گروه اقتصادی: چند روز پس از اظهارنظر رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، این بار رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد: براساس اعلام بانک جهانی،

ایران 100 میلیارد دلار ذخایر ارزی دارد که به ‏فرض اینکه این رقم درست باشد، ایران قدرت بزرگی در اقتصاد دنیاست که به بن بست نخواهد رسید.به گزارش مهر، محمود بهمنی در مراسم بزرگداشت روز ملی صادرات ایران اعلام کرد: در سال گذشته زمانی که بانک مرکزی با فشار بانک‌های خارجی روبه‌رو بود، ‏برای نخستین بار در طول تاریخ خود ذخایر ارزی را از خارج کشور به داخل کشور انتقال داد و نزد ‏بانک‌های خصوصی و دولتی سرمایه‌گذاری شد.

او افزود: بر همین اساس هم پروژه‌های نفتی به میزان 75 میلیارد دلار ‏مورد حمایت قرار گرفت که به‌طور قطع، یکسال دیگر آثار آن در اقتصاد ایران مشاهده می‌شود.‏وی اظهار داشت: با توجه به تحریم برخی از بانک‌ها، بانک مرکزی حیطه اختیارات و فعالیت بانک‌های خصوصی ‏را افزایش داده و صرافی‌های بانک‌ها را به همراه دیگر صرافی‌های مجاز، فعال کرده تا بخش قابل ‏توجهی از انتقال وجوه متقاضیان را انجام دهند و انتقال ارز را به‌صورت حواله در قالب مستقیم و غیرمستقیم ‏پشتیبانی کنند.

‏‏بهمنی با اشاره به گزارش‌های رسمی صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی گفت: براساس این گزارش‌ها، ایران ‏از نظر رشد اقتصادی، رتبه هفدهم دنیا را دارد و این امر به‌دلیل قوی بودن پشتوانه اقتصادی کشور است. او تأکید کرد این ‏درحالی است که ایران یک کشور صادرکننده نفت است و چند سال قبل، رتبه دوم ذخایر گازی دنیا را داشت اما ‏هم‌اکنون با کشف ذخایر گازی جدیدی در شمال کشور، امروز نخستین کشور دارنده ذخایر گازی در دنیا هستیم. به‌گفته رئیس کل بانک مرکزی چنین کشوری با داشتن چنین ذخایری به‌طور قطع، نمی‌تواند آسیب ببیند.‏

درخواست 11کشور برای همکاری با ایران

رئیس‌کل بانک مرکزی ایران اعلام کرد: روسای‌کل بانک‌های مرکزی11 کشور دنیا درخواست دارند که با ایران کار کنند اما آنها خواستار این هستند که ‏نامی از آنها در ایران برده نشود، چراکه ممکن است از سوی برخی قدرت‌ها تحت فشار قرار گیرند. محمود بهمنی گفت: دنیای امروز ‏دنیایی نیست که کشوری تحت فشار قرار گیرد و هرگز ایران را نمی‌توانند تحت فشار قرار دهند.

وی اظهار داشت: کشور هم‌اکنون در شرایط بسیار خاصی قرار دارد که می‌خواهد هدفمند کردن یارانه‌ها را اجرا ‏کند و از سوی دیگر با تحریم نیز روبه‌روست اما تورم در حدی است که می‌توان این قانون را اجرا کرد.

علت واقعی افزایش نرخ ارز

به گزارش ایسنا رئیس‌کل بانک مرکزی، علت افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر را بستن حواله‌ها توسط برخی کشورها عنوان و تصریح کرد: ارز برای داخل متکا گذاشتن نیست.وی در ادامه با اشاره به ذخایر طلای ایران اظهار کرد: ذخایر طلای ایران نیز نسبت به 2سال گذشته چندین برابر شده است. در حال حاضر میزان مصرف طلای کشور 30 تن در سال است و اگر تا 10 سال دیگر هم طلا وارد نکنیم، نیازی نخواهیم داشت.

دلیلی برای نگرانی وجود ندارد

رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به کاهش شاخص تورم عنوان کرد:‌ ممکن است شهروندان آن را لمس نکنند که من آن را قبول دارم اما واقعیت این است که دلیلی ندارد برای آن 15 قلم کالایی که وزیر بازرگانی هم به آنها در اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها توجه کرده، نگران باشیم. وی تصریح کرد:‌ امروز که می‌خواهیم هدفمندکردن یارانه‌ها را اجرا کنیم، خوشحالیم که بنا را بر تورم 30درصدی نمی‌گذاریم بلکه روی 9درصدی می‌خواهیم کار را انجام دهیم.

کد خبر 118915

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز