سه‌شنبه ۹ آذر ۱۳۸۹ - ۱۴:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان دیده‌بان حقوق بشر با تاکید بر عدم شفافیت و صحت انتخابات پارلمانی مصر از وقوع نقض قوانین طی روند این انتخابات تاکید کرد

مصر تظاهرات

 به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، سازمان دیده‌بان حقوق بشر، طی گزارشی اعلام کرد: در انتخابات پارلمانی مصر طرفداران مخالفان و نمایندگان معارض از ورود به کمیته‌های انتخاباتی و مراکز اخذ رای منع شدند. در ادامه این گزارش آمده است: آن‌ها هم‌چنین مورد حمله قرار گرفتند.

 نقض قوانین در این انتخابات بی‌شمار است

 سازمان دیده بان حقوق بشر هم‌چنین در گزارش خود تاکید کرد: روزنامه‌نگاران طی روند انتخابات دستگیر شدند و نمایندگان نامزدهای مخالف نتوانستند وارد 30 مرکز اخذ رای در سراسر مصر شوند.  هم‌چنین اخبار زیادی مبنی بر اعمال تقلب در رای مردم مصر منتشر شده است.

 جو استارت، یکی از مسئولان سازمان دیده‌بان حقوق بشر اظهار داشت: مسئولان مصری اعلام کردند که قصد دارند به جامعه مدنی مصر اجازه دهند بر انتخابات پارلمانی این کشور بدون حضور ناظران بین‌المللی نظارت داشته باشد.

 وی در ادامه افزود: متاسفانه شاهد آن بودیم که نمایندگان نامزدهای مخالف و ناظران مستقل نتوانستند وارد مراکز اخذ رای شوند. علاوه بر این گزارشاتی در خصوص اقدامات خشونت آمیز و تقلب طی روند برگزاری انتخابات منتشر شده است.

 استارت هم‌چنین تاکید کرد: تمامی این مسائل بیانگر آن است که شهروندان مصری نتوانستند در انتخابات سالم و شفاف مشارکت کنند.  وی در ادامه افزود: مقامات مصری مسئول این مسائل هستند.

از سوی دیگر بهی الدین حسن، مدیر مرکز حقوق بشر مصر اعلام کرد: آن‌چه که شاهد آن بودیم انتخابات نبود بلکه هرج و مرج و خشونت به حساب می‌آید.

 این در حالی است که طی اقدامات خشونت آمیز در روند برگزاری انتخابات پارلمانی مصر دو تن کشته و 66 تن دیگر زخمی شدند.

 از سوی دیگر فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهار داشت: نسبت به روند انتخابات پارلمانی مصر نگرانی جدی وجود دارد.

 وی در ادامه افزود: ما نسبت به فعالیت‌های صورت گرفته طی برگزاری این انتخابات نگران هستیم. اخبار منتشر شده مبنی بر نقض قوانین در این انتخابات نسبت به شفافیت و صحت آن شک و تردید ایجاد می‌کند.

 کراولی هم‌چنین تاکید کرد: وزارت امور خارجه آمریکا بیانیه ویژه‌ای را در خصوص انتخابات پارلمانی مصر صادر خواهد کرد.

 از سوی دیگر به نقل از منابع امنیتی مصر معترضان به نتایج انتخابات پارلمانی این کشور تعدادی از خودرو‌ها و مراکز اخذ رای را در چندین استان به آتش کشیدند اما هم‌چنین به سمت نیروهای امنیتی که با شلیک گلوله و گاز اشک آور قصد متفرق کردن این افراد را داشتند سنگ پرتاب کردند.

 بعد از اعلام نتایج اولیه انتخابات که بیانگر پیروزی نامزد‌های حزب حاکم بود تعداد زیادی از مردم مصر دست به اعتراض زدند.  منابع امنیتی این کشور هم‌چنین اعلام کردند که ده‌ها تن طی درگیری با پلیس بعد از اعلام اولیه نتایج انتخابات زخمی شدند.

 کمیته عالی انتخابات این کشور اعلام کرد: انتخابات پارلمانی برگزار شده کاملا شفاف و سالم صورت گرفته است.

این در حالی است که گروه‌های سیاسی مصر خواهان برگزاری تظاهرات اعتراض آمیز با لباس‌های سیاه شدند. این تظاهرات در اعتراض به صورت گرفتن تقلب در انتخابات پارلمانی مصر انجام می‌شود. این گروه‌های سیاسی طی بیانیه‌ای اعلام کردند که قصد دارند در عزای مرگ دموکراسی در مصر سوگواری کنند.

 آن‌ها هم‌چنین تاکید کردند: طی روند برگزاری انتخابات تعدادی از رای دهندگان کشته شدند. ما قصد داریم در سوگ این افراد در مرگ دموکراسی در مصر عزاداری کنیم.

 از سوی دیگر گفته می‌شود طی برگزاری روند انتخابات برخی از نامزدهای انتخاباتی با پخش حشیش قصد خرید آرا و تبلیغات انتخاباتی داشتند. البته این مساله در این کشور جدید نمی‌باشد.

 بر اساس گزارشات رسمی امروز (سه‌شنبه) نتایج نهایی و رسمی انتخابات پارلمانی مصر اعلام می‌شود.

کد خبر 122006
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز