همشهری آنلاین: دهها هزار تن از مردم مصر همانطور که وعده داده بودند روز جمعه و در روز خشم بعد از پایان نماز جمعه در قاهره و دیگر استان‌های این کشور تظاهرات گسترده اعتراض آمیز برگزار کردند.

درگیری شدید نیروهای امنیتی مصر با معترضان

به گزارش ایسنا، خبرنگار شبکه الجزیره در قاهره اعلام کرد که هزاران تن از مردم بعد از پایان نماز جمعه در برابر مسجد الازهر در مرکز قاهره تظاهرات کردند و خواستار براندازی نظام حسنی مبارک، رئیس جمهور مصر شدند.

این در حالی است که خبرنگار الجزیره گزارش داد: با تمام شدن نماز جمعه، دیگر استان‌ها و شهرهای مصر نیز شاهد تظاهرات هزاران نفری مردم این کشور است.[گزارش و تصویر از اعتراض و ناآرامی گسترده در مصر]

الجزیره گزارش داد که محمد البرادعی به همراه اسامه الغزالی حرب رئیس حزب الجبهه دستگیر شدند.

در شهر الجیزه در مسجد مصطفی محمود که محمد البرادعی، رئیس مجمع ملی تغییر در آنجا نماز جمعه خود را خوانده بود، هزاران تن در برابر این مسجد تجمع کردند که به درگیری‌های شدید میان نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگان منجر شد.

خبرنگار الجزیره همچنین از تظاهرات هزاران نفری مردم مصر در برابر مسجد قائد ابراهیم در شهر اسکندریه خبر داد و گفت: این تظاهرات نیز به درگیری‌های شدید میان نیروهای امنیتی و تظاهر کنندگان انجامید.

نیروهای پلیس از گاز اشک آور و گلوله‌های پلاستیکی برای متفرق کردن تظاهر کنندگان استفاده کردند.

شبکه الجزیره گزارش داد که خبرنگار بی.بی.سی عربی و تعدادی از تظاهرکنندگان زخمی شده‌اند.

خبرنگار الجزیره همچنین اعلام کرد که تظاهرات گسترده دیگری با حضور هزاران تن از مردم مصر در استان المنیا در جنوب مصر برگزار شد.

نیروهای امنیتی میدان التحریر در مرکز قاهره را بستند و اجازه نزدیک شدن تظاهرکنندگان را به این میدان نمی‌دهند.

نیروهای امنیتی از گاز اشک آور برای ممانعت از رسیدن تظاهر کنندگان به میدان التحریر استفاده کردند.

خبرنگار الجزیره افزود: نیروهای امنیتی با لباس‌های غیر نظامی در میان تظاهرکنندگان حاضر شده و تظاهرات را سرکوب می‌کنند.

خبرنگار این شبکه در استان سوئز نیز اعلام کرد که هزاران تن بعد از پایان نماز جمعه برای حضور در تظاهرات، از مساجد بیرون آمدند.

وی اعلام کرد که مراکز ایست بازرسی در خیابان‌های فرعی و مناطق اطراف شهر سوئز ایجاد شده و قرار شده تمامی تظاهرکنندگان از نقاط مختلف در منطقه اربعین و در برابر مسجد اربعین تجمع کنند.

همچنین خبرنگار الجزیره اعلام کرد، هزاران تن در شهر المنصوره مصر نیز بعد از پایان نماز جمعه به خیابان‌ها آمدند که به درگیری‌هایی با پلیس انجامید.

خبرنگار الجزیره اعلام کرد، در استان العریش در شمال سینا نیز هزاران تن به خیابان‌ها ریختند که در پی این تظاهرات درگیری‌هایی نیز با نیروهای امنیتی داشتند.

هزاران تن در استان الشرقیه در مصر نیز تظاهرات کردند که به درگیری با نیروهای پلیس انجامید.

خبرنگار الجزیره ادامه داد: بسیاری از مناطق دیگر مصر نیز خود را برای برگزاری تظاهرات گسترده آماده می‌کنند.

خبرنگار الجزیره اعلام کرد: تاکنون هشت تن از رهبران دفتر ارشاد اخوان المسلمین و صدها تن از اعضای این گروه دستگیر شدند.

خبرنگار الجزیره در سوئز اعلام کرد که تظاهراتی که در مصر برگزار شده هیچ رهبری مشخصی ندارد و مسئولان دولتی نمی‌دانند با چه کسانی باید وارد مذاکره شوند.

این خبرنگار افزود: تظاهر کنندگان در شعارهای خود محاکمه مدیر امنیتی استان سوئز، استعفای استاندار و آزادی زندانیان و تغییرات ریشه‌ای از جمله تغییر نظام را خواستار شدند.

این تظاهرات‌ها در حالی برگزار می‌شود که نیروهای عملیات ویژه و نیروهای پلیس پیش از آغاز تظاهرات روز خشم در مصر در قاهره و چند شهر مهم مصر به حالت آماده باش در آمده‌ بودند.

در این اقدامات پیش‌دستانه مصر، علاوه بر استقرار نیروهای امنیتی و گارد ویژه، خطوط اینترنت، سایت‌های توییتر و فیس بوک و خطوط تلفن همراه به طور کامل قطع شده‌اند.

کد خبر 126801
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز