همشهری آنلاین: از هر صد نفر یک نفر به خاطر آنکه در معرض دود سیگار قرار گرفته است، کشته می‌شود.

خبرگزاری اتریش از ژنو و لندن گزارش داد، در مجموع در سراسر جهان بیش از 600 هزار نفر قربانی دود سیگار دیگران می شوند که 165 هزار نفر آنها کودک هستند.

این نتیجه تحقیقی است که کارشناسان سازمان بهداشت جهانی در شماره امروز مجله تخصصی "لانست" به چاپ رسانده اند. این نخستین تحقیق جهانی درباره قربانیانی است که خودشان سیگاری نیستند، اما در معرض دود سیگار دیگران قرار دارند.

بر اساس این تحقیق، در سراسر جهان 40 درصد کودکان، 33 درصد زنان و 35 درصد مردان ناخواسته در معرض دود سیگار قرار می گیرند. بر اساس تخمین سازمان بهداشت جهانی، با این دود سیگار 379 هزار نفر به خاطر آسیب های قلبی، 165 هزار نفر به خاطر بیماری های تنفسی، 36 هزار و 900 نفر به خاطر آسم و 21 هزار و 400 نفر به خاطر سرطان ریه از دنیا می روند.

 کودکان در کشورهای فقیر

نویسندگان این تحقیق از داده های سال 2004 استفاده کرده اند، زیرا آمار جدیدتری از مجموع 192 کشور مورد مطالعه قرار گرفته وجود ندارد. زنان با حدود 47 درصد آمار مرگ و میر به خاطر استنشاق ناخواسته دود سیگار بیش از دیگر اقشار از این بابت صدمه دیده اند. این رقم برای کودکان حدود 28 درصد و برای مردان 26 درصد است. موارد فوت افراد بالغ در همه کشورها نسبتا برابر است، اما تعداد کودکانی که قربانی سیگار شده اند در کشورهای فقیرتر بیشتر است.

کد خبر 121591
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز