دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۸۹ - ۰۸:۵۳
۰ نفر

فرزانه تهرانی: تقریبا از ابتدای سال تحلیل‌گران، افزایش قیمت طلا پیش از شروع فصل پاییز را پیش‌بینی کرده بودند اما پیش‌بینی کارشناسان با آنچه امروز در بازار طلا اتفاق افتاده تفاوت‌های قابل‌تاملی دارد.

مغازه طلافروشی

 آنها رسیدن قیمت طلا به رقم هزار و300دلار در هر اونس را تا پایان سال 2010 منطقی می‌داونستند، حال آنکه هنوز تا‌رسیدن به پایان سال 3ماه مانده و قیمت طلا این رقم را پشت سر گذاشته است. طلا یکشنبه هفته جاری هزارو368دلار در هر اونس (35هزارتومان در هر گرم) معامله ‌شد و این درحالی است که حرکت به سمت بالای جداول قیمت همچنان ادامه دارد. اتفاقات اخیر در بازارهای جهانی سبب شد تا کارشناسان بورس‌های جهانی، پیش‌بینی‌های جدیدی از بازار در سال 2011 ارائه کنند.
هر سال با شروع فصل پاییز قیمت طلا به سمت افزایش گام می‌نهد و دلیل آن چیزی جز شروع جشن‌های سنتی چین و هند و برگزاری جشنواره‌های پاییزه مد ولباس از سوی کارشناسان عنوان نمی‌شود.

در پاییز امسال، انتشار آمار اقتصادی آمریکا که از افزایش نرخ بیکاری، کاهش ذخایر نفتی و افت ارزش دلار در بازارهای جهانی حکایت داشت، مزیدی بر علت‌های فوق شد تا قیمت طلا را بیش از پیش افزایش دهد. ادامه رکود اقتصادی در دنیا که منجر به عدم‌تمایل به سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های تولیدی و خرید سهام می‌شود نیز دلیلی است که محمد کشتی‌آرای، رئیس اتحادیه طلا و جواهر کشور، برای افزایش تقاضای خرید طلا و رشد قیمت آن عنوان می‌کند.

او البته رشد قیمت طلا در کشور را طی روزهای اخیر نتیجه رشد قیمت دلار می‌داند و می‌افزاید: سیاست اخیر بانک‌مرکزی- که دلار و سکه مورد نیاز را به بازار تزریق کرد- آرامش را به بازار بازگرداند و در حال حاضر قیمت طلا وسکه هم‌ردیف قیمت‌های جهانی قرار گرفته است. کشتی‌آرای توضیح می‌دهد: سکه تمام بهار آزادی طرح جدید که به بیش از 350هزار تومان در هفته گذشته رسیده بود یکشنبه این هفته به رقم 346هزار تومان بازگشته که رقمی برابر با نرخ‌های جهانی است.

قیمت جهانی طلا در یکشنبه هفته جاری به بیش از هزارو368دلار در هر اونس رسید که ادامه این رشد نگران‌کننده است که به عقیده رئیس اتحادیه طلا و جواهر کشور درصورت تداوم نیافتن سیاست تنظیم بازار بانک مرکزی احتمال افزایش بیشتر قیمت‌ها در بازار داخلی نیز وجود دارد. وی می‌گوید: اگر بانک مرکزی همچنان ارز و سکه به بازار تزریق کند برنامه‌های اقتصادی کشورهای مخالف جمهوری اسلامی ایران نیز شکست خواهد خورد و مشکلی در بازار به‌وجود نخواهد آمد.

کشتی‌آرای هم‌اکنون بازار طلا و سکه را با توجه به قیمت‌های جهانی متعادل و آرام می‌داند و می‌گوید: این احتمال وجود دارد که تا پایان سال میلادی قیمت طلا به 2هزاردلار در هر اونس برسد که این قیمت نتیجه کاهش ارزش دلار در بازارهای جهانی و افت ذخایر نفتی خواهد بود. بورس‌هایی مانند لندن، هنگ‌کنگ و نیویورک، بازارهای مهم و تعیین‌کننده قیمت طلا در سطح جهان هستند. این بازارها کارشناسانی دارند که سطح معاملات و نرخ چند ماه آتی این کالای گرانبها را تخمین می‌زنند و اغلب این پیش‌بینی‌ها هم درست از آب درمی‌آید.

جواد جنتی، کارشناس و یکی از فعالان بازار طلا و جواهر، طبق پیش‌بینی این کارشناسان می‌گوید: قیمت طلا تا آذر ماه به بالای هزارو500 دلار در هر اونس خواهد رسید که به منزله آن است که نرخ هر گرم طلا از 35هزار و 400تومان به 40هزارتومان بالغ می‌شود. وی خاطرنشان می‌کند: قیمت طلا و سکه با بورس‌های جهانی در ارتباط است و هر نوسانی در بازار جهانی بر قیمت این فلز ذی‌قیمت تأثیر می‌گذارد. جنتی ذکر دلایل تأثیر‌گذار بر بازار معاملات طلا را ضروری می‌داند. او معتقد است: هر گونه بحران سیاسی در دنیا روی بازار جهانی طلا منعکس شده و قیمت‌های داخلی نیز از بورس جهانی متأثر می‌شود. از سوی دیگر نرخ دلار بر این بازار اثر مستقیم دارد و عرضه و تقاضا نیز عامل تعیین‌کننده دیگر در قیمت طلاست.

با شروع فشارهای تورمی در جهان، طلا به‌عنوان کالایی قیمتی و مطمئن، همواره در طول تاریخ مورد توجه مردم بوده تا پوششی در مقابل تورم و بی‌ثباتی و بحران‌های موجود باشد. افزایش اخیر قیمت طلا در جهان عمدتاً به همین علت است. اوضاع فعلی پولی در جهان، مملو از نوسانات و بحران‌های ناخواسته ادواری‌ای است که مرتباً اتفاق می‌افتد. در ماه‌های آینده باید شاهد نوسانات و بحران‌های بیشتری هم باشیم. کارشناسان معتقدند که تشکیل صندوق بین‌المللی پول مستقل و بی‌طرف با اختیارات جدید و نظارت بر اوضاع پولی جهان می‌تواند نظم و انضباط را به بازارهای پولی و مالی جهان بازگرداند.

کد خبر 118634

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز