همشهری آنلاین: رئیس کل بانک مرکزی از ذخیره‌سازی 900 میلیون تن کالای اساسی در کشور خبر داد و گفت: برای 10 سال آینده نیازی به واردات طلا نداریم.

به گزارش ایرنا،'محمود بهمنی'روز شنبه در همایش بزرگ نظام بانکی در مسیر توسعه و تحول کشور با حضور رئیس جمهور در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی، گفت: سال گذشته نرخ ارز به درستی در کشور مدیریت شد، ضمن آنکه در کشورهایی مانند چین و هند 1.7 درصد ذخایر به طلا اختصاص یافت و این میزان در ایران این رقم بیش از 15 درصد بود.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: در حالیکه قیمت هر اونس طلای جهانی بصورت میانگین 656 دلار بود چند صد تن طلا وارد کشور کردیم که امروز قیمت هر اونس طلای جهانی به 1230 دلار افزایش یافته است‏، بنابراین در شرایط فعلی حاکم چند میلیارد دلار به ارزش افزوده ذخایر کشور افزوده شده است.

وی با بیان اینکه با مدیریت صحیح و تغییر به موقع سبد ارزی چند میلیارد دلار ارزش افزوده به ذخایر ارزی کشور افزوده شده است، تصریح کرد اگر برای هر سال به 30 تن طلا نیاز باشد، ایران برای 10 سال آینده دارای ذخیره طلا است، بنابراین حتی اگر به مدت 10 سال دیگر هم طلا وارد کشور نشود، اتفاق نخواهد افتاد.

بهمنی با اشاره به اینکه بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول موجودی حساب ذخیره ارزی را 100 میلیارد دلار اعلام کرده است،‏ افزود: با توجه به این امر ایران با چنین ذخایر ارزی و طلا و اینکه هفدهمین قدرت اقتصادی دنیا براساس GDP است، عرض اندام می‌کند.

وی با رد این ادعای صندوق بین‌المللی پول که چگونه ایران را با چنین وضعیتی می‌خواهید منزوی کنید، افزود: ‌ایران از عمده‌ترین صادرکنندگان نفت دنیا و دارای ذخایر گاز عظیمی است و قدرت اقتصادی قوی دارد.

رئیس کل بانک مرکزی کنترل نقدینگی، نظارت بر مصرف، اعتبار سنجی مشتریان، ایجاد سیستم یکپارچه اطلاعات و یکسان سازی نرخ سود تسهیلات بانکی را از اقدامات صورت گرفته در نظام بانکی ذکر کرد و افزود: هیچ بانکی نمی‌تواند بیش از نرخ تعیین شده توسط بانک مرکزی سود به سپرده‌ها پرداخت نماید.

وی یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته با توجه به بحث تحریم‌ها و احتمال بلوکه شدن سپرده های ارزی ایران در برخی از کشورها را انتقال این سپرده‌ها به داخل کشور اعلام کرد و گفت: این کار منجر شده که 75 میلیارد دلار از پروژه های داخلی تامین مالی شود.

بهمنی با اشاره به نقش شبکه بانکی کشور در هدفمند کردن یارانه ها، گفت: برای پشتیبانی از هدفمندی یارانه‌ها قراردادهایی در بخش‌های خرید و ذخیره‌سازی، زیرساخت‌ها، خرید کالاهای اساسی، حمایت از نانوایی های صنعتی و غیره منعقد کرده‌ایم.

وی از ذخیره سازی 900 میلیون تن کالای اساسی در کشور خبر داد و گفت: با کوچکترین تهاجم این میزان کالای اساسی ذخیره شده بعنوان پشتوانه قوی توزیع خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی حذف واحدهای ناکارآمد با اجرای هدفمندی یارانه‌ها را یکی از برنامه های که در دستور کار قرار دارد، دانست و افزود: سال گذشته کاهش بدهی بانکها به بانک مرکزی به میزان 70 هزار میلیارد ریال را شاهد بودیم و در پایان سال گذشته بانک‌ها هیچ گونه اضافه برداشت و جریمه‌ای نداشتند.

وی از برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای ذخایر قانونی و ماندگاری سپرده‌ها خبر داد و گفت: ماندگاری سپرده‌ها به 24.7 درصد در ماه رسیده است.

بهمنی از ساماندهی منابع 293 هزار میلیارد ریالی بانک‌ها خبر داد و اظهار داشت: بازار غیرمتشکل پولی کشور ساماندهی شد به نحوی که 871 مورد مجوز در جهت اصلاح سیستم و ساختار بانکی کشور به موسسات و تعاونی‌ها صادر شده است.

وی رقم تسهیلات صادراتی را در حال حاضر 24 هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: مقرر شده بود که 476 هزار میلیارد ریال تسهیلات به بنگاههای زودبازده پرداخت شود که تاکنون 257هزار میلیارد ریال قرارداد منعقد شده که منجر به ایجاد یک میلیون و 763 هزار و 381 شغل شده و تا پایان سال جاری بقیه این رقم نیز عملیاتی خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی رقم نقدینگی پایان سال 88 را با اعمال سیاستهای انقباضی 2 هزار و 333 میلیارد ریال با رشد 23.9 درصد ذکر و بیان کرد:‌ رقم نقدینگی کشور در روزجاری 2 هزار و 561 میلیارد ریال با رشد 23.7 درصدی نسبت به هفته مشابه سال گذشته است.

بهمنی اظهار داشت: سیستم بانکی با حدود 18 هزار واحد بانکی به غیر از صندوق‌های قرض‌ الحسنه و تعاونی‌ها و موسسات مالی و اعتباری 190 هزار پرسنل دارد. در صورتی که واحدهای مذکور نیز جز آمار تلقی شود حدود یک میلیون نفر تحت پوشش شبکه بانکی قرار می‌گیرند.

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اهمیت نقش نظام بانکی در توسعه اقتصاد کشور،‏ گفت: اکنون تقریبا تمام واحدهای اقتصادی کشور با کمک گرفتن از تسهیلات و خدمات شبکه بانکی به فعالیت خود می‌پردازند. هم‌اکنون بسیاری از نیروگاه‌ها، سدها، آزادراه‌ها و راه‌آهن از طریق خدمات بانکی به فعالیت‌های خود می‌پردازند.

وی در خصوص منابع شبکه بانکی افزود: در سال 1384 منابع شبکه بانکی 984 هزار و 696 میلیارد ریال بود که در پایان شهریور ماه سال جاری این رقم با رشد 2.5 برابری به 2 هزار و 449.7 هزار میلیارد ریال رسیده است.

رئیس کل بانک مرکزی‏گفت: حجم منابع شبکه بانکی در 6 ماهه نخست سال جاری با 13 درصد رشد همراه بوده و در این مدت 281 هزار میلیارد ریال به منابع بانک‌ها اضافه شده است.

بهمنی با تاکید براینکه از دید مردم بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری و پس‌انداز منابع در سال ‌های اخیر شبکه بانکی و بازار سرمایه بوده است, در خصوص وضعیت تسهیلات پرداختی در این مدت, اظهار داشت: میزان تسهیلات پرداختی در شبکه بانکی در سال 1384 معادل 866 هزار و 574 میلیارد ریال بود که در پایان شهریور ماه با رشد 2.8 درصدی به 2 هزار و 465 میلیارد ریال افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه طی 6 ماهه نخست سالجاری 315 هزار میلیارد ریال توسط شبکه بانکی تسهیلات پرداخت شده است، افزود: شبکه بانکی معادل 104.7 این میزان را به تسهیلات برای سرمایه‌گذاری تولید و صنعت پرداخت کرده است.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه درباره وضعیت تسهیلات قرض‌الحسنه گفت: در سال 1384 معادل 65 هزار و 925 میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت شده بود که امروز این رقم به 158 هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.

وی با تاکید براینکه در سال 84 تنها 39 درصد از منابع قرض‌الحسنه به ارائه تسهیلات اختصاص داده می‌شد، افزود: این نسبت در زمان حاضر به 72.7 درصد ارتقاء یافته است.

به گفته بهمنی از دیگر اقداماتی که شبکه بانکی در این تاریخ انجام داده مربوط به ارائه تسهیلات 20 میلیون تومانی قرض‌الحسنه برای سرپرستان زن خانوار و معلولان است.

وی درباره عملکرد شبکه بانکی در بخش تسهیلات مسکن, تاکید کرد: رقم تسهیلات پرداختی به بخش مسکن در پایان سال گذشته حدود 172 هزار میلیارد ریال بود که این رقم بیانگر پرداخت 28.2 درصدی تسهیلات به این بخش است.

وی ابراز امیدواری کرد که با وضعیت مذکور به هیچ وجه بانک مرکزی انتظار رشد بی‌رویه قیمت‌ها را در این بخش ندارد.

وی با اشاره به اینکه درصورتی که قانون هدفمندی یارانه‌ها با تورم 29.5 درصدی به اجرا درمی‌آمد بطور حتم آثار منفی زیادی به دنبال داشت‏، افزود: بنابراین حال که نرخ تورم کاهش یافته است هیچ نگرانی برای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها نخواهیم داشت.

رئیس کل بانک مرکزی به انتشار اوراق مشارکتی اشاره و تصریح کرد:‌ قرار است در آینده نزدیک معادل 45 هزار و 500 میلیارد ریال اواراق مشارکت دیگر منتشر شود.

وی ادامه داد: بانک مرکزی حدود 40 هزار میلیارد ریال اوراق گواهی سپرده را با جمع‌آوری نقدنیگی و هدایت به بخشهای مختلف اقتصادی دراختیار دارد.

کد خبر 119495
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز