یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۱:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: پس از آنکه ایهود اولمرت شنبه شب بعد از دیدار با تونی بلر نخست وزیر انگلیس آمادگی خود برای ملاقات با محمود عباس را اعلام کرده بود عباس نیز روزیکشنبه 19شهریور پس از دیدار با بلر از آمادگی خود برای دیدار بدون پیش شرط با اولمرت خبر داد.

به گزارش شبکه‌ خبری الجزیره، محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان، در کنفرانس خبری مشترک با تونی بلر نخست‌وزیر اسراییل در رام‌الله، با اشاره به درخواست‌های ملت فلسطین از جامعه جهانی گفت: ‌ملت فلسطین همواره خواهان آزادی اسرای خود، توقف شهرک سازی توقف اقدامات اسراییل در بیت‌المقدس، اجازه به نمازگزاران برای ادای نماز جماعت در بیت‌المقدس، حل بحران اقتصادی و تشکیل دولت متحد ملی براساس برنامه‌ی سیاسی سازماندهی شده است.

وی افزود: امروز (یکشنبه) به منظور تکمیل رایزنی‌ها در خصوص تشکیل دولت متحد ملی به غزه سفر خواهم کرد تا با توجه به اختلافات داخلی موجود مشکلات مربوط به این مساله را حل کنیم و مطمئن هستیم که می‌توانیم از جو موجود بهترین استفاده را ببریم.

عباس گفت: ما با تشکیل این دولت می‌توانیم محاصره‌ ملت فلسطین را به پایان برسانیم و به همین منظور در راستای تشکیل این دولت بسیار جدی هستیم.

وی ادامه داد: مذاکرات امروز با بلر بر تلاش کشورهای جهان و منطقه برای دستیابی به صلح فراگیر و پایان اشغالگری‌های اسراییل بر اساس قوانین بین‌المللی استوار بوده است

عباس افزود: ما امروز از شورای امنیت و کشورهای جهان می‌خواهیم که مذاکرات فعالی را در خصوص ایجاد صلح در فلسطین و خاورمیانه آغاز کنند. همچنین معتقدیم که تنها در صورت بازگشت حقوق ملت فلسطین، اجرای کامل قطعنامه‌های سازمان ملل، تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی بیت المقدس و حل مشکل پناهندگان، آرامش و صلح در فلسطین برقرار می‌شود.

عباس در ادامه آمادگی‌اش را برای مذاکره بدون پیش شرط با ایهود المرت نخست‌وزیر اسراییل برای پایان دادن به خشونت‌ها در منطقه اعلام کرد و گفت: ما در حال فراهم کردن مقدمات برگزاری این نشست هستیم.

رییس تشکیلات خودگردان همچنین از تونی بلر و کشورش به دلیل تلاش‌هایی که برای تحقق صلح در خاورمیانه انجام داده است تشکر کرد.

بلر نیز در سخنانی ضمن تشکر از استقبال گرم مقامات فلسطینی، هدف از سفرش به منطقه را حل مشکلات فلسطینیان و برقراری ثبات عنوان کرد و گفت:‌ ما باید از طریق تشکیل دو کشور مستقل فلسطینی - اسراییل به حل مشکلات موجود بپردازیم.

وی در ادامه تشکیل دولت متحد ملی فلسطین را امری مهم دانست و گفت: جامعه‌ی جهانی می‌تواند با این دولت همکاری کند.

بلر در پاسخ به این سوال که با توجه به تحریم‌های موجود علیه حماس اگر دولت جدید با حضور این جنبش تشکیل شود، واکنش کشورهای اروپایی چه خواهد بود، گفت:‌ تشکیل دولت متحد ملی برای ما مهم است اما در نهایت باید دولتی تشکیل شود که ما بتوانیم با آن وارد تعامل شویم و در واقع این دولت باید مذاکره را به خشونت ترجیح دهد. شکی نیست که اندیشه‌ی جامعه جهانی در ایجاد صلح یک اندیشه‌ی مرکزی است که باید مورد بررسی قرار گیرد. ما می‌کوشیم در هفته‌ی آینده در شرایط بهتری به بررسی این مساله بپردازیم.

محمود عباس نیز در پایان نسبت به ملاقات تونی بلر با زندانیان و خانواده‌های ده‌ها هزار اسیر فلسطینی در زندان‌های اسراییلی ابراز امیدواری کرد و گفت: اگر که انجام چنین دیداری میسر نباشد خواسته‌های اسرا و خانواده‌های آن‌ها را به بلر ابلاغ می‌کنیم.

 انتقاد حماس از دیدار بلر از فلسطین

در همین حال جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) روز شنبه از دیدار "تونی بلر" نخست وزیر انگلیس از فلسطین انتقاد کرد.

به گزارش منابع خبری فلسطین، "صلاح بردویل" سخنگوی جنبش حماس در نوار غزه از دیدار بلر از فلسطین انتقاد و از نخست وزیر انگلیس به عنوان عنصر نامطلوب یاد کرد.

وی دیدار بلر از منطقه را با هدف انحراف افکار عمومی از جنایت‌های اسراییل در حق ملت فلسطین و در راستای مصلحت اسراییل و خدمت به صهیونیست‌ها خواند.

حماس از نهادهای جامعه مدنی فلسطین که قرار بود روز یکشنبه در کنسولگری انگلیس در شهر قدس با بلر دیدار کنند، خواست تا بر حق قانونی مردم فلسطین تاکید کنند.

"حنان عشراوی" نماینده مجلس قانونگذاری فلسطین از جنبش ملی آزادیبخش فلسطین (فتح) هم گفت: نهادهای جامعه مدنی فلسطین که قرار است روز یکشنبه در شهر قدس با بلر دیدار کنند، پیام مردم فلسطین درباره سهم انگلیس در اوضاع بحرانی مناطق فلسطینی را به اطلاع نخست وزیر این کشور خواهند رساند.

وی افزود: در این دیدار نهادهای جامعه مدنی فلسطین از نبود برنامه روشنی از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا برای پایان دادن به محاصره مناطق فلسطینی توسط اسراییل انتقاد خواهند کرد.

در همین پیوند، "اسماعیل هنیه" نخست وزیر فلسطین پیش از دیدار بلر از منطقه، از سیاست انگلیس در قبال فلسطین انتقاد کرد.


مخالفت نویسندگان و احزاب فلسطینی با سفر تونی بلر

شخصیت‌های ادبی و احزاب سیاسی فلسطین  هم روز جمعه با امضای توماری، با سفر "تونی بلر" نخست وزیر انگلیس به مناطق فلسطینی مخالفت کرده بودند.

به گزارش منابع خبری فلسطین، شخصیت‌های ادبی و سیاسی فلسطینی در تومار خود از تونی بلر به عنوان عنصر نامطلوب در فلسطین یاد کردند.

برپایه این گزارش، امضاء‌کنندگان تومار تاکید کرده‌اند که بلر جایی در فلسطین ندارد و دیدارش از شهر "رام‌الله" در کرانه باختری بمنزله تحریک و بی‌احترامی به احساسات مردم فلسطین است.

"زکریا محمد" یکی از امضاء‌کنندگان تومار گفت: دیدار بلر از مناطق فلسطینی، هیچ فایده‌ای برای مردم فلسطین به دنبال نخواهد داشت، زیرا وی تنها برای شستن دست‌های خود که آغشته به خون صدها فلسطینی و لبنانی است به فلسطین می‌آید.

وی افزود: مردم فلسطین با روشی مسالمت‌آمیز به سفر بلر به‌فلسطین اعتراض خواهند کرد و بخشی از این اعتراض به دلیل موضع بلر در رد برقراری آتش‌بس در جنگ اسراییل علیه لبنان است.

در این تومار، فلسطینی‌ها از مواضع و سیاست جانبدارانه بلر از اسراییل انتقاد کرده و افزوده‌اند که این سیاست سهم مهمی در ادامه محاصره مناطق فلسطینی توسط اسراییل داشته است.

کد خبر 3808

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز