گروه بورس: رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از مذاکره با بانک مرکزی برای راه‌اندازی معاملات آتی ارز تا یک ماه آینده خبر داد.

بورس

به گزارش همشهری، علی صالح‌آبادی روز گذشته در سمینار آشنایی با فرصت‌های سرمایه‌گذاری در قراردادهای آتی سهام گفت:همه مقدمات راه‌اندازی معاملات آتی ارز در بورس تهران انجام شده و هم‌اکنون در حال مذاکره با بانک مرکزی هستیم و درصورت تایید بانک مرکزی آماده‌ایم تا از ماه آینده معاملات آتی ارز را آغاز کنیم.

وی افزود:در حال حاضر حجم واردات کشور بیش از 50 میلیارد دلاراست و متناسب با همین میزان صادرات نیز انجام می‌شود بر همین اساس بسیاری از شرکت‌هایی که به‌دلیل تغییرات نرخ ارز با مشکلاتی روبه‌رو هستند می‌توانند با استفاده از معاملات آتی ارز ریسک تغییر نرخ ارز را پوشش دهند و این ابزار می‌تواند به ابزاری کارآمد در بخش واقعی اقتصاد تبدیل شود.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه ‌معاملات آتی ارز بستر مناسبی برای پوشش ریسک است، زیرا نوسان نرخ ارز با این معاملات جبران می‌شود، افزود: بانک مرکزی آیین‌نامه‌ای را برای معاملات فوروارد ارز تهیه و به بانک‌ها ابلاغ کرده است.

پردازش اطلاعات مالی

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار، گفت: در حوزه اطلاعات، حلقه مفقوده‌ای وجود داشت که مربوط به شرکت‌های پردازش اطلاعات مالی بود؛ بر این اساس مقررات فعالیت شرکت‌های پردازش اطلاعات نهایی شده و هرکس از قبیل شرکت‌های کارگزاری می‌تواند با ارائه درخواست مجوز برای تاسیس شرکت پردازش اطلاعات فعالیت کند. به گفته وی فعالیت شرکت‌های پردازش اطلاعات مالی در بازار سرمایه می‌تواند به شفافیت بیشتر بازار سرمایه کمک کند.

معاملات اوراق اختیار سهام

در ادامه این سمینار، مدیرعامل شرکت بورس و اوراق بهادار نیز از راه‌اندازی معاملات اوراق اختیار سهام یا آپشن در بازار سرمایه تا پایان امسال خبر داد. حسن قالیباف اصل گفت: این ابزار برای سرمایه‌گذاران جدید است، زیرا تاکنون فقط سهام در بازار سرمایه وجود داشت و سرمایه‌گذار تنها می‌توانست روی سهام سرمایه‌گذاری کند اما این حرکت در سایر بازارها نیز به‌وجود آمده تا تنوع در ابزار وجود داشته باشد.

قالیباف اصل ادامه داد: اوراق اختیار سهام یا آپشن، ابزار پیشرفته و جدیدی است که در بازارهای سرمایه مورد معامله قرار می‌گیرد و ابزاری برای مدیریت ریسک محسوب می‌شود، یعنی سرمایه‌گذار می‌تواند ریسک را در بازار سهام به واسطه سرمایه‌گذاری روی فیوچرز سهام و اوراق اختیار سهام یا آپشن سهام مدیریت کند.

وی در مورد ویژگی آپشن سهام عنوان کرد: آپشن سهام تا حدودی با فیوچرز سهام تفاوت دارد. ویژگی اختیار معامله با آپشن سهام این است که دارای کف است ولی پتانسیل سودآوری آن نامحدود است، یعنی فردی که آپشن را خریداری می‌کند در اصل یک اختیار خریداری می‌کند. به‌عنوان مثال اختیار معامله، خرید یک مقدار یا تعداد معینی از سهام با قیمت معین در تاریخ یا دوره معینی در بازار است، اختیار فروش فرصت جدید و ویژگی منحصر به فردی است که در اختیار سرمایه‌گذار قرار می‌گیرد و دارای پتانسل سودآوری است که زیانی در آن وجود ندارد.

نحوه انجام معاملات آتی ارز

مدیرعامل شرکت بورس و اوراق بهادار در مورد فیوچرز یا معاملات آتی ارزهم گفت: بازار فیوچرز ارز بسیار وسیع است و در عین حال جای آن در اقتصاد و بازار سرمایه بسیار خالی است. معاملات آتی ارز می‌تواند مورد استفاده اشخاص، بانک‌ها و افرادی که درآمد ارزی دارند و یا پرداخت‌های خود را به شکل ارزی انجام می‌دهند، قرار گیرد، زیرا تمام این افراد به معاملات آتی ارز برای مدیریت ریسک ارز خود نیازمند هستند.

وی افزود: به‌عنوان مثال صادرکننده‌ای صادراتی را انجام می‌دهد اما پول خود را با تاخیر مثلا 3 ماهه دریافت خواهد کرد اما نرخ ارز در زمان مذکور مشخص نیست؛ این امکان وجود دارد که نرخ دلار در این مدت کاهش یافته باشد اما فردی که از فیوچرز سهام استفاده می‌کند دیگر نرخش مشخص است.

کد خبر 116599

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز