چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۸۹ - ۰۷:۲۳
۰ نفر

هفتم ماه صفر سال 108 قمری ، روز تولد حضرت امام موسی کاظم(ع) است.

ایشان از 21سالگی، رهبری مسلمانان را برعهده گرفتند و تا زمان شهادت، 35سال رهبر مردم بودند. به ایشان لقب‌هایی چون کاظم ، صابر و صالح داده‌‌ اند . از القاب مهم دیگر ایشان باب ‌ الحوائج است . از سخنان گهربار ایشان است : هر کس می ‌ خواهد
قوی‌ ترین مردم باشد ، به خدا تکیه کند.

درگذشت آگاتا کریستی

آگاتا مری کلاریسا، مشهور به آگاتا کریستی نویسنده داستان‌های جنایی و ادبیات کارآگاهی در 15 سپتامبر سال 1890 م به دنیا آمد . شهرت اصلی‌اش به خاطر 66 رمان جنایی اوست . داستان‌های کریستی به خصوص ماجراهای هرکول پوآرو و خانم مارپل نه‌ تنها « لقب ملکه جنایت» را برای او به ارمغان آورد بلکه وی را به عنوان یکی از مهم‌ترین و مبتکرترین نویسندگانی که در راه توسعه داستان‌های جنایی کوشیده نیز معرفی کرد . او در 12ژانویه سال 1976 درگذشت .

شهادت مسعود علی‌محمدی

شهید علی ‌ محمدی استاد فیزیک دانشگاه تهران در بامداد 22 دی ‌ ماه 1388خورشیدی در سن پنجاه‌ سالگی به هنگام بیرون ‌ آمدن از منزلش بر اثر انفجار یک بمب کنترل از راه دور توسط عوامل بیگانه ترور شد و به شهادت رسید . ایشان دارای مدرک دکتری فیزیک با گرایش ذرات بنیادی از دانشگاه صنعتی شریف و یکی از برگزیدگان جشنواره بین‌ المللی خوارزمی در سال 1386بود .

تشکیل شورای انقلاب اسلامی

با اوج‌گیری نهضت اسلامی در سال1357، اندیشه شکل‌گیری «شورای انقلاب» در میان روحانیون معتمد امام پدید آمد که در سفر شهید مطهری به پاریس، این طرح با امام (ره) در میان گذاشته شد. امام ( ره) در 22 دی‌ماه 1357، فرمان تشکیل شورای انقلاب را صادر کردند. در بخشی از این فرمان آمده است: به موجب حق شرعی و براساس رأی اعتماد اکثریت قاطع مردم ایران که نسبت به اینجانب ابراز شده است، در جهت تحقق اهداف اسلامی ملت، شورایی به نام شورای انقلاب اسلامی، مرکب از افراد باصلاحیت و مسلمان و متعهد و مورد وثوق، موقتاً تعیین شده و شروع به کار خواهند کرد .

تولد جک لندن

جک لندن، نویسنده آمریکایی در 12 ژانویه سال 1876م در سانفرانسیسکو به دنیا آمد . آثار او مانند «آوای وحش» و «گرگ ‌دریا»با استقبال خوانندگان روبه‌رو شد. او از راه نوشتن به ثروت زیادی دست یافت. جک در خانواده تنگدستی به‌دنیا آمد، تحصیلات رسمی چندانی نداشت و بسیاری از آثار ادبی را در کتابخانه عمومی اوکلند خواند. با پولی که از نامادری‌اش وام گرفت قایقی خرید و به دزدی صدف پرداخت. مدتی بیکار و ولگرد بود و به زندان افتاد. در ۱۸۹۷ با کشتی و همراه با دیگر جویندگان طلا به شهر داوسون رفت و در آنجا بیمار شد.داستان کوتاه «بر پا کردن آتش» یادگار این دوره از زندگی اوست. او سعی داشت که با نوشتن و فروش آثارش از بی‌پولی و اجبار به کار بدنی رها شود. همزمانی این اقدام او با گسترش مجله‌های عامه‌پسند ارزان که به‌دنبال داستان‌های کوتاه بودند باعث شد که او بتواند از راه نویسندگی پول درآورد. به‌زودی نویسنده‌ای موفق شد و در سال ۱۹۰۰ درآمد او از نویسندگی به 25هزاردلار رسید. جک لندن در 22 نوامبر سال ۱۹۱۶ به دلیل نارسایی کلیه درگذشت، اگرچه برخی روایات مرگ او را ناشی از الکل یا حتی خودکشی می‌دانند.

خروج نیروهای روس از ایران

در 22دی‌ماه سال 1296 شمسی سربازان روسیه، به فرماندهی ژنرال باراتف، از خاک ایران خارج شدند . این اقدام پس از پیروزی انقلاب بلشویکی روسیه و روی‌کارآمدن لنین به وقوع پیوست که در ابتدای انقلاب بلشویکی ظاهرا مخالف اشغال سرزمین‌ها به دست ارتش روسیه بود . در پی خروج آخرین سرباز روس، نیروهای انگلیسی که از طریق عراق وارد ایران شده بودند، قصر شیرین و نیمی از استان کرمانشاه را تصرف کردند.

کد خبر 125488

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز