همشهری آنلاین: برخی تحلیلگران معتقدند امکان وقوع انقلابی مشابه با انقلاب اسلامی ایران در مصر نیز وجود دارد.

egypt

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه وال استریت ژورنال، ناآرامی‌های اخیر در خاورمیانه آینده و سرنوشت سیاسی برخی از دولت‌ها را که بعنوان نزدیکترین متحدان واشنگتن درمنطقه محسوب می‌شوند، در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

دولت آمریکا همزمان با تشدید ناآرامی‌ها در منطقه خاورمیانه، تلاش مضاعفی برای جلوگیری از  اسلام گرایی آغاز کرده است.

دولت باراک اوباما همزمان با تشدید ناآرامی ها در مصر، حسنی مبارک را برای ایجاد تغییرات در کشور با هدف کاستن از خشم مردم ؛ تحت فشار قرار داده است.

کارشناسان معتقدند: آمریکا بیم آن دارد خشم عمیق موجود در میان مردم کشورهایی که دستخوش ناارامی شده‌اند احتمال به قدرت رساندن اسلام گرایان را محتمل تر می‌کند.

این احتمال باعث شده است تا هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا و برخی دیگر از مقامات ارشد آمریکایی بجای حمایت از دولتمردان کشورهای عربی مانند مصر، آنها را به قبول تغییرات سیاسی وادار کنند.

تحلیلگران بر این باورند مردم مصر در تظاهرات و تجمعات خود از یمن، اردن و الجزایر بطور مستقیم از تظاهرات و قیام مردمی تونس که به سرنگونی زین العابدین بن علی رئیس جمهور پیشین این کشور انجامید، الهام گرفته‌اند.

همزمان با این تحولات، شکست دولت سعد حریری بعنوان متحد کاخ سفید، تلاش‌های واشنگتن برای جلوگیری از نفوذ ایران و سوریه در منطقه را با ناکامی مواجه کرده است.

مقامات آمریکایی در عین حال اذعان دارند تظاهرات اخیر در قاهره پایتخت مصر از سوی حزب اخوان المسلمین یا سایر احزاب اسلامی هدایت نشده، بلکه اهداف سیاسی این احزاب به خواست ملی در مصر تبدیل شده است.

پارسال؛ دولت مصر بعلت فشار نیاوردن کافی به حسنی مبارک رئیس جمهور در جهت برگزاری انتخابات شفاف؛ از سوی جناح های مخالف بباد انتقاد گرفته شد.

در انتخابات پارسال، حزب حاکم حسنی مبارک؛ بیشترین آراء را بخود اختصاص داد و رئیس جمهور هشتاد و دو ساله مصر موقعیت خود را برای به قدرت رسیدن دوباره در انتخابات ریاست جمهوری و با تعیین جایگزین مناسب از سوی خود، تثبیت کرد.

برخی از تحلیلگران معقدند تظاهرات و ناارامی‌های اخیر، چنین موقعیتی را از مبارک سلب خواهد کرد.

تحلیلگران بر این باروند دولت اوباما همچنان در خصوص مصر و کشورهای عربی با چالش جدی مواجه است.

حسنی مبارک از سوی آمریکا نقش بسیار مهمی در ایجاد توافق صلح میان اسرائیل و فلسطینیان از یک سو و میان اسرائیل و سایر کشورهای عربی ؛برعهده داشته است بهمین دلیل هیلاری کلینتون ایجاد هرگونه تغییر در رهبری مصر را خطرناک خوانده و آنچه او صلح پایدار در منطقه خاورمیانه می‌خواند، همچنان الویت نخست آمریکا و مصر برشمرده است.

مقامات آمریکایی بیم آن دارند جناح اخوان المسلمین و سایر احزاب اسلامی مصر از بحران سیاسی موجود در مصر بهره جسته و در نهایت قدرت را به دست گیرند.

کارشناسان معتقدند مقامات آمریکایی نگران این هستند عواملی مشابه با عواملی که منجر به شکل گیری انقلاب اسلامی سال هزار و نهصد و هفتاد ونه در ایران شد و مردم ایران سکولارها و چپ گرایان را از عرصه سیاست کنار گذاشتند، در مصر نیز اتفاق افتد چون این اتفاق تاثیر جدی در خاورمیانه خواهد داشت.

این در حالیست که بحران‌های سیاسی اخیر در لبنان نیز بیش از پیش منافع آمریکا را به خطر انداخته است.

حزب الله لبنان هفته گذشته با برکنار کردن دولت طرفدار غرب سعد حریری، راه را برای برگزاری انتخابات در روز سه شنبه و انتخاب نخست وزیر جدید؛ هموار کرد. تحلیلگران اعلام کردند آمریکا در مواجهه با تحولات لبنان کاملا منفعل شده است.

کد خبر 126792
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز