منطقه مثل یمن، لیبی و بحرین رخ داده توده های مردم را مصمم‌تر می‌کند

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان پیامبر اکرم (ص) و بیداری امروز مسلمانان منطقه در مقابل دیکتاتوری وابسته به غرب، گفت: محبوبترین جهادها نزد خداوند سخن حقی است که به پیشوای ستمگر گفته شده باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در آغاز جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس در نطق پیش از دستور خود با تبریک میلاد پیامبر اعظم و امام جعفر صادق (ع)، گفت: امسال این اعیاد بزرگ با نهضت های عظیم سیاسی در سرزمین های اسلامی مصادف شده است و زنده بودن امواج اسلامی در مقابل سلطه دو قرن اخیر غرب را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه این درس پیامبر اکرم (ص) است که مسلمانان نباید انظلام را در مشی سیاسی خود جای دهند چرا که با عزت اسلامی در تناقض است گفت: اما بعد از جنگ جهانی اول غرب سلطه خود را در کشورهای اسلامی با انگیزه استعماری و چپاولگری تحمیل کرد و با ایجاد و حمایت از حکومت های دیکتاتوری سلطنتی، مسلمانان را از سنت های دیگر نبوی محروم کرد و آن مردم سالاری و مشورت پذیری حکومت ها بود.

رئیس مجلس با اشاره به آیاتی از کلام الله مجید که خداوند در آن به پیامبر بر مشورت با مردم توصیه می کنند ، افزود: شهید مطهری در تفسیر این آیات گفت خداوند برای حکومت مردمی به پیامبر توصیه می کند که در کارها با مردم مشورت کند این در حالی است که پیامبر نیاز به مشورت ندارد ولی برای اینکه این اصل مشورت را در میان حکومت ها پایه گذاری کند با مردم مشورت می کند.

وی ادامه داد: شهید مطهری می فرماید پیامبربرای اینکه این اصل را پایه گذاری نکند که بعدها هرکس که حاکم شد بگوید مافوق دیگران است و فقط باید دستور بدهد و دیگران باید عمل کنند پیامبر هم مشورت می کرد هر چند که نیاز به مشورت نداشت اما برای اینکه اولا دیگران یاد بگیرند و ثانیا مشورت کردن شخصیت دادن به همراهان است این کار را انجام می داد.

نماینده مردم قم درمجلس گفت: غرب دردوقرن گذشته این سنت مردم سالاری را از شرق اسلامی ربود و به جای آن دیکتاتوری های وابسته را مسلط نمود.

لاریجانی‌ادامه داد: درس دیگرسنت نبوی اهمیت جهاد درزندگی مسلمانان به عنوان رکن مهم شخصیت فردی واجتماعی مسلمانان است. به طوریکه پیامبر اسلام (ص) اعمالی که همه بندگان در مقایسه با ارزش جهاد در راه خدا را تنها به مقدار آبی می داند که پرستوی دریایی با منقار خود از دریا برداشته باشد اما برترین جهاد را اینگونه معرفی می کند که محبوب ترین جهاد نزد خداوند سخن حقی است که به پیشوایی ستمگر گفته شود.

وی ادامه داد: بیداری امروز مسلمانان ازیک طرف به دلیل شکسته شدن عزت روحی آنان توسط استعمارگران و از جانب دیگر مربوط به درس جهاد در مکتب نبوی است که عزت آفرین است.

حکومت های منطقه از سرنوشت تونس و مصر درس بگیرند

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه غرب بی جهت امروز در منطقه در جستجوی فریبکاری است، اظهار داشت: انقلاب هایی که در منطقه رخ داده است با فرهنگ جهادی و در پی احیاء هویت اسلامی بوقوع پیوسته است و مقابله نظامی و وحشیانه با چنین مردمی آنگونه که در چند روز اخیر در برخی کشورهای منطقه مثل یمن، لیبی و بحرین رخ داده توده های مردم را مصمم تر می کند.

وی ادامه داد: به نظر می رسد آمریکا با دو رویی بر خلاف سخنان دموکراسی که سر داده است دستور العمل رفتار تند را به حاکمان این کشورها داده است. اما دولت های مذکورنباید خود را دچار آشفتگی های سیاسی آمریکا کنند و یا خود راهزینه صیانت از پایگاه های آمریکا نمایند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ایالات متحده همین بلا را که بر سر حاکمان مسلمان در منطقه آورده است بر سر شاه نگون بخت آورد و با تشویق وی او را به قعر بدبختی کشاند.

لاریجانی به حاکمان منطقه توصیه کرد: از سرنوشت انقلاب ها در تونس و مصر درس بگیرند و با مردم خود همراه شوند. در آن صورت است که ملت ها حد امور شما را رعایت می کنند و این سنت دیگر نبوی است که خداوند در سوره مائده فرموده اند ای اهل ایمان می دانیم که دلهای شما از اینها پر از عقده و ناراحتی است ولی مبادا آن ناراحتی ها سبب شود که حتی درباره این دشمنان از حد عدالت خارج شوید.

وی ادامه داد: مبارزه امروز مسلمانان هرچند از سر بیداری و اقتدار و همراه با مجاهدت است اما بر سنت هایی استوار است که بر مکتب نبوی شکل گرفته است و دارای چارچوب عادلانه است.

رئیس مجلس تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی از انقلاب ملت های ستم کشیده منطقه در مواجهه با استعمار آمریکا و استعمار وابسته حمایت می کند و استقامت در این راه را به آنها توصیه می نماید و به ایالات متحده نیز هشدار می دهد امت اسلامی این بازی جنایتکارانه حکام مستبد را با دستور عملیاتی آمریکا می داند که در آینده آمریکا باید تاوان این رفتار وحشیانه را بدهد.

وی همچنین با مخاطب قرار دادن اوباما گفت: بهتر است آقای اوباما به وزیر خارجه شان توصیه کند دلارهای خود را اینقدر سخاوتمندانه به مزدورانشان در منطقه اهدا نکنند چرا که مطمئن باشند عکس نتیجه می دهد.

کد خبر 128735
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز