گروه سیاسی: در واکنش به دخالت نظامی نیروهای ارتش عربستان سعودی در بحرین، روز گذشته سفیران کشورهای عربستان و سوئیس و کاردار بحرین در تهران به وزارت امور خارجه احضار شدند.

سخنگوی وزارت خارجه

سفیر سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا در تهران به علت حمایت دولت ایالات متحده از مداخله نیروهای خارجی در بحرین و اظهارات بی‌اساس وزیر دفاع این کشور درباره جمهوری اسلامی ایران به وزارت امور خارجه احضار شد. سرپرست اداره کل آمریکای شمالی در ملاقات با سفیر سوئیس تأکید کرد: حمایت آمریکا از مداخله نظامی در تعارض آشکار با اصول بدیهی حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل است، لذا جمهوری اسلامی ایران ضمن اعلام اعتراض خود، مسئولیت عواقب خطرناک این رفتار غیرقانونی را متوجه ایالات متحده می‌داند.

از سوی دیگر حسین امیر عبداللهیان مدیرکل خلیج‌فارس و خاورمیانه وزارت امور خارجه با ابراز ناخرسندی از اقدام ارتش عربستان گفت: آنچه در بحرین جریان دارد طرح مسالمت آمیز مطالبات مردم از حکومت است و انتظار می‌رفت که دولت عربستان سعودی با تدبیر و احساس مسئولیت منطقه‌ای و همسایگی با این رویدادها برخورد کند.

به گزارش مهر وی افزود: ورود نیروهای نظامی عربستان به بحرین نه تنها کمکی به حل موضوع نمی‌کند بلکه باعث پیچیده‌تر شدن رویدادها شده و یک مسئله داخلی بحرین را به بحرانی منطقه‌ای تبدیل خواهد کرد که مغایر با تلاش جهت برقراری ثبات و امنیت در کل منطقه مهم و حیاتی خلیج‌فارس تلقی می‌شود.

در واقع تحولات اخیر منطقه به ویژه دخالت نظامی عربستان در بحرین و انتشار اخباری درباره سفر پادشاه اردن به تهران به منظور حضور درجشن نوروزی باعث شد تا دیروز روز پرکاری برای وزارت امور خارجه رقم بخورد.

سفر پادشاه اردن به تهران تأیید نشد

رامین مهمانپرست سخنگوی دستگاه دیپلماسی در آخرین نشست خبری سال 89 خود درباره این تحولات توضیحاتی داد. سخنگوی وزارت خارجه درخصوص سفر ملک عبدالله پادشاه اردن به ایران، گفت: ماه‌ها پیش از وی دعوتی صورت گرفته بود ولی اخباری که در این روزها مطرح شده، تأیید نشده و غیرموثق است. به گزارش فارس، رامین مهمانپرست، حضور نیروهای خارجی و دخالت در مسائل داخلی بحرین را قابل‌قبول ندانست و باعث پیچیده‌تر شدن و سخت‌تر شدن مسئله عنوان کرد و افزود: انتظار این است که به مطالبات مردم رسیدگی شود و این مطالبات از راه‌های درست تحقق یابد.

توصیه مهمان‌پرست به مقامات آمریکایی

مهمان‌پرست به تحرک مقامات نظامی آمریکا در منطقه نیز اشاره کرد و گفت: در هر منطقه‌ای که مقامات نظامی آمریکایی حضور می‌یابند، شاهد سرکوب مردم هستیم و به مقامات آمریکایی توصیه می‌کنیم که به جای اعزام مقامات نظامی، به دمکراسی و احترام به حقوق ملت‌ها توجه و از ایجاد تحریک و خشونت خودداری کنند.

استقبال از برگزاری جشن نوروز

خبرنگاری درخصوص رویکرد دستگاه سیاست خارجی برای تشکیل سازمانی از کشورهای فارسی‌زبان سؤال کرد که مهمان‌پرست بحث کشورهای فارسی زبان با کشورهایی که نوروز را جشن می‌گیرند 2 موضوع جداگانه دانست و افزود: هر چند که همه کشورهای فارسی زبان نوروز را جشن می‌گیرند ولی کشورهایی نیز هستند که فارسی زبان نیستند ولی نوروز را مراسم آیینی خود می‌دانند و برای آن اهتمام ویژه‌ای به خرج می‌دهند. سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: ما از نزدیک شدن کشورهای فارسی زبان و کشورهایی که مراسم نوروز را جشن می‌گیرند و برای آن تلاش و اهتمام ویژه دارند، برای نزدیک شدن ملت‌ها و کشورها استقبال می‌کنیم.

کارشکنی آمریکایی‌ها

رامین مهمان‌پرست در ادامه نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درخصوص کارشکنی آمریکایی‌ها در سفر یک هیأت ایرانی برای تفحص شهدا در فاو، گفت: هیأت‌هایی که درخصوص تعیین سرنوشت فرزندان کشورمان در دوران جنگ تحمیلی با مقامات مربوطه در کشور عراق به رایزنی و جلسات مشترک می‌پردازند، رویه طبیعی کار خود را طی می‌کنند.

جزایر سه‌گانه متعلق به ایران است

خبرنگاری درخصوص تغییر موضع امارات در مورد جزایر سه‌گانه ایرانی سؤال کرد که مهمان‌پرست جزایر سه‌گانه ایرانی را موضوعی دانست که همواره در دستور کار دستگاه سیاست خارجی قرار داشته و تصریح کرد: تعلق این جزایر به کشور ما تردیدناپذیر است. اگر سوء تفاهمی در رابطه با ترتیبات اجرایی جزیره ابوموسی وجود دارد از راه گفت‌وگو و بین2 کشور ایران و امارات قابل طرح است.

تسلیحات کشف شده ارتباطی به ما ندارد

مهمانپرست با تاکید بر اینکه محموله تسلیحاتی کشف شده در افغانستان ارتباطی با ایران ندارد، گفت: این مسئله به هیچ وجه صحت ندارد. کشور ما قربانی افراط گرایی و تروریسم بوده و در داخل افغانستان نیز دیپلمات‌های خودمان را در این راه از دست دادیم و به هیچ وجه در هیچ مقطعی حمایت از گروه‌های افراطی و تروریستی را درست نمی‌دانیم.

مهمان‌پرست ادامه داد: اقدامات مقامات کشورهای غربی در تقسیم تروریست‌ها به خوب و بد و مذاکره با برخی از آنها و تصمیماتی که هرچند از مدتی دچار تردید و تناقض در رابطه با این گروه‌ها می‌شوند را درست نمی‌‌دانیم و محکوم می‌کنیم.

غربی‌ها منطقه را ترک کنند

سخنگوی وزارت خارجه افزود: بهتر است به جای اتهام زدن به کشور ما به رویکرد درست، پی‌ببرند و اشتباه گذشته خود را جبران و منطقه را ترک کنند.وی گفت: راه‌حل مشکلات منطقه در داخل منطقه است و کشورهای منطقه می‌توانند مشکلات را به سرعت حل کنند.

علاقه‌مند ی ایران و مصر به هم

خبرنگاری با اشاره به پالس‌های مثبت از سوی مقامات مصر برای برقراری رابطه با ایران، از مهمان‌پرست پرسید آیا ایران فعالیت‌هایی برای گسترش رابطه با مصر داشته؟ که وی پاسخ داد: بارها اعلام کرده بودیم که 2 ملت ایران و مصر به هم علاقه‌مند هستند و مشترکات فراوانی دارند و همواره به‌دنبال این بودیم که زمینه مناسبی برای برقراری ارتباط به‌وجود بیاید.

نیروگاه بوشهر در بالاترین حد ایمنی

خبرنگار تلویزیون امارات درخصوص تدابیر ایران برای مواجهه با زلزله‌های احتمالی و اطمینان به کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس درخصوص نیروگاه بوشهر سؤال کرد که مهمان‌پرست گفت: نیروگاه بوشهر در بالاترین حد استاندارد ایمنی فعالیت خود را ادامه می‌دهد. وی افزود: اگر کسی بخواهد تظاهر به نگرانی کند نمی‌توان او را از نگرانی خارج کرد، بهتر است نگران نباشد.

واکنش مجلس به دخالت نظامی عربستان در بحرین

مسئله بحرین و دخالت نظامی عربستان و حمایت آمریکا از این دخالت‌ها، دیروز تحت الشعاع بررسی طرح پر سر وصدای اجازه دریافت و پرداخت‌های دولت در ماه‌های فروردین و اردیبهشت سال 1390، قرار نگرفت. چه اینکه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود اعزام نیرو توسط کشورهای منطقه به بحرین را به ضرر کاخ‌های شیشه‌ای این کشورها دانست و در پایان جلسه علنی روز گذشته نیز 257 نماینده مجلس با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن قتل عام مردم مسلمان و مظلوم بحرین، لیبی و یمن و حمایت آمریکا از این جنایات، پشتیبانی از مردم مظلوم و به پا خاسته‌شان را خواستار شدند.

دربخشی از این بیانیه آمده است: حضور وزیر دفاع آمریکا در بحرین که منجر به تحریک حکام منطقه، افزایش خشونت و لشکرکشی عربستان صعودی و برخوردهای خشن پلیس بحرین با مردم شد، بار دیگر نفاق و دروغگویی مدعیان حقوق بشر و دمکراسی را آشکار کرده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در نطق پیش از دستور خود به موضوع دخالت نظامی عربستان در بحرین اشاره کرد و گفت: با هدایت و حمایت آمریکا برخی کشورهای منطقه مزدوری دستورات را انجام می‌دهند، باید این کشورها خود را آماده عکس‌العمل ملت‌های منطقه کنند. علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز در مورد حضور نیروهای امنیتی عربستان جهت حمایت از دولت بحرین در سرکوب مردم این کشور گفت: ورود عربستان به صحنه‌ حرکت سیاسی و حق‌طلبانه‌ ملت بحرین کاملا غیرقابل‌قبول و محکوم است و آتش را شعله‌ورتر خواهد کرد.

کد خبر 130555

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز