همشهری آنلاین: محمدالبرادعی مدیرکل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی از حسنی مبارک رییس جمهور مصر خواست بدون اینکه کشورش به سرنوشت تونس دچار شود،حاکمیت را تحویل دهد.

mobarak-elbaradei

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی القدس العربی، محمد البرادعی نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری مصر از مبارک خواست به طور مسالمت آمیز به منظور دوری از آشوب مانند آنچه در تونس به وقوع پیوست،حاکمیت را تحویل دهد.

البرادعی در نامه ای که در پایگاه اینترنتی تویتر منتشر شده نوشته است که خشونت کنونی در تونس تنها به دلیل سرکوب مردم بوده است.

نامزد احتمالی ریاست جمهوری در مصر تاکید کرده که نظام سیاسی این کشور باید درک کند که تغییر مسالمت آمیز تنها وسیله برای جلوگیری از عواقب وخیم آن است.

برخی گزارشها حاکی از آن است که مقامات مصری اقدامات پیشگیرانه ای به منظور جلوگیری از تاثیر موج انقلابهایی که کشورهای عربی شاهد آن هستند اتخاذ کرده اند.

در این گزارشها اشاره شده که مبارک در نشست یکشنبه شورای امنیت ملی که با مشارکت مقامات سازمانها و وزارتخانه های حاکمیتی برگزار شده بود شرکت کرده است.

این درحالی است که سخنگوی کاخ ریاست جمهوری مصر برگزاری چنین جلسه ای را تکذیب کرده است .

نا آرامی های در تونس یک نشانه است

محمد البرادعی' مدیرکل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین در باره ناآرامی ها در تونس گفت: هر جامعه ای بدون عدالت اجتماعی، یک بمب ساعتی است و وقایع خونین تونس رویدادی منفرد نیست بلکه یک نشانه است.

البرادعی در گفت وگو با خبرگزاری اتریش (آپا) افزود: هر جامعه ای که تحت فشار قرار می گیرد یعنی فاقد عدالت اجتماعی است و به وقوع تحولات صلح آمیز در آن امیدی نیست.

وی گفت: رویدادهای تونس یک بیدار باش برای رهبران دیکتاتور است که نامنتظره نیز نیست و نشان می دهد حاکمان کشورها، قدرت را فقط برای مدتی در اختیار دارند.

البرادعی افزود: زین العابدین بن علی در تونس اعلام کرد اکنون متوجه شده مردم چه می خواستند. او برای این کار به 23 سال زمان احتیاج داشت که دریابد تونسی ها چه می خواهند؟

برنده جایزه نوبل هشدار داد که 'مصر مانند هرکشور دیگر درجهان، از رویدادها و تحولاتی که اکنون در تونس جریان دارد، مصون نبوده و چنین وقایعی را نیز شاهد خواهد بود'.

البرادعی با بیان اینکه باید حداقل استاندارد اجتماعی، تامین امور بهداشی، آموزشی و سکونت قابل قبول در کشور وجود داشته باشد، اظهار داشت: در قرن 21 انسان ها دیگر نمی خواهند در اجتماعی زندگی کنند که حقوق اساسی مانند آزادی عقیده و اعمال دینی یا زندگی بدون ترس از آنان سلب شود.

برنده جایزه صلح نوبل گفت: تونس یک نمونه تازه و جدید از یک نظام سیاسی است که تنها بر اساس اعمال فشار برسر قدرت بوده و نمی تواند ثبات ایجاد نماید، زیرا فقط دموکراسی تضمین کننده ثبات است.

وی همچنین با اشاره به لزوم وجود رفاه نسبی، دموکراسی و عدالت اجتماعی بین یک ملت، افزود: خیلی عجیب است که در فهرست 500 ثروتمند برتر جهان، اسامی چهار و پنج مصری دیده می شوند در حالیکه حد متوسط درآمد سرانه سالانه آن به 1200دلار می‌رسد.

کد خبر 126019
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز