یکشنبه ۲۵ مهر ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۱
۰ نفر

گروه بورس: تازه‌ترین اطلاعات نشان می‌دهد، بازده بورس تهران در طول هفته گذشته 5درصد کاهش یافته و هم‌اکنون به 42‌درصد رسیده است.

بورس

به گزارش همشهری، در شرایطی که معاملات بازار سهام از ابتدای سال تا ابتدای هفته گذشته روند صعودی را طی کرده بود، یکباره شاخص‌های بورس با افت مواجه شدند و زمینه نزول بازده سرمایه‌گذاری در بازار سهام را به‌وجود آوردند. هفته گذشته همزمان با افزایش قیمت دلار و سکه و همچنین جدی شدن بحث هدفمندشدن یارانه‌ها شاخص‌های بازار سهام یکباره فروریختند و در طول 5 روز نزدیک به 1000 واحد کاهش یافتند.

برخی کارشناسان بر این باورند که بخشی از نقدینگی موجود در بازار سهام به سمت بازار طلا و ارز حرکت کرده بود و این موضوع باعث کاهش شاخص‌های بورس شد. بر این اساس، تازه‌ترین اطلاعات بیانگر آن است که بازده، بورس تهران در طول هفته گذشته 5درصد کاهش یافته و در پایان این هفته به 42.8 درصد رسیده است.

سرمایه‌گذاران در حال حاضر می‌توانند از محل سرمایه‌گذاری در بورس تهران به‌طور میانگین 42درصد سود به دست بیاورند. میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس براساس فرمول شاخص کل بازار سهام با در نظر گرفتن سود نقدی شرکت‌ها و افزایش قیمت سهام کل شرکت‌های بورس محاسبه می‌شود.

این اطلاعات همچنین نشان می‌دهد سهامداران بورس تهران از ابتدای سال تاکنون135.6 هزار میلیارد تومان سهام دادوستد کرده‌اند که نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته 114درصد افزایش یافته است.

آخرین ارزش بزرگان بازار

اطلاعات رسمی بورس تهران همچنین بیانگر آن است که در حال حاضر بانک‌ها، بزرگ‌ترین گروه بازار سرمایه محسوب می‌شوند و ارزش سهام 7 بانک حاضر در بورس یعنی بانک‌های صادرات، ملت، تجارت، پارسیان، کارآفرین، اقتصاد نوین و سینا 15میلیارد دلار برآورد می‌شود. سهام این شرکت‌ها17.6درصد از مجموع کل ارزش بازار را تشکیل می‌دهد.

گروه فلزات اساسی نیز با 23شرکت و ارزشی معادل 13میلیارد دلار دومین گروه بزرگ بورس محسوب می‌شود. شرکت مخابرات نیز به‌تنهایی با ارزشی معادل 10میلیارد دلار جایگاه سوم بازار سرمایه را به‌خود اختصاص داده است؛ این شرکت در حال حاضر 12درصد از مجموع کل ارزش بورس تهران را به خود اختصاص داده است.

کد خبر 118603

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز