همشهری آنلاین: معاون بانک مرکزی گفت: 67 درصد افزایش مانده نظام بانکی در سه ماهه نخست امسال به سمت مسکن هدایت شده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، حمید پور محمدی در نخستین کنفرانس بین‌المللی ماندگاری، ظرفیت‌سازی و توانمندسازی شرکت‌ها و سازمان‌های پروژه محور با رویکرد صنعت احداث، افزود: این تامین منابع برای بخش خصوصی در حوزه مسکن، علاوه بر منابع مورد نیاز طرح مسکن مهر است.

وی با بیان این که برای ایجاد تحرک در صنعت احداث باید دولت و بخش خصوصی همگرا باشند، تعامل بین نظام بانکی و صاحبان صنعت را بسیار مثبت و سازنده و کمترین معوقه در بین بخش‌های اقتصادی را مربوط به این حوزه دانست.

پور محمدی گفت:‌ دولت در این زمینه نباید بخش خصوصی را به عنوان رقیب نگاه کند بلکه باید به عنوان سیاستگذاری دوراندیش و هدایت‌گر، حامی بخش خصوصی باشد و زمینه را برای رقابت فعالان این بخش فراهم کند.

وی با بیان این که نظام بانکی موتور محرک بخش خصوصی در زمینه صنعت احداث است، افزود: اکنون همکاری دولت، بانک‌ها و شرکت‌های صادرکننده خدمات فنی و مهندسی بسیار قابل توجه و چشمگیر است.

معاون بانک مرکزی افزود: اکنون 15 درصد حجم صادرات کشور مربوط به حوزه فنی و مهندسی است در حالی که این رقم در دنیا دو و نیم درصد است.

پورمحمدی ادامه داد: به باور من سفارت‌های کشور ما در دنیا سفارت‌های سیاسی نیستند بلکه این صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی هستند که پرچم ایران را در دنیا به اهتزاز درآورده‌اند.

وی، بحران‌های پیاپی پولی و مالی را از مهم ترین چالش‌های صادرات خدمات فنی و مهندسی دانست و گفت:‌ چون اقتصاد جهانی در اجزای خود تناقض‌های متعدد دارد بحران‌ها تمام نخواهد شد و باید هر لحظه منتظر بحران جدیدی بود.

قائم مقام بانک مرکزی افزود: در چنین شرایطی باید همواره آماده باشیم تا از فعالان بخش خصوصی حمایت کنیم.

پورمحمدی همچنین پیشنهاد کرد کمیته‌ای مشترک با حضور نماینده دولت، نماینده نظام بانکی و نماینده تشکل‌های بخش خصوصی برای بررسی چالش‌های فراروی فعالان اقتصادی و مدیریت آن تشکیل شود.

وی افزود: البته بسیاری از چالش‌ها درمان داخلی دارد و ایجاد روش‌های جدید در تسهیل نقل و انتقال وجوه، صدور ضمانت نامه و طراحی روش‌های جدید تامین مالی از جمله طراحی اوراق مشارکت خاص و حل مشکلات اعتبارات اسنادی می‌تواند راه حل بسیاری از این چالش‌ها باشد.

نخستین همایش بین المللی ماندگاری، ظرفیت سازی و توانمندسازی شرکت ها و سازمان های پروژه محور با رویکرد صنعت احداث تا فردا در تالار همایش های رازی ادامه دارد.

کد خبر 118543
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز