یکشنبه ۳ دی ۱۳۸۵ - ۱۵:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخست وزیر رژیم صهیونیستی و رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در نخستین دیدار رسمی خود توافق کردند مذاکرات صلح را که از سال 2000 متوقف شده است، از سرگیرند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ایهود اولمرت و محمود عباس برای نخستین بار ظرف دو سال اخیر شنبه شب در بیت المقدس رسماً با یکدیگر دیدار کردند. دو طرف در این دیدار توافق کردند طی ماه های آینده دیدارهای دیگری با هدف احیای مذاکرات صلح برگزار کنند.

دو طرف پس از این دیدار در بیانیه‌ای مشترک که از سوی کابینه رژیم صهیونیستی منتشر شد توافق خود را در خصوص انجام اقدامات لازم جهت احیای روند صلح، گسترش آتش بس به کرانه باختری و آزاد کردن 100 میلیون دلار از درآمدهای مالیات‌های فلسطینیان که توسط رژیم صهیونیستی مسدود شده بود، اعلام کردند.

صائب عریقات، معاون عباس اظهار داشت 100 میلیون دارایی های آزادشده به تشکیلات خودگردان تحویل داده می شود. میری ایسین، سخنگوی اولمرت نیز گفت اسرائیل به دنبال آن است که این مبالغ را مستقیماً به دست فلسطینیان برساند. رژیم صهیونیستی نزدیک به 500 میلیون درآمدهای مالیاتی فلسطین را مسدود کرده است.
 
علاوه بر این، دو طرف توافق کردند کمیته ای را برای تنظیم معیارهای آزادکردن زندانیان فلسطینی تشکیل دهند اما مقامات صهیونیستی گفته اند تا زمانی که مبارزان فلسطینی در غزه گلعاد شالیت، سرباز اسرائیلی که در ماه ژوئن به اسارت گرفته شد، را آزاد نکنند، هیچ زندانی فلسطینی را آزاد نخواهند کرد.

اولمرت و عباس اوایل ماه جاری میلادی بصورت غیررسمی در حاشیه کنفرانسی در اردن با یکدیگر دیدار کردند اما آخرین دیدار رسمی رهبران دو طرف در فوریه 2005 بین عباس و آریل شارون، نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی صورت گرفته بود.

مسوولان فلسطینی و اسراییلی همچنین تمایل خود را به ازسرگیری همکاری‌های مشترک به عنوان شرکای حقیقی صلح جهت احیای روند صلح بین اسراییل و فلسطین و اتخاذ گام‌های رو به جلو در این روند اعلام کردند.

نبیل ابوردینه سخنگوی رییس تشکیلات خودگردان با اشاره به این دیدار دو ساعته نتایج آن را مفید و سازنده توصیف کرد.

وی افزود: ‌این اولین نشست طرفین اسراییلی و فلسطینی پس از به قدرت رسیدن المرت است و نشست‌های بعدی طی دوره‌های بعد برگزار خواهد شد.

ابوردینه هم چنین از توافق طرفین در خصوص بسیاری از موضوعات مشترک و ادامه بررسی این موضوعات در آینده خبر داد.

صائب عریقات مذاکره کننده ارشد فلسطین نیز تصریح کرد: عباس و المرت با ایجاد یک کمیته‌ی مشترک جهت توافق بر سر معیارهای لازم جهت آزادی زندانیان فلسطینی در بند اسراییل موافقت کردند؛ اما به توافق قطعی و جامعی برای تبادل اسرا دست نیافتند.

وی افزود: ما نمی‌خواهیم که روند مذاکرات در خصوص آزادی گلعاد شلیط اسیر اسراییلی تعطیل شود؛ اما ابومازن اصرار دارد که این موضوع در مبحثی جدی در خصوص پرونده اسرا بررسی شود زیرا آن را کلید بسیاری از مشکلات موجود می‌داند.

عریقات خاطر نشان کرد: موضوع آزادی نمایندگان و وزرای فلسطینی در بند اسراییل نیز از دیگر مسایل مورد بحث در این دیدار بود.

وی هم چنین با اشاره به توافق طرفین در خصوص گسترش آتش بس موجود در نوار غزه به کرانه باختری عنوان داشت: المرت با پرداخت 100 میلیون دلار از اموال ضبط شده فلسطینیان نزد اسراییل طی چند روز آینده و نیز لغو محدودیت‌های تردد فلسطینیان در کرانه‌ی باختری موافقت کرد.

دفتر المرت در بیانیه‌ای اعلام کرد: این دیدار نخستین گام برای احیای همکاری دوجانبه و سودمند و شراکت دوجانبه است.

از سوی دیگر، یک مقام بلندپایه‌ی رژیم صهیونیستی که خواست نامش فاش نشود تصریح کرد که المرت آماده اتخاذ گام‌های مثبت و اثبات حسن نیت خود به عباس جهت تحکیم جایگاه عناصر میانه‌روی فلسطین است.

اسماعیل رضوان سخنگوی جنبش حماس در واکنش به این دیدار تاکید کرد: این چنین دیدارهای فلسطینی و صهیونیستی هرگز به موضوع فلسطین کمک نخواهد کرد.

وی افزود: هرگز نمی‌توان امید زیادی به نتایج این دیدار داشت زیرا دشمن صهیونیستی به اعمال فشار خود علیه دولت و ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین با هدف ایجاد بحرانی سیاسی خواهد پرداخت.

وی خاطر نشان کرد: این قبیل دیدارها هرگز نتیجه‌ای جز انکار حقوق اصلی فلسطینیان و عدم پاسخگویی به درخواست‌های مشروع مردم فلسطین نداشته است.

رضوان هم چنین نسبت به انعطاف پذیری‌های سیاسی فلسطین در برابر اسراییل بدون آزادی اسرا و عمل به حقوق مردم فلسطین هشدار داد.

وی در خصوص موضوع گلعاد شلیط عنوان داشت: این مساله هم چنان به پاسخ دشمن صهیونیست نسبت به شروط و درخواست‌های گروه‌های مقاومت فلسطین بستگی دارد؛ اما متاسفانه گروه‌های فلسطینی که شلیط را به اسارت برده‌اند از سوی گروه‌های مختلف تحت فشار قرار گرفتند.

سخنگوی دولت حماس هم چنین خبر منتشر شده در روزنامه‌های عبری مبنی بر پیمان آتش بس پنج ساله حماس با اسراییل را رد کرد.

وی افزود: دولت حماس هیچ اطلاعی از این سند که گفته می‌شود بین احمد یوسف مشاور نخست وزیر فلسطین و طرف اسراییلی امضا شده ندارد.

کد خبر 11725

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز