گروه بین‌الملل:‌ انتخابات پارلمانی مصر، یکشنبه 7 آذر در حالی برگزار می‌شود که از مدت‌ها پیش دولت و حزب حاکم این کشور درباره برگزاری این رای‌‌گیری مهم مورد انتقاد شدید قرار دارند.

انتخابات مصر

مهلت تبلیغات انتخاباتی در مصر ساعت 12 شب جمعه در حالی به پایان رسید که شهرهای مختلف این کشور به خاطر تظاهرات معترضان شاهد درگیری‌های شدید میان مردم و نیروهای امنیتی بود. به همین خاطر گزارش‌ها نشان می‌دهد که ارتش و نظامیان مصر در آماده‌باش کامل برای برگزاری این رای‌گیری به سر می‌برند.

بسیاری از احزاب مخالف در اعتراض به نحوه برگزاری این انتخابات از سوی دولت حسنی‌مبارک شرکت در این انتخابات را تحریم کرده‌اند. اعضای اخوان‌المسلمین هم به‌عنوان بزرگ‌ترین حزب مخالف دولت برای دور زدن منع قانونی شرکت در انتخابات مجبور شده‌اند به‌عنوان نامزدهای مستقل در این انتخابات شرکت کنند؛ هر چند به گفته مقام‌های این جنبش بیش از 1200 نفر از اعضای آنها طی ماه‌های اخیر از سوی نیروهای امنیتی مصر بازداشت شده‌اند.

در انتخابات سال 2005 اعضای اخوان‌المسلمین با یک پیروزی چشمگیر توانستند یک پنجم کرسی‌های پارلمان مصر را به دست بیاورند و به همین خاطر دولت مبارک تلاش کرده است تا با استفاده از تمامی توان خود جلوی تکرار این مسئله را در انتخابات امروز بگیرد.

در انتخابات امروز 5 هزار و 64 نامزد برای احراز 508 کرسی پارلمان تلاش می‌کنند که 378 نفر آنها زن هستند. در پارلمان این دوره که نمایندگان آن برای 5 سال انتخاب می‌شوند 64کرسی به زنان اختصاص یافته است. درحالی‌که ده‌ها نفر از نامزدهای اخوان‌المسلمین حتی در هنگام ثبت نامزدی خود توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند این گروه توانسته‌است 130 عضو خود را به‌عنوان نامزد مستقل وارد رقابت انتخاباتی کند. این در حالی است که حزب حاکم دمکراتیک ملی بیش از 800 نامزد در این انتخابات دارد.

حزب دمکراتیک ملی، به رهبری حسنی مبارک که بیش از 29 سال است مقام ریاست‌جمهوری مصر را بر عهده دارد با استفاده از تمامی ابزارهای موجود در تلاش است که در این رای‌گیری به یک پیروزی چشمگیر در آستانه انتخابات سال آینده ریاست‌جمهوری این کشور برسد تا نقش مخالفان در پارلمان کمرنگ‌تر از گذشته شود.

حسنی مبارک، 82 ساله با توجه به گزارش‌های منتشر شده درباره بیماری‌های مختلف وی هنوز مشخص نیست در انتخابات سال آینده برای ششمین‌ بار نامزد پست ریاست‌جمهوری شود اما گفته می‌شود وی قصد دارد جمال مبارک، پسرش را جایگزین خود کند تا ریاست‌جمهوری مصر موروثی شود.اعضای اخوان‌المسلمین، اعتقاد دارند که دولت مصر برای جلوگیری از ورود آنها به پارلمان دست به تقلب گسترده‌ در این انتخابات خواهد زد تا خیال مبارک از کم بودن مخالفان جدی در پارلمان این کشور در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری راحت باشد.

مقام‌های این گروه اعلام کرده‌اند که حامیان آنها درصورتی که تقلب از سوی حزب حاکم صورت نگیرد می‌توانند کرسی‌های بسیار بیشتری نسبت به انتخابات سال 2005 کسب کنند. دولت مصر رابطه و همکاری بسیار نزدیکی با رژیم صهیونیستی دارد و احتمال پیروزی اخوان‌المسلمین برای این رژیم هم بسیار ناخوشایند به حساب می‌آید.

محمد بدیع، رئیس جنبش اخوان‌المسلمین اعلام کرده است که این جنبش درصورت پیروزی در انتخابات پارلمانی تمام تلاش خود را برای قطع روابط مصر و اسرائیل به کار خواهد بست. دولت مصر با وجود درخواست‌های جهانی با حضور ناظران بین‌المللی در این انتخابات مخالفت کرده است. سازمان عفو بین‌الملل هم مقام‌های دولت مصر را متهم کرده که فعالان سیاسی را در آستانه انتخابات به‌شدت تحت فشار قرار داده‌ است.

در 11 می‌امسال حسنی مبارک با استفاده از نفوذ حزب حاکم در پارلمان این کشور با وجود انتقادهای جهانی، دستور تمدید وضعیت فوق‌العاده در این کشور را برای 2 سال دیگر صادر کرد. اجرای شرایط فوق‌العاده از سال 1981 (زمان به قدرت رسیدن حسنی مبارک) ادامه دارد و به‌وسیله آن نیروهای امنیتی قدرت بیشتری در برخورد با مخالفان و سرکوب آنها دارند.

با توجه به شرایط ایجاد شده از سوی دولت مبارک، پیش‌بینی می‌شود که حزب ملی دمکراتیک که 29 سال است اکثریت پارلمان را در اختیار دارد در این انتخابات با کم شدن نامزدهای مخالف، کرسی‌های بیشتری نسبت به دوره قبل به دست بیاورد. در انتخابات پارلمانی سال 2005، براساس گزارش‌های رسمی حدود 23 درصد واجدین شرایط در انتخابات شرکت کردند و این احتمال وجود دارد که با شرایط موجود رقم مشارکت مردم حتی نسبت به دوره قبل کمتر شود.

پیروزی حزب حاکم، شاید برای حسنی مبارک یک مسئله خوشایند باشد اما بدون شک با حضور گروه‌های مخالف و چهره‌های مشهوری مانند محمد البرادعی در صحنه سیاسی کنونی مصر، وی دوران آرامی را تا انتخابات ریاست‌جمهوری پشت‌سر نخواهد گذاشت.

کد خبر 121737

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز