گروه بین‌الملل: مصر و نیجریه سال 2011 را با 2عملیات تروریستی آغاز کردند که کشته شدن ده‌ها نفر را به‌دنبال داشت.

انفجار مصر

در مصر به گفته مقام‌های امنیتی یک بمب‌گذار انتحاری خودروی بمب‌گذاری شده خود را بیرون یک کلیسای متعلق به مسیحیان قبطی در شهر اسکندریه منفجر کرد که باعث کشته شدن حداقل 21 نفر و زخمی شدن بیش از 43 نفر دیگر شد. ابتدا تصور می‌شد که این حمله تروریستی به وسیله یک خودروی بمب‌گذاری شده از راه دور صورت گرفته است اما مقام‌های امنیتی ساعاتی پس از این انفجار اعلام کردند این عملیات انتحاری بوده است.

این حمله تروریستی بعد از مراسم عشای ربانی شب سال نو میلادی و هنگام خروج مردم از کلیسای القدیسین رخ داد. گفته می‌شود در میان مجروحان این حمله 8 مسلمان وجود دارند. وزیر کشور مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد: به‌نظر می‌رسد که یک عامل انتحاری عامل این حمله بوده است که جنازه‌اش در میان کشته‌شدگان پیدا شده است. وزارت کشور مصر همچنین تاکید کرده است که بر اثر این انفجار ساختمان این کلیسا و مسجدی که در نزدیکی آن قرار دارد آسیب دیده است.

به‌دنبال این حمله، یک گروه وابسته به القاعده عراق طی بیانیه‌ای مسئولیت این حمله تروریستی را بر عهده گرفت. گروه تروریستی دولت اسلامی عراق، وابسته به القاعده در سایت اینترنتی خود اعلام کرد: ما مسئولیت انفجار صورت گرفته در مقابل کلیسای اسکندریه را بر عهده می‌گیریم. این گروه پیش از این تهدید کرده بود که همزمان با سال نو میلادی، حملاتی را در مصر انجام خواهد داد.

عادل لبیب، استاندار اسکندریه هم در گفت‌وگو با تلویزیون مصر اعلام کرد که در روزهای اخیر تهدیدهایی علیه کلیساها شده بود. گروه‌های‌ افراط‌گرا این حملات را با هدف ایجاد اختلاف میان مسلمانان و مسیحیان و دامن زدن به نزاع‌های مذهبی در کشورهای مختلف انجام می‌دهند. به‌دنبال انفجار در شهر اسکندریه هم این مسئله باعث شد که گروهی از ساکنان مسیحی منطقه با نیروهای پلیس و مسلمانان درگیر شده و به یک مسجد حمله کنند اما حضور گسترده نیروهای پلیس در این منطقه باعث شد که اوضاع به‌تدریج آرام شود. اسکندریه با 4 میلیون جمعیت، دومین شهر بزرگ مصر است.

مسیحیان ارتدکس قبطی ۱۰ درصد از جمعیت مصر را تشکیل می‌دهند. 2ماه پیش هم گروگانگیری اعضای القاعده در یک کلیسای کاتولیک در بغداد با کشته‌شدن حداقل 52 نفر و زخمی‌شدن ده‌ها نفر دیگر به پایان رسید. اعضای القاعده در هنگام این گروگانگیری در تماس تلفنی با مقام‌های امنیتی حاضر در محل خواستار آزادی اعضای زندانی القاعده در عراق و زنان زندانی‌شده توسط کلیسای قبطی‌ شده‌ بودند. اعضای القاعده اعتقاد دارند که حداقل 2 زن مسیحی به خاطر تمایل‌شان به مسلمان شدن توسط کلیسای قبطی مصر زندانی هستند.

عادل لبیب، استاندار اسکندریه اعلام کرد: این حادثه یک طرح و نقشه‌ خارجی با هدف نابودی وحدت ملی و امنیت داخلی مصر بوده است. وی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفت: القاعده پشت این حمله تروریستی قرار داشته است. این حادثه ارتباطی به فتنه و آشوب طایفه‌ای نداشته و پیامی به مردم اسکندریه بود تا وحدتشان را حفظ کنند.

این در حالی است که نبیل لوق بباوی، یکی از اعضای پارلمان مصر اعلام کرد: اسرائیل پشت این انفجارها قرار دارد چرا که یکی از ژنرال‌های اسرائیلی گفته است این رژیم میلیون‌ها دلار را صرف نابودی وحدت ملی مصر و آشوب میان مسلمانان و مسیحیان خواهد کرد.حسنی مبارک، رئیس‌جمهوری مصر روز گذشته با محکوم کردن این حمله تروریستی دستور داد هر‌چه سریع‌تر عاملان این حمله دستگیر شوند. وی همچنین از مسلمانان و مسیحیان مصر درخواست کرد که همگی در یک صف قرار گیرند و اتحاد خود را حفظ کنند.

شهر ابوجا، پایتخت نیجریه هم در شب سال نوی میلادی شاهد یک حمله تروریستی بود. درحالی‌که به مناسب جشن سال نو خیابان‌های پایتخت نیجریه بسیار شلوغ بود انفجار بمب در یک بازار، کشته شدن ده‌ها نفر را به‌دنبال داشت. درحالی‌که برخی منابع ابتدا تعداد تلفات این حمله تروریستی را 4 نفر گزارش کردند اما تلویزیون دولتی نیجریه روز گذشته آخرین آمار کشته شدگان این انفجار را 30 نفر اعلام کرد.

گودلاک جاناتان، رئیس‌جمهوری نیجریه با شیطانی خواندن این حمله یک گروه افراط‌گرا را مسئول این بمب‌گذاری و حمله ترویستی هفته گذشته در این کشور دانست و خواستار دستگیری عاملان آن شد. یک هفته پیش هم وقوع انفجاری در شهر جوس، در مرکز نیجریه 80 کشته و بیش از 100مجروح برجای گذاشت. این انفجار هم که در یک مراسم سال نوی میلادی رخ داد درگیری مسیحیان و مسلمانان منطقه را به‌دنبال داشت. سال 2011 در حالی با این دو حمله تروریستی آغاز شد که به‌نظر می‌رسد ایجاد تفرقه و اختلاف میان مسیحیان و مسلمانان در دستور کارگروه‌های مرتبط با القاعده در سال جدید میلادی قرار دارد.

کد خبر 124630

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز