معاون اقتصادی بانک مرکزی در مقام پاسخ به ابهام‌ها درباره کاهش نرخ تورم در کشور، روند نزولی نرخ تورم را یک «حقیقت» و ملموس نبودن آن برای مردم را یک «واقعیت» دانست.

حسین قضاوی در گفت‌وگو با فارس با تایید بالا رفتن قیمت‌های برخی از اقلام ضروری، اظهار داشت: اقتصاد از کمبود تقاضای مؤثر رنج می‌برد. او توضیح داد: وضعیت به‌گونه‌ای است که بنگاه‌های تولیدی نمی‌توانند با ظرفیت کامل تولید کنند و قادر نیستند کالاهای تولیدی خود را در بازار براساس ظرفیت تولیدی کامل عرضه نمایند و برای آن متقاضی پیدا کنند.

حسین قضاوی در گفت‌وگو با فارس گفت: اقتصاد کشورها معمولا براساس 4 شاخص نرخ تورم، نرخ بیکاری، رشد اقتصادی و وضعیت توازن در بخش خارجی اقتصاد مورد ارزیابی و قضاوت قرار می‌گیرد و هر کشوری وضعیت مطلوبی در 4 شاخص یادشده را داشته باشد، دارای تعادل در بازارهای گوناگون اقتصادی است.

او با ستایش از اقدام بانک مرکزی نسبت به کاهش تورم در ماه‌های اخیر تصریح کرد: باید تدابیر مناسب نگهداشت این دستاورد مطلوب را تا حد امکان مد نظر قرار داد. حتی‌المقدور، جهت‌گیری عموم سیاست‌های اقتصادی با توجه به موهبت ثبات نسبی سطح عمومی قیمت‌ها، مدیریت شود.

او با بیان اینکه محدود بودن اقلام سبد محاسباتی تورم به 359 قلم کالا، خللی در برآوردها به بار نمی‌آورد، گفت: گلایه مردم از افزایش قابل ملاحظه قیمت‌ برخی کالاها بجاست اما نرخ تورم اعلام شده توسط بانک مرکزی هم مبین واقعیتی مبتنی بر مبانی علمی و تخصصی و قابل احراز است و این‌دو برداشت به هیچ وجه نافی یکدیگر نیست.

قضاوی با تشریح کم و کیف محاسبه نرخ تورم و ضریب اثرگذاری کالاهای مختلف بر رشد عمومی قیمت‌ها عنوان کرد: در طول یکسال گذشته منتهی به خرداد 1389، قیمت گوشت گوسفند به‌طور متوسط، 46 درصد گران شده است اما ضریب اهمیت متوسط آن در هزینه خانوار ایرانی تنها 4/2 درصد است درحالی‌که اجاره مسکن در این مدت تنها حدود 9 درصد گران شده اما چون ضریب اهمیت آن، 25 درصد است تنها 2 واحد درصد از نرخ تورم اعلام شده را شامل می‌شود.

به گفته وی، خانوارهای دهک پایین درصورت افزایش قیمت کالاهای ضروری در مقایسه با خانوارهای دهک بالا افزایش هزینه‌های زندگی را بیشتر احساس می‌کنند. این مقام مسئول بانک مرکزی اظهار کرد: از قضای روزگار، در طول یکسال گذشته بسیاری از کالاهایی که خانوارهای با درآمد بالا مورد استفاده قرار می‌دادند، افزایش قیمت قابل توجهی نداشته‌اند.

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه «چشم‌بندی نکردیم و تورم را با کاهش قیمت بسیاری از کالاها کاهش دادیم» گفت: نرخ تورم محاسبه شده در بانک مرکزی دارای مبنای علمی، تجربه کارشناسی و متدهای بین‌المللی است بنابراین از جهات نامبرده نمی‌توان خدشه‌ای به این نرخ وارد کرد.

معاون اقتصادی بانک مرکزی توجه به رشد اقتصادی را مهم دانست و گفت: نمی‌توان صرفا بر کاهش نرخ تورم تاکید کرد و نسبت به ایجاد انگیزش‌های تقویت رشد اقتصادی بی‌تفاوت بود.

کد خبر 116341

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز