همشهری آنلاین: گزارش های دریافتی از مصر از تظاهرات پی در پی در شهرهای بزرگ این کشور و ساعات پر التهابی که این شهرها سپری می کنند،حکایت دارد.

مصر

به گزارش ایرنا، در حالی که تظاهرات در میدان 'التحریر' و خیابان های اطراف آن در قاهره در جریان است، تانک های ارتش هم در منطقه در حال تردد هستند و بالگردهای نظامی هم بر فراز منطقه تظاهرات در حال پرواز هستند.

یک اقدام بسیار زیبای تظاهر کنندگان این است که بسیاری از آنان اقدام به پاکسازی خیابان ها از باقی مانده تخریب های روز گذشته کرده اند.

منابع خبری همچنین گزارش دادند، بیمارستان 'القصر العینی' که نزدیک ترین بیمارستان به میدان التحریر است، به دلیل تجمع صدها مجروح از روز گذشته تا کنون از مردم تقاضای اهدای خون کرده است.

همچنین با وجود گذشت ساعت ها از وقوع حریق در مقر اصلی حزب حاکم در قاهره هنوز دود از این ساختمان به آسمان بلند است، زیرا آتش سوزی این ساختمان که تمام اشیای موجود در آن را نابود کرده مهار نشده است.

نیروهای ارتش در همه میادین و تقاطع های اصلی شهر، اطراف سفارتخانه ها، ساختمان رادیو و تلویزیون و ساختمان های حساس دولتی حضور دارند و وظایف نیروهای پلیس را هم انجام می دهند.

برخی مراکز بزرگ تجاری شهر قاهره در برابر دیدگان مردم کاملا غارت شده و هنوز هیچ اقدام امنیتی برای جلوگیری از تکرار این حوادث صورت نگرفته است.

تلویزیون مصر هم اعلام کرد، حکومت این کشور رسما استعفای خود را اعلام کرد. حسنی مبارک شب گذشته اعلام کرده بود از دولت خواسته استعفا دهد تا دولت جدید تشکیل شود.

خبرنگاران در اسکندریه هم اعلام کردند: در شهر اسکندریه مردم نگران کمبود سوخت هستند، زیرا بسیاری از جایگاه های بنزین به دلیل نگرانی از حریق و آشوب تعطیل و صفوف طولانی خودروها در برابر سایر جایگاه ها تشکیل شده است.

'یسری محمد' خبرنگار در شهر سوئز گفت: خانواده های قربانیان تظاهرات روز گذشته در برابر پزشکی قانونی شهر سوئز تجمع کرده اند تا اجساد بستگان خود را تحویل بگیرند. مردم خشمگین خواستار محاکمه قاتلان فرزندان و بستگان خود هستند.

کارگران کارخانه های صنعتی سوئز هم با اعلام اعتصاب نامحدود دست از کار کشیده اند.

همچنین گزترش می رسد که پنج نفر در جریان سرکوب تظاهر کنندگان در شهر 'دمنهور' کشته شدند.

اخبار رسیده از شهر 'اسماعیلیه' هم حاکی است که درگیری ها بین تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی در این شهر ادامه دارد. کمیته های مردمی از سوی فعالان حقوقی و جامعه مدنی برای ایجاد سپر انسانی با هدف محافظت از اموال عمومی و شخصی مردم در این شهر تشکیل شده است. حقوقدانان خواستار تجمع اعتراض آمیز در برابر مجتمع دادگاه های این شهر شده اند.

74کشته در اعتراضات مصر

شمار کشته های اعتراضات مردمی در مصر به دست کم هفتاد و چهار نفر رسید.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری رویترز ، منابع بیمارستانی و شاهدان اعلام کردند: تاکنون دست کم هفتاد و چهار نفر در ناآرامی های مصر کشته شده اند.

هنوز منابع رسمی این آمار را تایید نکرده اند و گفته می شود آمار واقعی احتمالا بسیار متفاوت است.

در ناآرامی های روز جمعه در شهرهای قاهره، سوئز و اسکندریه حدود شصت و هشت نفر کشته شدند.

منابع بیمارستانی مصر روز شنبه اعلام کردند حدود دو هزار نفر زخمی نیز به بیمارستان ها و مراکز درمانی شهرهای مختلف این کشور منتقل شده اند.

در بحبوحه قیام مردم تونس که اواسط ژانویه به سقوط بن علی رئیس جمهوری این کشور منجر شد؛ مصر از سه شنبه هفته پیش با موجی از تظاهرات ضد دولتی مواجه شده که در سی سال اخیر بی سابقه بوده است.

ناآرامیها در دوران حکومت مبارک که نیروهای امنیتی شرایط را بر مخالفین تنگ کرده اند، بی سابقه است .

حسنی مبارک سالها متحد نزدیک واشنگتن بوده  و کمک های نظامی فراوانی را از امریکا دریافت کرده است.

کد خبر 126927
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز