چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۴
۰ نفر

گروه بورس: با وجود صعود شاخص بورس در نیمه نخست سال ؛این شاخص همزمان با آغاز فصل پاییز وارد مدار نزولی شد و در طول یک هفته گذشته نزدیک به هزار واحد کاهش یافت.

بورس

به گزارش همشهری، هرچند صعود شاخص‌های بورس از ابتدای سال‌جاری تاکنون بسیاری از سرمایه‌گذاران را امیدوار کرده بود اما نزول‌های سنگین شاخص در طول یک هفته گذشته و همزمان با آغاز فصل پاییز باعث نگرانی سهامداران شد.هر سال همزمان با آغاز نیمه دوم سال معاملات بورس تهران یک رکود مقطعی را می‌گذراند اما در سال‌جاری رکود بورس تهران با نوسان‌های بیشتری همراه بود به‌طوری که شاخص کل بورس تهران در طول یک هفته گذشته نزدیک به هزار واحد کاهش یافت و از 18 هزار و 871 واحد ابتدای هفته به 17 هزار و 898 واحد رسید.

شاخص بازار سهام روز گذشته به شکل بی‌سابقه‌ای 385واحد کاهش یافت و فقط در یک روز 2.15 درصد نزول کرد.سقوط ارزش سهام شرکت‌های بزرگ بورس تهران نظیر مخابرات، فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس، بانک‌ها، خودروسازان و گروه معادن و فلزات از عمده‌ترین دلایل کاهش شدید شاخص در طول یک هفته گذشته بوده است.

کارشناسان معتقدند، افزایش قیمت برخی کالاها و همچنین رشد ارزش دلار در طول روز‌های گذشته در روند منفی بازار سهام بی‌تاثیر نبوده و گویا برخی نقدینگی‌ها از بورس تهران به سوی بازار‌هایی نظیر ارز سرازیر شده است.همچنین جدی شدن بحث هدفمندکردن یارانه‌ها از دیگر عوامل نزول ارزش بازار سهام ارزیابی می‌شود. این در حالی است که کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند روند نزولی شاخص‌های بورس مدت دار نباشد و بار دیگر نقدینگی‌های جدید به بورس تهران باز گردد.

عوامل منفی شدن بازار به روایت مدیر نظارت بر بازار سهام

در همین رابطه علی صحرایی مدیر نظارت بر بازار بورس در این باره گفت: بازار سرمایه همیشه با نوساناتی همراه بوده است اما درخصوص شرایط کنونی و منفی شدن بازار در روزهای اخیر باید گفت که نزدیک شدن به اجرای طرح تحول اقتصادی باعث تاثیر منفی بر بازار سرمایه شده است. به گزارش نمابورس وی با بیان این مطلب که خبرهای منفی همیشه سریع‌تر از اخبار مثبت بر بازار سرمایه تاثیر می‌گذارد افزود: از لحاظ روان شناختی سرعت انتشار و تاثیر اخبار منفی روی سهامداران بیشتر از اخبار مثبت است.

صحرایی تصریح کرد: شاید هدفمندکردن یارانه‌ها هیچ تاثیر منفی روی بازار سرمایه نداشته باشد اما ابهامی که اکنون در این مورد وجود دارد باعث خروج سهامداران از بازار سرمایه شده است و متأسفانه بخشی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری به جای اینکه پیشرو باشند دنباله‌رو حرکت‌های غیرمنطقی شده‌اند. مدیر نظارت بر بازار بورس افزود: همیشه ورود یک شرایط و رویداد جدید به بازار با افزایش یا کاهشی بودن بازار همراه بوده و هیچگاه بازار در این شرایط حالت تعادلی نداشته است.

وی با بیان این مطلب که بازار سرمایه ما بازیگران حرفه‌ای ندارد، گفت: سهامداران نباید به این صف‌های فروش توجه کنند زیرا سهام ارزنده در هر شرایطی ارزنده هستند و سهامی که از لحاظ بنیادی دارای پتانسیل هستند باید مورد توجه سرمایه‌گذاران باشند. صحرایی در پایان یادآور شد: به‌زودی شرایطی که در آن واقع هستیم برطرف می‌شود و بازار شرایط بهتری را در پیش خواهد گرفت.

بی اعتمادی بازار به سطح شاخص

جدول بورس

همچنین بهراد والا، کارشناس بازار سرمایه در باره کاهش شاخص در یک هفته گذشته گفت: رشد شدید شاخص در نیمه نخست سال باعث تردید سرمایه‌گذاران نسبت به سطح شاخص شده به‌طوری‌که نسبت به صف‌های فروش مقاومت نکرده و بر سنگین‌تر شدن صف‌ها می‌افزایند.وی منفی شدن بازار را ناشی از 3 عامل دانست و گفت: شکنندگی بازار از دلایل مهم منفی شدن روزهای اخیر بازار سرمایه است.

وی افزود: بازار نسبت به فشار شدید فروش مقاومت نکرده و صف‌های طولانی فروش موجب منفی شدن اکثر سهام در بازار شده است. این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بازار به این سطح از شاخص اعتماد نداشت و با نخستین نشانه نزول شاخص، صف‌های عریض و طویل فروش شکل گرفت. کاهش شاخص در چند روز مبین این موضوع است.

والا گفت: از سوی دیگر خروج نقدینگی از بازار را می‌توان دلیل سوم روزهای منفی بورس اعلام کرد. وی افزود: به‌نظر می‌رسد خروج پول از بازار سرمایه به سمت بازارهای موازی بوده است. والا تصریح کرد: روشن است که اگر دولت در این سطح از بازار سرمایه حمایت نکند مجبور به پرداخت هزینه چند برابر در بازارهای موازی است.

این کارشناس بازار سرمایه درخصوص کاهش‌های اخیر قیمت سهام می‌گوید: وقتی که قیمت‌ها به‌طور غیرمنطقی رشد می‌کند و توجیهی برای صعود آن مطرح نیست در جایی متوقف می‌شود که شک و تردید نسبت به ارزندگی سهم با توجه به قیمتش ایجاد می‌شود؛ در این صورت است که همگان با این شک وارد صف فروش شده و سعی در خروج از آن را دارند.

کد خبر 118353

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز