همشهری آنلاین: همزمان با اعلام پیروزی حزب حاکم مصر در انتخابات پارلمانی این کشور، اتحادیه اروپا نسبت به اخباری مبنی بر بروز تخلف های انتخاباتی در این کشور ابراز نگرانی کرد.

انتخابات مصر

  به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری کویت، سامح الکاشف، سخنگوی رسمی کمیته عالی انتخابات مجلس شعب مصر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: حزب ملی دموکراتیک حاکم 420 کرسی انتخابات مجلس شعب را از آن خود کرده و احزاب مخالف به 15 کرسی دست یافتند و نامزدهای مستقل نیز 69 کرسی را از آن خود کردند.

 وی افزود: حزب الوفد شش کرسی، حزب التجمع، پنج کرسی و احزاب الغد، عدالت اجتماعی، صلح دموکراتیک و الجیل تنها یک کرسی را در مجلس شعب به دست آوردند.

 الکاشف تصریح کرد: تعداد کرسی‌هایی که انتخابات آنها برگزار شده 504 کرسی بوده و انتظار می‌رود انتخابات تکمیلی برای چهار کرسی باقی مانده جهت تشکیل مجلس شعب در آینده برگزار شود.

 عبدالعزیز عمر، رئیس کمیته عالی انتخابات مجلس شعب نیز نتایج نهایی انتخابات دوره دوم و پایانی مجلس شعب که روز یکشنبه برگزار شد و 566 نامزد مرد و زن در 166 حوزه انتخاباتی برای کسب 283 کرسی رقابت کردند را اعلام کرد.

 وی در کنفرانسی مطبوعاتی اظهار داشت: دور دوم شاهد استقبال 27 درصدی رای دهندگان و حضور نمایندگانی از 76 سازمان جامعه مدنی و پوشش خبری و حضور ناظران خارجی بود.

 در دور نخست انتخابات پارلمانی تکلیف 221 کرسی از جمله 173 کرسی عمومی و 48 کرسی زنان مشخص شده بود و حزب ملی 209 کرسی را از آن خود کرد و نامزدهای مستقل 7 کرسی و احزاب کرسی پنج کرسی را به دست آوردند.

 احزاب مخالف الوفد و اخوان المسلمین کناره‌گیری خود از انتخابات دور دوم را در اعتراض به تخلفات در روند انتخابات اعلام کرده بودند ولی نامزدهای حزب الوفد در انتخابات دور دوم شرکت کرده و شش کرسی را از آن خود کردند.

 از سوی دیگر کاترین آشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از اخبار منتشره مبنی بر وقوع تخلفات در انتخابات مجلس شعب مصر ابراز نگرانی کرد.

 آشتون در بیانیه‌ای اعلام کرد که با توجه بسیار انتخابات مجلس شعب مصر را که 28 نوامبر گذشته و پنجم دسامبر برگزار شد، پیگیری کرده و پیش از این انتخابات نشانه‌های مثبتی مبنی بر اقدامات اتخاذ شده از سوی دولت مصر و کمیته عالی انتخابات مبنی بر افزایش شفافیت در روند انتخابات و حضور ناظران داخلی دریافت کرده بود.

 وی در این بیانیه می‌افزاید: آنچه باعث تاسف است آن است که اجرای این اقدامات ناقص بوده و اخباری به من رسیده حاکی از وقوع تخلفات از جمله سخت گیری بر ناظران مستقل و نمایندگان نامزدها در مراکز رای گیری و ایجاد محدودیت برای رسانه‌ها و هم چنین بازداشت فعالان مخالف است.

 آشتون تاکید کرد: بخش زیادی از افراد مخالف پس از دور نخست از این انتخابات کناره‌گیری کردند و وقوع حوادث خشونت بار که منجر به کشته شدن برخی شهروندان مصری شده باعث تاسف من است.

 وی افزود: من از مقامات مصر می‌خواهم به این نگرانی‌ها پاسخ داده و اتحادیه اروپا نیز درخواست از دولت مصر برای اجازه دادن به ناظران داخلی و بین‌المللی جهت نظارت بر انتخابات آینده و آمادگی برای کمک در این زمینه را ادامه خواهد داد.

 در این بیانیه هم چنین بر برگزاری انتخابات پارلمانی آزاد و سالم و درک توان ملت مصر برای انتخاب آینده خود و ایجاد نظام دموکراتیک ثابت تاکید شده است.

کد خبر 122598
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز