پانزدهم محرم، مصادف با پیروزی مسلمانان در نبرد ناحیه خیبر با یهودیان است.

  در تاریخ وقوع این نبرد البته، اتفاق‌دیدگاه میان تاریخ نگاران نیست. به یک روایت تاریخ این جنگ، پانزدهم محرم ذکر شده است. پیامبر(ص)، پسر عمو و داماد خویش، علی بن ابی طالب(ع) را خواست و پرچم اسلام را به وی سپرد و خطاب به او گفت: ‌ای علی، با آنان مبارزه کن، هنگامی که اظهار مسلمانی کردند، خون آنان بر تو محترم است، مگر آنانی که مستحق نابودی‌اند و حساب آنان با خداوند منان است.

گروگانگیری در اتریش

روز 30 آذر 1354 عملیات گروگانگیری وزیران نفت اوپک توسط گروه تحت فرمان «کارلوس» آغاز شد. این عملیات 44 ساعت به طول انجامید. این حادثه در طبقه اول ساختمان شماره 10 واقع در خیابان «کارل لوگورنیگ» شهر وین به وقوع پیوست.کارلوس همراه با 5 مرد مسلح و یک زن بدون جلب‌توجه از یکی از در‌های پشتی سالن کنفرانس که قبلاً شناسایی کرده بود، در هیأت خدمتکار وارد شدند. آنها ابتدا ارتباط تلفنی ساختمان اوپک را قطع کردند و سپس محافظان مبادی ورودی و افراد مسلح داخل ساختمان را خلع سلاح کرده و با تیراندازی هوایی وارد بخش اصلی سالن کنفرانس شدند.

انفجار هواپیمای آمریکایی در آسمان لاکربی

21 دسامبر 1988 میلادی، مصادف با سی‌ام آذرماه 1367شمسی، یک فروند هواپیمای مسافربری آمریکا بر فراز لاکربی در اسکاتلند منفجر شد و 259مسافر و خدمه آن کشته شدند. در این حادثه 11نفر نیز از تأثیر حادثه روی زمین جان باختند. آمریکا و انگلیس، 2لیبیایی را متهم به بمب‏گذاری کردند و شورای امنیت چند سال بعد در سال 1992 لیبی را به‌دلیل پناه دادن به این دونفر، تحریم نظامی، نفتی و هوایی کرد. موضوع سقوط هواپیمای مسافربری نیز در بن‏بست باقی ماند تا آنکه آمریکا و انگلیس با محاکمه متهمان در کشوری غیر از کشور خود موافقت کردند.

امپراتور روم مسابقات المپیک را مغایر مسیحیت دانست

در 21 دسامبر 393 میلادی، تئودوسیوس، امپراتور وقت روم که مسیحی شده بود، مسابقات المپیک را که از سال 776 پیش از میلاد به‌صورت مداوم و حتی در سال‌های جنگ ادامه داشت عملی مغایر با آیین مسیحیت اعلام و انجام این مسابقات را تعطیل کرد. تئودوسیوس در فرمان خود برای تعطیلی بازی‌های المپیک اعلام کرد که مسابقات المپیک غیرمذهبی و گناه است و برای همیشه ممنوع می‌شود. مسابقات المپیک، پس از یک وقفه 1603ساله، از سال 1896 بار دیگر و با همان تشریفات قدیم هر 4سال یک بار از سر گرفته شد.

سرآغاز استقلال دومینیکن

در 21 دسامبر سال1801میلادی سرزمین دومینیکن در دریای کارائیب بر اثر قیام توسن لوورتور، رهبر سیاهپوست هائیتی از زیر سلطه اسپانیا خارج شد و به هائیتی پیوست. سپس لوورتور به ریاست جمهوری دائم این سرزمین انتخاب شد. یک سال بعد ناپلئون نیروهای خود را برای مقابله به هائیتی فرستاد ولی این امر موجب شکست ناگهانی او نشد. با این کار اسپانیایی‌ها مجددا بر دومینیکن سلطه یافتند اما با قیام مردمی پس از چندی نیروهای بیگانه از این سرزمین خارج شدند و در سال1844میلادی جمهوری دومینیکن تأسیس شد.

کد خبر 123553

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز