همشهری آنلاین: رئیس جمهور مصر با محکوم کردن حمله تروریستی حمله به یکی از کلیساهای شهر اسکندریه این کشور که 21 کشته و 79 زخمی بر جای گذاشت، تاکید کرد: باید دست تروریست‌ها را از کشور کوتاه کنیم.

Egypt church blast

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، حسنی مبارک، رئیس جمهور مصر در سخنان خود اظهار داشت: این اقدام تروریستی که در مقابل یکی از کلیساهای شهر اسکندریه صورت گرفته است با هدف متزلزل ساختن ثبات کشور بوده است.

وی در ادامه افزود: اما این مساله با شکست روبرو شد. تامین امنیت ملی مصر یکی از اولویت‌های ما به شمار می‌آید نمی‌گذاریم کسی آن را تهدید کند. اقدامات تروریستی سرزمین و وطن نمی‌شناسد. من گزارش‌هایی در خصوص آمادگی شبانه روزی نیروهای امنیتی دریافت کرده‌ام.

مبارک هم چنین تاکید کرد: عوامل این اقدام تروریستی را دستگیر و محاکمه خواهیم کرد. به خانواده قربانیان این حمله تروریستی، مسلمانان و شهروندان مصر تسلیت می‌گویم. ما همگی باید تلاش کنیم دست تروریست‌ها را کوتاه کنیم.

وی در ادامه افزود: تروریست‌ها اگر فکر می‌کنند می‌توانند از زیر بار مجازات فرار کنند سخت در اشتباه هستند ما همگی در یک سنگر واحد و در برابر تروریسم می‌جنگیم.

از سوی دیگر یک منبع رسمی در گفتگو با خبرگزاری سوریه اظهار داشت: سوریه چنین اقدامات تروریستی را که وحدت ملی و قومیت‌ها و مذاهب در مصر را هدف قرار داده است محکوم می‌کند.

دبیر خانه شورای همکاری‌ کشورهای خلیج فارس نیز طی بیانیه‌ای به شدت انفجار صورت گرفته در مقابل کلیسای اسکندریه را محکوم کرد.

یک منبع مسئول در این دبیرخانه اظهار داشت: این اقدام تروریستی زندگی مردم بیگناه را در معرض خطر قرار داده است.

وی بار دیگر بر موضع کشورهای عضو شورای همکاری‌ خلیج فارس در مخالفت با تروریسم تاکید کرد.

از سوی دیگر صباح الاحمد جابر الصباح، امیر کویت طی ارسال نامه‌ تسلیت به مبارک این حمله تروریستی را محکوم کرد.

جنبش حماس نیز طی بیانیه‌ای انفجار صورت گرفته در استان اسکندریه مصر را محکوم کرد.

در بیانیه این جنبش آمده است: به شدت این اقدام تروریستی را محکوم کرده و مسئولیت آن را متوجه گروه‌هایی می‌دانیم که خواهان خوبی و خیر برای ملت مصر نیستند.

هم‌چنین عمرو موسی، دبیر کل اتحادیه عرب طی بیانیه‌ای با محکوم کردن این حمله تروریستی تاکید کرد: ما خواهان افزایش تلاش‌ها از سوی مسیحیان و مسلمانان برای رویارویی با چنین اقداماتی که علیه امنیت مصر صورت می‌گیرد، هستیم.

محمود حسین، دبیر کل اخوان المسلمین مصر نیز حمله تروریستی صورت گرفته در شهر اسکندریه را محکوم کرد.

وی گفت: اخوان المسلمین تمام اقدامات تروریستی که شهروندان مصری را با هر مذهبی هدف قرار داده؛‌ محکوم می‌کند.

محمود حسین هم چنین تاکید کرد کسانی که چنین اقداماتی انجام می‌دهند مصری نیستند.

علی جمعه، مفتی مصر نیز طی بیانیه‌ای از سوی مرکز صدور فتوای این کشور تاکید کرد: این اقدام تروریستی اقدامی ناپسند است. اسلام و مسلمانان از چنین اقداماتی بری هستند چنین اقدام زشتی نمی‌تواند از مسلمانی که به واقعیت اسلام پی برده است سرزده باشد.

القاعده عراق مسئولیت حمله تروریستی در مصر را برعهده گرفت

هم‌زمان با افزایش تعداد زخمی‌های انفجار مقابل کلیسای اسکندریه مصر، یک گروه وابسته به القاعده عراق مسئولیت این حمله تروریستی را بر عهده گرفت.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری براثای عراق، این گروه وابسته به تشکیلات القاعده در عراق روز شنبه طی بیانیه‌ای مسئولیت انفجار صورت گرفته در شهر اسکندریه مصر را بر عهده گرفت.

در سایت مربوط به گروه تروریستی "دولت اسلامی عراق"، وابسته به القاعده، آمده است: ما مسوولیت انفجار صورت گرفته در مقابل کلیسای اسکندریه را بر عهده می‌گیریم.

این گروه پیشتر تهدید کرده بود که هم‌زمان با سال نو میلادی، حملاتی را در مصر انجام خواهد داد.

این در حالی است که وزارت بهداشت مصر از افزایش تعداد زخمی‌های این انفجار به 80 تن خبر داد.

از سوی دیگر، احمد نظیف نخست‌وزیر مصر، حمله تروریستی صورت گرفته در استان اسکندریه و کشته و زخمی شدن دهها تن از مردم مصر را محکوم کرد.

وی افزود: این حادثه تمام مردم مصررا هدف قرار داده است.

مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز طی بیانیه‌ای اظهار داشت: ما حمله تروریستی به کلیسای اسکندریه را محکوم می‌کنیم.

وی در ادامه افزود: همچنین موضع دولت عراق در افزایش اقدامات حمایتی از مسیحیان در این کشور را خوب ارزیابی می‌کنیم.

تونر همچنین تاکید کرد: از دولت عراق می‌خواهیم اقدامات خود را در این زمینه افزایش دهد.

کد خبر 124621
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز