گروه اقتصادی: بانک مرکزی سرانجام پس از گذشت نزدیک به 7 ماه، گزارش رسمی خود را از تحولات اقتصادی ایران در سال 1388 منتشر و رسما اعلام کرد که تا زمان تهیه گزارش (مهرماه امسال)عملکرد متغیرهای تولید و درآمد ملی ایران در سال گذشته را در اختیار ندارد.

به گزارش همشهری، بانک مرکزی در شرایطی گزارش خود را انتشار داده است که 17 مردادماه محمود بهمنی رئیس‌کل بانک مرکزی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما گفته بود در آینده نزدیک با انتشار گزارشی از وضعیت اقتصادی ایران در سال 1388، نرخ رشد اقتصادی ایران در 2 سال 1387 و 1388 را همزمان با دیگر ارقام عمده اقتصادی اعلام می‌کند.

بانک مرکزی در گزارش خود با تایید ضمنی رکود اقتصادی ایران در سال 1387 می‌افزاید: با توجه به بهبود شرایط بارندگی و توزیع مناسب آن در سطح کشور، عملکرد نسبتاً خوب واحدهای تولیدی در صنایع پتروشیمی و خودروسازی و رشد مثبت صادرات غیرنفتی و صنعتی کشور، انتظار می‌رود روند رشد ارزش افزوده کل اقتصاد در سال 1388، حضیض (اوج رکود) سال ١٣٨٧ را پشت سر گذاشته باشد.

این گزارش با اشاره به اثرات بحران اقتصادی جهان بر اقتصاد ایران تصریح دارد: سرایت بحران به بخش‌های واقعی اقتصاد ایران باعث کاهش قیمت نفت خام و دیگر مواد اولیه و واسطه‌ای در بازارهای جهانی، کاهش ارزش صادرات، کاهش درآمدهای ارزی و کاهش ارزش واردات کشور شد و عملکرد اقتصاد ایران در سال ١٣٨٨ را تحت‌تأثیرقرار داد.

کشاورزی؛ رشد تولید و کاهش واردات

این گزارش می‌افزاید: براساس آمار مقدماتی وزارت جهاد کشاورزی مجموع تولید محصولات زراعی و باغی ایران در سال زراعی 88-87 نسبت به سال قبل5.18  درصد افزایش را نشان می‌دهد که افزایش میزان بارندگی و پراکندگی آن در سراسر کشور دلیل اصلی افزایش تولید محصولات کشاورزی بوده است.

مسکن و ساختمان؛تداوم رکود

بانک مرکزی گزارش داده است با رکود معاملات مسکن از تابستان 87 و کاهش قیمت‌ها در بخش مسکن، فعالیت‌های ساختمانی در سال 88 با رکود نسبی همراه بود به‌گونه‌ای که تعداد و سطح کل زیربنای پروانه‌های ساختمانی صادرشده در کل مناطق شهری در سال گذشته نسبت به سال قبل به‌ترتیب7.21 درصد و 8.17 درصد افت کرده است.

ابهام در رشد صنعت

در گزارش رسمی بانک مرکزی بدون اشاره به ابهام‌های موجود و اختلاف بین وزارت صنایع و معادن بر سر رشد واقعی بخش صنعت و معدن تاکید شده است: ارزش افزوده فعالیت‌های صنعتی و معدنی در سال 1388 با اهداف ترسیم شده در برنامه چهارم توسعه برای این سال به میزان12.4  درصد است و فاصله قابل ملاحظه‌ای مشاهده می‌شود.

این گزارش می‌افزاید: با توجه به عدم‌انتشار گزارش‌های اصلی نشان‌دهنده عملکرد بخش صنعت و معدن از جمله گزارش عملکرد وزارت صنایع و معادن و گزارش عملکرد کارگاه‌های بزرگ صنعتی در سال 1388، تحلیل شرایط حاکم بر این بخش میسر نیست.

بانک مرکزی چاره را در این دیده است تا برای پرکردن خلأ رشد اقتصادی بخش صنعت و معدن به تحلیل ترازنامه شرکت‌های فعال در بورس استناد کند و می‌افزاید: کاهش سود بنگاه‌ها همزمان با رشد محدود فروش آنها متاثر از فضای رقابتی حاکم بر صنایع (عمدتا به‌دلیل وجود رقبای وارداتی ) و افزایش هزینه‌های تولید از جمله حقوق و دستمزد و ثبات نسبی قیمت‌های فروش به خاطر کسادی حاکم بر اقتصاد است. براساس این گزارش، صادرات صنعتی ایران در سال گذشته به لحاظ وزن و ارزش به‌ترتیب 35.2و12.8 درصد نسبت به سال 87 بیشتر شده است.

کد خبر 117844

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز