سه‌شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۹:۰۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل: محمد البرادعی رهبر مخالفان دولت مصر که از او به‌عنوان نامزد احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری هم نام می‌برند، دوشنبه‌شب در جمع طرفداران خود بر ضرورت تحریم انتخابات و برنامه‌ریزی بلندمدت برای مبارزه با نظام حاکم در این کشور تاکید کرد.

البرادعی

با نزدیک شدن زمان انتخابات پارلمانی مصر که 2 ماه دیگر برگزار می‌شود و همچنین انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده این کشور که رویدادی مهم و خبرساز است، دعواهای سیاسی در مصر بالا گرفته‌است. البرادعی، رئیس سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که همین امسال بعد از پایان دوره ماموریتش از وین به مصر بازگشته‌است،

دوشنبه‌شب در مراسم افطاری در جمع طرفدارانش گفت، اگر نظام حاکم در مصر همچنان با تغییر مخالفت کند وی مردم را به نافرمانی مدنی و آمدن به خیابان‌ها دعوت خواهد کرد. وی با تاکید بر اینکه در انتخابات پارلمانی مصر در ماه نوامبر تقلب صورت خواهد گرفت از طرفداران خود خواست که خویشتنداری خود را حفظ کنند و برای یک مناقشه بلندمدت با نظام حاکم در این کشور برنامه‌ریزی کنند.

البرادعی همچنین بار دیگر بر خواسته خود مبنی بر تحریم انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری مصر تاکید کرد و گفت، مشارکت در انتخابات برخلاف اراده ملی برای ایجاد تغییر و دمکراسی واقعی در مصر است.این دومین بار در چند روز اخیر است که البرادعی با چنین زبان تندی علیه دولت مصر سخن می‌گوید. این هفته انتشار تصاویر خصوصی دختر البرادعی در اینترنت او را به‌شدت خشمگین کرد. او دولت مبارک را مسئول این اقدام خواند و گفت که دولت برای مقابله با او به ابزارهای کثیف و افتراآمیز روی آورده‌است.

انتشار این تصاویر احتمالا با هدف ایجاد شکاف میان البرادعی و اسلام‌گرایان اخوان‌المسلمین صورت گرفته‌است اما سخنگوی گروه اخوان در واکنش به این موضوع گفت که این گروه علاقه‌ای به زندگی خصوصی البرادعی ندارد. رقابت سیاسی البرادعی با نظام حاکم در مصر و دیگر رقبای انتخاباتی وی از جمله جمال مبارک پسر حسنی مبارک به اینترنت هم کشیده شده است؛

به‌طوری که در پی حمایت 500 هزار مصری از البرادعی در شبکه‌های اجتماعی اینترنت طرفداران نظام حاکم در مصر نیز ده‌ها سایت اینترنتی برای حمایت از جمال مبارک راه‌اندازی کرده‌اند. روزنامه‌های دولتی مصر نیز اخیرا تبلیغات منفی علیه البرادعی را آغاز کرده‌اند و وی را به همکاری با دولت آمریکا در حمله به عراق در سال 2003 متهم کرده‌اند. گروه‌های سلفی مصر نیز البرادعی را کافر توصیف و اعلام کرده‌اند که وی به‌دنبال نظام مبتنی بر جدایی دین از سیاست است.

مصر در آستانه 2 انتخابات مهم که یکی همین امسال و تا 2 ماه دیگر و دومی سال آینده برگزار می‌شود، شاهد تحولاتی است که در کمتر کشور عربی در سال‌های اخیر دیده شده‌است. تا پیش از این به‌نظر می‌رسید که این دعوای سیاسی دو طرف دارد، یکی دولت حسنی مبارک و دیگری محمد البرادعی که همه مخالفان مبارک پشت سر او جمع شده‌اند اما اتفاقات این هفته نشان داد که درون محفل قدیمی قدرت قاهره هم کشمکش‌هایی بر سر قدرت وجود دارد.

این هفته مردم شهر قاهره یکباره دیدند که پوسترهای تبلیغاتی عمر سلیمان رئیس دستگاه اطلاعاتی مصر برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری در خیابان‌ها نصب شده‌ است اما یک روز بعد خبری از این پوسترها نبود و حتی روزنامه‌هایی هم که این خبر را چاپ کرده‌بودند قبل از انتشار و رسیدن به دست مردم، جمع‌آوری شدند. منابع خبری از مصر گزارش دادند که به روزنامه‌ها دستور داده شده خبر نصب پوسترهای سلیمان را به هیج وجه پوشش ندهند.

هزاران نسخه از 2 روزنامه المصری الیوم و الدستور، از محبوب‌ترین روزنامه‌های مستقل مصر که خبر مربوط به پوستر‌ها را چاپ کرده بودند، از بین برده شده است.خبرهای مربوط به داغ‌ترین ماجرای سیاسی مصر، یعنی اینکه چه کسی جانشین مبارک خواهد شد، همیشه با علاقه و دقت فراوان در روزنامه‌های مستقل مصر دنبال می‌شود اما خبر از بین بردن نسخه‌های این دو روزنامه، در هیچ‌یک از نشریه‌های این کشور منعکس نشد.

در این پوسترها ژنرال سلیمان عینک تیره‌ای به چشم دارد و دستش را به شکلی بالا برده که به‌نظر می‌آید برای جمعیت دست تکان می‌دهد. زیر پوستر‌ها نوشته شده: جایگزین واقعی.دستور جمع‌آوری شبانه پوسترها و همچنین منع نشریات از چاپ خبر تبلیغاتی انتخاباتی ژنرال سلیمان، نشان‌دهنده آن است که دعوای سیاسی در مصر به درون هیات حاکمه و اعضای محفل مبارک هم رسیده‌است. ژنرال سلیمان از نزدیکان قدیمی حسنی مبارک و از چهره‌های قدرتمند حزب حاکم است. عمر حضور او در دستگاه اطلاعاتی مصر به اندازه عمر طولانی ریاست‌جمهوری مبارک است.

مطرح شدن احتمال حضور او در عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری نشان می‌دهد که مخالفت با جانشینی جمال مبارک به جای پدرش، در میان نزدیکان رئیس‌جمهور هم جدی است. تحولات مصر در واشنگتن نیز بازتاب داشته‌است. مطبوعات آمریکایی در روزهای اخیر گزارش دادند که کنگره به باراک اوباما فشار آورده موضوع انتخابات و سرکوب مخالفان در مصر را با حسنی مبارک مطرح کند. مبارک هفته گذشته برای شرکت در مذاکرات صلح خاورمیانه به واشنگتن رفته بود.

نمایندگان کنگره به اوباما فشار آورده‌بودند تا هنگام دیدار با مبارک درباره انتخابات و آزادی‌های سیاسی هم با او صحبت کند. معلوم نیست که این موضوع از محورهای گفت‌وگوی اوباما و مبارک بوده یا نه.

کد خبر 115688

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز